Pražským hoteliérům se rekordně daří, mohou si dovolit výrazně zdražovat

Dancing House Hotel

Dancing House Hotel Zdroj: dancinghousehotel.com

Staroměstské náměstí v Praze
Turisté na pražském Staroměstském náměstí
Dancing House Hotel
Dancing House Hotel
Hotel Flora Vladimíra Šmicera
16
Fotogalerie

Průměrná cena za pokoj a noc se v pololetí zvýšila o šest eur. Za Západem však stále pokulhává.

Pražští hoteliéři se letos mohou těšit z nebývalé výkonnosti svých zařízení. Všechny zásadní ekonomické ukazatele se výrazně zvýšily. Průměrná cena za pokoj a noc se letos v pololetí oproti stejnému období roku 2016 zvedla o šest eur (téměř osm procent) na 86 eur. Díky rostoucí obsazenosti ještě výrazněji vzrostl i průměrný výnos na jeden pokoj. 

"Kvůli vysoké návratnosti v regionu se roztočil kruh investic s kladným vlivem na výnosy během posledních let, zejména v hlavních městech jako Budapešti, Praze a Varšavě,“ prohlásil David Nath, vedoucí hotelového týmu společnosti Cushman & Wakefield pro střední a východní Evropu.

Pro hoteliéry vůbec nejdůležitější údaj zaznamenal nárůst o téměř patnáct procent na 63 eur. Vyplývá to z dat společnosti STR Global, které má deník E15 k dispozici. „Tento rok je fantastický, ekonomicky se letos konečně dostáváme nad předkrizový rok 2007,“ říká generální ředitel hotelu Radisson Blu Alcron Michal Chour. 

Hotelové statistiky řadí Prahu do čela žebříčku někdejšího socialistického bloku ve střední Evropě, nicméně za západní Evropou česká metropole stále pokulhává. Tamní průměrné ceny běžně přesahují sto eur.

„Prostor pro růst cen v Praze je ještě značný,“ uvedl šéf skupiny Olympik Hotels a viceprezident Asociace hotelů a restaurací Vlastislav Šos. Jedním z důvodů je podle něj i posilování koruny vůči euru, neboť hotely posílají zahraničním partnerům eurové ceníky. Podle Šose Praze prospívá především pověst bezpečné destinace, která do české metropole láká rekordní počty turistů ze zahraničí.

Za pololetí přijelo z ciziny 2,9 milionu hostů, rok předtím to nebylo ani 2,7 milionu. Chour přitom poukazuje na jiný faktor, který má vliv na ceny. „Poptávka se globálně hodně zkracuje, lidé reagují na okamžité impulzy,“ říká šéf Alcronu.

Podle něj tak více vydělávají hotely, jejichž manažeři vydrží déle trpělivě vyčkávat, držet do poslední chvíle neobsazené pokoje a neprodávat kapacitu dlouho dopředu. V minulosti přitom byl trend přesně opačný, hotely potřebovaly před sezonou jistotu alespoň částečné obsazenosti, takže pokoje prodávaly raději levněji ve větším předstihu.

Rostoucí hotelový trh láká i nové investory. Podle poradenské společnosti Cushman & Wakefield dosáhly v pololetí investice do hotelových nemovitostí v tuzemsku 166 milionů eur, což je druhý největší objem v regionu po Polsku. Největší transakcí v regionu je přitom akvizice pražského Marriottu, který se v dubnu prodal za zhruba devadesát milionů eur.