Praha změní systém parkování, kontrola neplatičů není dostatečná | E15.cz
KoronaHelpdesk E15

Jak vydělat v těžkých časech

Více k tématu

Praha změní systém parkování. Ceny mají růst, bude se i více odtahovat

Michal Kalina

Michal Kalina

Radní hlavního města Prahy odsouhlasili proměnu placeného stání na základě nové strategie. Dokument pojmenoval největší problémy, například že se řadě řidičů nyní vyplatí riskovat pokutu, než aby platili za stání. Kromě úprav podoby zón a zvýšení některých cen chce město do roku 2025 prosadit i změny v legislativě.

Monitoring placených zón, kterou provádí auta firmy Eltodo, neřeší parkování například v zeleni, na chodnících či v zákazech stání, což vadí radním. „Možnost automatizované kontroly mimo zóny, která je efektivnější, není využívaná,“ píše se v nové strategii. Stejně tak se podle autorů nesleduje využívání vyhrazených míst pro zásobování či neoprávněné stání na místech pro invalidy.

A na to nestačí ani policisté a strážníci, obzvláště v nejvytíženějších částech města. „Vymáhání sankcí není efektivní. Příčinou jsou pravidla znesnadňující práci strážníků i policie, personální problémy a absence jednotného softwaru. Společné řízení o více přestupcích a nízká výše pokut řidiče nemotivuje k dodržování pravidel,“ stojí dále ve strategii. Pokuty se nyní pohybují v řádu stovek korun.

Kraje žádají od státu další miliardy. Jinak omezí dopravu nebo investice do nemocnic a škol

Podle představitelů Prahy je třeba minimalizovat administrativu, zajistit lepší propojení systému s registry obyvatel a řidičů a navýšit množství odtahů. Další věcí je důslednější kontrola stávajících parkovacích oprávnění, jejichž cena by se v příštích letech měla spolu s cenou za parkování pro návštěvníky zvýšit.

„Mělo by se pracovat s cenotvorbou tak, aby uvnitř centra byla parkovací místa dražší než na okraji,“ uvedl nedávno v Hospodářských novinách náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě). Město chce odlišit platby podle ekologických dopadů vozidel i jejich rozměrů a také rozpracovat systém známý z páté a osmé městské části, kdy si rezidenti mohou koupit parkovací kartu opravňující je stát jen v nejbližším okolí bydliště, která je ale ve srovnání s povolením pro celou městskou část levnější.

„Mám radost, že strategii podpořili také opoziční zastupitelé. Samozřejmě očekáváme dotazy ohledně případných změn ceny rezidentního parkování. To je otázka jednání s městskými částmi, protože systém musí být jednotný. Nic konkrétního není na stole,“ dodal nyní Scheinherr.

Z Prahy se do Číny létat jen tak nebude. Konec přímých linek může být definitivní

Za roční stání jednoho auta platí rezidenti nyní nejčastěji 1200 korun, podnikatelé za jedno vozidlo sedm tisíc. Ceny pro návštěvníky v takzvaných smíšených zónách se pohybují mezi 20 a 80 korunami za hodinu.

Vedení města pověřilo náměstka Scheinherra, aby do konce roku vytvořil plán rozšíření zón placených stání na další lokality. Další kroky strategie mají úředníci z odboru dopravy průběžně zpracovávat až do roku 2025.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!