Policie obvinila kvůli zakázkám v SŽDC šest lidí a tři firmy

Policejní vůz před sídlem SŽDC

Policejní vůz před sídlem SŽDC Zdroj: ctk

Protikorupční policie dnes obvinila šest lidí a tři firmy v souvislosti s loňským zadávacím řízením veřejných zakázek Správy železniční dopravní cesty (SŽDC). Oznámil to státní zástupce Ondřej Trčka. Stíhání se týká trestných činů pletichy při zadání veřejné zakázky, sjednání výhody při zadání veřejné zakázky a pokusu o poškození finančních zájmů Evropské unie. Podle mluvčího SŽDC Jakuba Ptačinského obvinění zatím nebylo sděleno žádnému ze zaměstnanců organizace.

V sídle SŽDC v pražské Dlážděné ulici od rána zasahovali policisté, podle informací ČTK se zajímají o stavební zakázky a vyžádali si materiály ke zhruba deseti výběrovým řízením. Zásah se uskutečnil i na ministerstvu dopravy. Policie tam zabavila počítač řediteli strategie Luďkovi Sosnovi, který na ministerstvo přišel ze Sudopu a na zakázky SŽDC měl rozhodující vliv.

Podle týdeníku Euro policisté z Útvaru odhalování korupce a finanční kriminality odvedli některé lidi a prohledávali kanceláře. Zaměstnanci opustili budovu, která byla při policejním zásahu kompletně vyklizena.

„Obvinění se uvedených trestných činů měli dopustit v průběhu roku 2015 spácháním celkem dvou skutků, které souvisí se zadávacím řízení ohledně veřejných zakázek zadavatele Správa železniční dopravní cesty, státní organizace,“ napsal Trčka. Doplnil, že právní kvalifikace není u všech obviněných stejná.

Surý o obviněních neví

Ředitel SŽDC Pavel Surý tvrdí, že dosud nebyl oficiální cestou informován o obvinění některého ze svých podřízených. „Oblast veřejných zakázek je pravidelně kontrolována a auditována odbornými orgány ministerstva dopravy i NKÚ. Pokud se přesto prokáže pochybení jakéhokoliv jednotlivce z řad SŽDC, jsem samozřejmě připraven rázně vyvodit odpovídající opatření,“ řekl.

Podle serveru Aktuálně byl zadržen bývalý náměstek Českých drah a současný šéf Výzkumného Ústavu Železničního (VUZ) Antonín Blažek. „V obecné rovině jsme byli jako mateřská společnost o zásahu na VUZ informováni. Vedení VUZ s vyšetřovateli spolupracuje,“ řekl ČTK mluvčí Českých drah Radek Joklík.

Nevýhodná cena

Na základě použité kvalifikace lze dovodit, že minimálně část obviněných vyvíjela podle policistů na základě dohody s jiným zájemcem o veřejnou zakázku činnost směřující k zadání zakázky za nepřiměřeně vysokou nebo jinak nevýhodnou cenu. Za poškození finančních zájmů EU se škodou velkého rozsahu hrozí až desetileté vězení. Pachatelům ostatních dvou činů hrozí sazba dva až osm let odnětí svobody.

Zásah protikorupčního útvaru v budově SŽDC potvrdili mluvčí úřadu Ptačinský i mluvčí protikorupčních policistů Jaroslav Ibehej. Kriminalisté byli podle serveru Aktuálně.cz také v pražské pobočce projektantské firmy Sudop. Podle předsedy představenstva Sudop Group Jana Hromádky ovšem policie v sídle firmy nezasahovala.

Policie prohledala i sídlo stavební firmy Strabag Rail, kterou dříve pod jménem Viamont vlastnil exministr dopravy Aleš Řebíček. „Poskytli jsme polici maximální součinnost, ničeho protizákonného si nejsme vědomi,“ uvedla mluvčí Strabagu Edita Novotná.

Rovnoměrné čerpání

Surý uvedl v dnes zveřejněném rozhovoru pro deník E15, že by se po loňském roce napříště rád vyhnul honbě na evropské dotace na poslední chvíli a peníze by raději čerpal v jednotlivých letech rovnoměrněji. Loni SŽDC do tratí investovala přes 50 miliard korun. Surý správě šéfuje od května 2014.

SŽDC je státní organizace, jejímž úkolem je nejen zajišťování provozování a provozuschopnosti železniční dopravní cesty, ale i řešení jejího rozvoje a modernizace. Působí jako investor do výstavby tratí, patří k největším investorům do stavebnictví v ČR. Investiční výstavbu financuje především z veřejných zdrojů, hlavně z fondů EU.

