Praha prohrává v boji s vizuálním smogem. Zamoření reklamou přežívá kvůli legislativě

Praha chce omezit vizuální smog

Praha chce omezit vizuální smog Zdroj: ČTK

Praha chce řešit takzvaný vizuální smog, tedy reklamu na fasádách domu a u domů v centru města.
Před pražským magistrátem se loni v listopadu  protestovalo proti vizuálnímu smogu v ulicích.
Před pražským magistrátem se loni v listopadu  protestovalo proti vizuálnímu smogu v ulicích.
4
Fotogalerie

Odstraňování reklam z pražských ulic se protahuje. Radní druhý březnový den rozhodli, že všechny reklamy o velikosti do osmi metrů čtverečních musejí zmizet. Vymýtit legální reklamy prostřednictvím rušení nájemních smluv se jim však nepodařilo ani po více než čtvrtroce.

K typickému vizuálnímu smogu v hlavním městě, se kterým se koalice Pirátů, Prahy sobě a Spojených sil ve svém programovém prohlášení zavázala bojovat, patří například 247 plakátových ploch či reklamních laviček.

„Řešíme legislativní problém, kdy některé pozemky, které jsou obsažené v uzavřených nájemních smlouvách, byly v době trvání těchto smluv svěřeny do správy městských částí. Aby byly podané výpovědi hlavního města platné, je nutné u těchto svěřených pozemků projednat výpovědi nejprve v radách městských částí a následně podat výpověď nájemcům společně,“ sdělil deníku E15 mluvčí pražského magistrátu Vít Hofman. Celkem se to týká 42 nájemních smluv na reklamní a informační zařízení.

„Dalším zdržením je samozřejmě výpovědní lhůta, která vychází z platně uzavřených nájemních smluv a je nutno ji respektovat. Většinou to jsou tříměsíční nebo dvanáctiměsíční lhůty,“ doplnil Hofman.

Vypovězením nájemních smluv na menší reklamy přijde město jen o zanedbatelnou částku vzhledem k velikosti rozpočtu, se kterým hospodaří. Loňský příjem z nájemného za reklamní nosiče do osmi metrů čtverečních činil dva a čtvrt milionu korun.

Praha vypovídala smlouvy i dříve, loni například firmě AD-Net, která využívala 1411 reklamních laviček na městských pozemcích.

„Technická správa komunikací je připravena na základě žádosti magistrátu reklamy (ty legální, pozn. red.) okamžitě odstranit,“ podotkla mluvčí TSK Barbora Lišková. Nelegálních reklam odstranila správa v neúplném prvním pololetí 1329.

„Jedná se o plakáty a různé polepy na mostních objektech, plachty na zábradlích a protihlukových stěnách a v neposlední řadě o čištění graffiti,“ dodala Lišková. Městskou firmu vychází tento „úklid“ včetně čištění postižených lokalit na desítky tisíc měsíčně.

V boji proti nelegální reklamě by mohla pomoci i technologie městské společnosti Technologie hlavního města Prahy. Společnost začala v červnu vypalovat na kovové štítky označující stožáry veřejného osvětlení takzvané QR kódy. Ty mají občanům umožnit snadné ohlášení poruchy nebo „černé reklamy“ na 135 tisících stožárech veřejného osvětlení.