Před Vánocemi musí všechno svítit, pak obchody fungují, říká Jiří Hubka, obchodní ředitel Jansen Display

Zdroj: Jansen Display, s.r.o.

V předvánočním čase je boj o zákazníka nejdravější. Obchodníci se předhánějí v lákavých nabídkách a řeší, jak si ukrojit co největší kus pozornosti kolemjdoucích. Na technologické možnosti jsme se zeptali odborníka na slovo vzatého, obchodního ředitele výrobce prezentačních systémů Jansen Display, Jiřího Hubky.

Jaké prezentační nosiče jsou v zimním čase nejúčinnější?

JH: „Všechny, co svítí. Ať je to světelný plakátový rám nebo zářící monitor. Standardní klirámová prezentace ve výloze nebo běžné áčko na ulici snadno zaniknou ve svitu vánočního osvětlení ulic. Posun v preferencích obchodníků od klasiky k osvětleným nosičům vnímáme ostatně intenzivně i v prodejích.

Jansen Display, s.r.o.

Nárůst prodejů světelných rámů je meziročně o 32%. Z toho nejsilněji rostou nosiče osvětlené LED diodami, na úkor klasických zářivkových trubic a neonů. Hlavním důvodem je, že LED diody jsou úspornější a mají podstatně delší životnost bez nutnosti servisního zásahu."

Rychlá kalkulace na příkladu běžného menšího obchodu s pěti rámy ve výloze svítícími po čas 4 měsíců zimní sezony:

-Trubicové rámy spotřebují 64,8 KWh v ceně cca 2721 K

-LED rámy spotřebují 13,8 KWh v ceně cca 579 Kč

Jansen Display, s.r.o.

Životnost trubicových rámů je zhruba rok, zatímco LED rámy mají životnost až 12 let. Pořizovací hodnota obou typů je dnes již prakticky stejná. V delším časovém období je tedy úspora skutečně citelná.

Které konkrétní typy nejlépe fungují?

H: „Nejprodávanějším světelným rámem je formát A1, který je svou velikostí přirozeným běžnému vnímání a všichni tento rozměr znají z jiných prezentací a i tiskárny jsou nejlépe optimalizovány pro tyto formáty. Následují je formáty A2 a A0.

Volně zavěšené světelné rámy jsou nejčastěji používány v oboustranném provedení. Když už ta možnost je, tak proč nevyužít za jedny peníze komunikaci jak ven tak i dovnitř provozovny.

Náročnější zákazníci jdou ale ještě o krok dál a namísto statického plakátu, který je nutné co chvíli ručně měnit, už preferují plně digitální prezentaci skrze tablet nebo monitor. Tato řešení však často vyžadují přístup „na míru" a užší spolupráci s dodavatelem a jsou samozřejmě i náročnější na prezentovaný obsah."

Jansen Display, s.r.o.

Podělíte se o nějaké tipy do praxe?

JH: „Pokud zákazník uvažuje, že by nově světelné rámy nainstaloval nebo vyměnil stávající prezentaci ve výkladech za světelnou, je dobré si uvědomit pár základních požadavků.

Odkud budou světelné klaprámy napájeny a s tím spojený přívod 220V, napájecí zdroj je dnes již velikosti nabíječky od mobilu, tak že se vejde opravdu všude. Přívodní kabel je velmi slabý a proto neruší jako staré silné přívodní šňůry.

Kde budou světelné rámy zavěšeny. Hmotnost světelných klaprámů proti předchozím letům výrazně klesla, například nejběžnější formát A1 má hmotnost 5,5kg. Přesto je třeba rozumně zvážit do čeho bude uchycen závěsný systém. Nejčastější kazetový podhled ani takto lehký rám na hmoždinkách neudrží a je třeba použít speciální hmoždinky nebo zvážit jiné uchycení.

Jak budou plakáty často obměňovány a jaký k nim bude přístup. S tímto ohledem je   třeba přistupovat k ostatním prvkům umístěným ve výkladu. 

Jansen Display, s.r.o.

V případě, že umístíte jednostranný světelný rám na stěnu, většinou vám předchozí otázky odpadají. 

Při jednáních narážíme na častou otázku jaké jsou trendy v plakátové komunikaci. Osa této komunikace je v současné době jasná. Základním prvkem je klasický plakátový rám, který v současné době přirozeně přechází ve světelný zaklapávací rám a ten se stává standardem. Výhledem je digitální prezentace a nahrazení světelného rámu monitorem a místo tisku plakátu, projekce digitálního obsahu přímo na obrazovku. Toto řešení je ideální a velmi příjemné na obsluhu, z vlastní zkušenosti je však zatím cenově nesrovnatelné s klasickým “analogovým” prosvětleným plakátem a proto ještě není tak rozšířené."