V posledních letech se v souvislosti s hospodařením SŽDC objevilo několik podezřelých případů. Nejvyšší kontrolní úřad například v roce 2012 upozornil na údajné zbytečné utrácení za pronájem a nákup aut nebo právní služby. Loni úřad oznámil, že polovinu zakázek SŽDC za 4,6 miliardy korun si rozdělilo pouhých sedm dodavatelů.

SŽDC se stará o koleje a je jedním z největších investorů staveb
Vznik: 1. ledna 2003; SŽDC vznikla v rámci liberalizace dopravního trhu oddělením od původní státní organizace České dráhy.

Právní forma: státní organizace.

Předmět činnosti: plní funkci vlastníka a provozovatele celostátní železniční sítě a regionálních drah ve vlastnictví státu; jejím úkolem je nejen zajišťování provozování a provozuschopnosti železniční dopravní cesty, ale i zajišťování jejího rozvoje a modernizace, SŽDC působí jako investor do výstavby tratí, také sestavuje jízdní řád a zajišťuje rovný přístup dopravců na železnici.

Organizační struktura: v čele SŽDC stojí generální ředitel, kterým je od května 2014 Pavel Surý, bývalý brněnský oblastní ředitel SŽDC; kontrolním orgánem je správní rada, kterou jmenuje a odvolává vláda a která mimo jiné rozhoduje o personálním obsazení vedení organizace včetně generálního ředitele; předsedou správní rady je bývalý náměstek hejtmana Vysočiny Vladimír Novotný (ČSSD); společnost má 17 organizačních složek, z toho sedm oblastních ředitelství (Praha, Plzeň, Brno, Ostrava, Olomouc, Hradec Králové a Ústí nad Labem).

Počet zaměstnanců: 17 200 (2015).

Délka tratí: cca 9400 kilometrů.

Hospodářský výsledek: společnost v roce 2014 hospodařila se ztrátou téměř 2,4 miliardy korun, kterou podle SŽDC způsobil rozdíl mezi účetními odpisy ve výši přes čtyři miliardy korun a oddlužením ze strany státu ve výši dvou miliard korun; SŽDC v roce 2014 utržila za použití dopravní cesty 1,9 miliardy korun od osobní dopravy a 2,3 miliardy korun od nákladní dopravy.
Ostatní:

- SŽDC patří k největším investorům do stavebnictví v zemi. Investiční výstavbu financuje především z veřejných zdrojů, hlavně z fondů EU. V roce 2014 činil objem přijatých investičních dotací 12,7 miliardy korun. V současnosti je jedním z největších projektů stavba dvoutubusového čtyřkilometrového tunelu na trati z Rokycan do Plzně za 3,9 miliardy korun.

- SŽDC není majitelem nádraží, ta patří Českým drahám. V současnosti se ale chystá převod těchto nemovitostí do majetku SŽDC. Převod nádraží z ČD na SŽDC schválila vláda loni a následně ji schválil řídicí výbor ČD. Zatím ale není jasné, jak se k transakci zhruba 1500 nádražních budov za 3,24 miliardy korun postaví vedení drah a dozorčí rada. Dráhy totiž mají několik protichůdných posudků o výhodnosti převodu.

- V posledních letech se objevilo v souvislosti s hospodařením SŽDC několik podezřelých případů. Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ) například v roce 2012 upozornil na údajné zbytečné utrácení za pronájem a nákup aut nebo právní služby. Až před soudem pak skončil někdejší ředitel organizace Jan Komárek, kterého žalobce vinil z toho, že uzavřel nevýhodnou smlouvu na nákup elektřiny a způsobil tak stamilionovou škodu. Obvodního soudu pro Prahu 1 Komárkovy nejprve udělil dvouletý podmíněný trest, v březnu 2014 odvolací pražský městský soud Komárka osvobodil.

- Loni v dubnu NKÚ oznámil, že polovinu zakázek SŽDC za 4,6 miliardy korun si rozdělilo pouhých sedm dodavatelů. Celkem se přitom na všech zakázkách podílelo 223 dodavatelů. NKÚ prověřoval, jak v letech 2010 až 2014 využila SŽDC peníze na údržbu a opravy drah. Právě v nastavení tendrů prý podnik chyboval. NKÚ také našel až stoprocentní rozdíly mezi cenami v katalogu SŽDC a u dodavatelů. SŽDC uvedla, že čísla NKÚ jsou nepřesná a že kontrola neodhalila žádná porušení zákona.