Oprava Negrelliho viaduktu začíná. Potrvá tři roky

Vizualizace Negrelliho viaduktu

Vizualizace Negrelliho viaduktu Zdroj: SŽDC

Negrelliho viadukt,
Negrelliho viadukt,
Negrelliho viadukt,
Negrelliho viadukt,
Negrelliho viadukt,
10 Fotogalerie

Práce na druhém nejstarším pražském mostě výrazně ovlivní železniční dopravu.

Historický Negrelliho viadukt se dneškem ocitá na téměř tři roky v rukách stavebních dělníků a restaurátorů. Správa železniční dopravní cesty spouští dlouho očekávanou rekonstrukci více než 160 let starého mostu; opravy si vyžádají 1,4 miliardy korun z českého rozpočtu a evropských fondů. Železničáři stavbu zároveň vnímají jako první etapu budování kolejového spojení Masarykova nádraží s pražským letištěm.

"Spojení mezi Masarykovým nádražím a Letištěm Václava Havla se řadí mezi vládní prioritní projekty. Věřím, že další fáze výstavby budou brzy následovat," uvedl premiér Bohuslav Sobotka.

Stavba mimo jiné zvýší kapacitu mostu. „Po viaduktu se v současné době může jezdit maximálně čtyřicítkou, po rekonstrukci se traťová rychlost zvýší až na 60 kilometrů v hodině. Tím dojde k výraznému zvýšení plynulosti provozu,“ uvedl generální ředitel SŽDC Pavel Surý.

Práce provede sdružení firem HochtiefStrabag a Avers. Sanací projde všech 99 původních mostních oblouků. Dělníci nahradí pouze dvě mostní konstrukce z pozdějšího období, které překonávají ulici Prvního pluku a Křižíkovu. V rámci rekonstrukce se sjednotí řada prvků, které se nyní tvarově liší.

Jednotnou podobu tím dostanou především římsy a zábradlí. Opravy se zároveň dočká i novější spojovací viadukt, který v roce 1875 umožnil přímé spojení stanic v Bubnech a Libni mimo dnešní Masarykovo nádraží.

Stavební práce výrazně omezí vlakovou dopravu. Od 4. července bude většina vlaků mezi Prahou a Kladnem končit a začínat na nově zřízené zastávce Vltavská, pro vybrané vlaky budou konečnou stanicí Bubny či Dejvice. Rychlíky z Děčína a osobní vlaky z Kralup nad Vltavou pojedou z Roztok u Prahy na Masarykovo nádraží odklonem přes holešovické nádraží. Podle serveru iDnes.cz se ale přesná podoba výlukových tras ještě může změnit, neboť se stala předmětem sporů mezi Českými drahami a správou železnic. Věc tak řeší nový regulační úřad. 

Viadukt z pískovcových a žulových kvádrů byl vybudován v letech 1846 až 1850 stavitelem Aloisem Negrellim. Z Holešovic přes ostrov Štvanice a Karlín původně přiváděl vlaky do centra Prahy ze směru od Drážďan.