Praha jedná s Českými drahami o odkupu Nákladového nádraží Žižkov

Nákladové nádraží Žižkov

Nákladové nádraží Žižkov Zdroj: David Malík

Nákladové nádraží Žižkov
Nákladové nádraží Žižkov
Nákladové nádraží Žižkov
Nákladové nádraží Žižkov
Nákladové nádraží Žižkov
14
Fotogalerie

Hlavní město zahájilo jednání s Českými drahami (ČD) o záměru odkoupit objekt bývalého žižkovského nákladového nádraží. Detaily zatím zveřejnit nechtějí, výsledky jednání budou známy zřejmě na jaře. Nákup nemovitosti rada města schválila loni v létě. Podle dlouholetých plánů má v památkově chráněné funkcionalistické budově vzniknout kulturní a vzdělávací centrum.

"ČD vstoupily do jednání s hlavním městem Prahou a se všemi zainteresovanými stranami ve věci specifikace pozemků a objektů, o které má hlavní město zájem. To znamená, že nás s příslušným požadavkem oslovili," sdělil mluvčí ČD Petr Šťáhlavský. Zahájení vyjednávání potvrdila také pražská náměstkyně pro územní rozvoj Petra Kolínská (Zelení/Trojkoalice), podle které budou podrobnosti o transakci zveřejněny na jaře. Financovat nákup bude magistrát z rozpočtové rezervy, určené pro akvizice nemovitostí.

Hlavní město požádalo o možnost přímého odkupu, na což má ze zákona nárok za předpokladu, že budoucí využití objektu bude obecně prospěšné. S tím počítá memorandum, které v roce 2014 podepsali zástupci ČD, Prahy 3 a Sekyra Group. Podle něj má v rozlehlé budově vzniknout společenské a kulturní centrum. Transformace objektu nádraží má podle studie Prahy 3 vyjít na 1,1 až 1,7 miliardy korun bez DPH.

Další osud prvorepublikové funkcionalistické budovy se v Praze 3 řeší už roky. Původně měla ustoupit výstavbě společnost Žižkov Station Development, která vznikla spojením Českých drah a firmy Sekyra Group. Po tlaku místních aktivistů však z demolice sešlo. Od roku 2013 je nádraží kulturní památkou.

Žižkov Station Development stále počítá s výstavbou nové čtvrti, nádraží se má stát jejím centrem. V severní části areálu navíc plánuje na stavebních pozemcích rezidenční výstavbu firma Central Group, která předloni koupila projekt britské Discovery Group a nyní ho přepracovává.

Stavba nákladového nádraží z 30. let 20. století patřila podle odborníků k nejmodernějším svého druhu v Evropě jak z hlediska technologie, tak z hlediska architektury.