Možnost vnějšího dohledu nemá podle ministra daleko ke kontrole věci. Po skončení dokazování by trestní spis putoval na Nejvyšší státní zastupitelství, které by mělo dva měsíce na provedení dohledu. V této lhůtě by nebylo možné postoupit kauzu dále k soudu. Na druhé straně by Nejvyšší státní zastupitelství nesmělo speciálu vydat pokyn, že má věc zastavit a nepodávat obžalobu.
Dohled v této fázi podle Pelikána zajistí, že se šéf speciálu nestane „hlavním zametačem kauz pod koberec“. A zároveň eliminuje riziko, že by Nejvyšší státní zastupitelství vyšetřování dohledovými obstrukcemi zdržovalo.
Gumové kompetence
Neexistence dohledu nad speciálem však není zdaleka jediná výhrada k novému zákonu, který začal prosazovat už exministr Jiří Pospíšil (ODS). „Nová úprava může zefektivnit trestní řízení, může přinést lepší vyšetřování závažné hospodářské a daňové kriminality. Přináší ale i rizika. Patří mezi ně jak samotná organizační změna, tak přílišná koncentrace moci do rukou vedoucích státních zástupců, především šéfa speciálu,“ uvedl před časem předseda sněmovního ústavně-právního výboru Jeroným Tejc (ČSSD).
Kompetence speciálu, který má působit na celém území republiky, mají být ´nastaveny gumově. Když mu některý případ bude připadat složitý nebo mediálně nezajímavý, bude ho moci přesunout na nižší stupeň. A naopak řešit na základě svého rozhodnutí i kauzy, které by mu podle zákona nepříslušely.
„Proto chceme, aby kompetence byly vymezeny přesněji. Máme zkušenosti s podobným nastavením u policie. Celostátní útvary vedou spory s krajskými útvary, kterým těsně před dokončením vyšetřování vyzobávají jednoduché a zajímavé věci a ty složitější jim nechávají. Stále to budí emoce. Byl bych velmi nerad, abychom se stejné chyby dopustili také u státního zastupitelství,“ dodal Tejc.
Všemocný prokurátor
Kritizována je i přílišná centralizace a koncentrace moci do rukou nejvyššího státního zástupce Pavla Zemana, který má zůstat ve funkci ještě sedm let od nabytí účinnosti zákona.
„Po roce 1989 bylo snahou rozmělnit moc prokurátorů a nyní se k tomuto modelu vracíme. Tím, že škrtnete dvě vrchní státní zastupitelství, si to nejvyšší přímo sáhne na krajská a okresní. Bude chybět filtr,“ uvedl v rozhovoru pro deník E15 šéf komise pro trestní právo Legislativní rady vlády Tomáš Gřivna.
Právník Gřivna: Žalobci by měli mít větší odpovědnost, chybí k tomu ale vůle