Situaci navíc zkomplikoval zájem Iráku. „Celé to zamrzlo a jednalo se v zákulisí. Nebylo jasné, jak to bude s motory, což je nejdražší položka. Ministerstvo nechtělo hradit zprovoznění zejména druhé várky 14 bitevníků, která je v horším technickém stavu,“ uvedl zdroj deníku E15 obeznámený s jednáním mezi vodochodskou továrnou a úřadem Martina Stropnického (ANO).
Obě strany i nadále taktizují. „Američané přijeli do Prahy podepsat smlouvu a místo toho jim bylo řečeno, že jde o zdvořilostní schůzku. Prý se bude dál jednat o ceně. Byli z toho opaření,“ nechal se koncem minulého týdne slyšet člověk blízký Aeru. Naopak lidé kolem ekonomického náměstka Jiřího Borovce tvrdí, že za původních podmínek, s nimiž souhlasil bývalý Rusnokův kabinet, je z pohledu ministerstva obchod nevýhodný.
Letecké obchody rezortu obrany |
---|
Česká armáda nakoupila za zhruba 50 miliard korun celkem 72 bitevníků L-159. Nyní je 26 z nich zakonzervováno v kompletním stavu a 10 je částečně rozebraných. Pro potřeby Iráku se počítá s 15 kusy, z toho čtyři by uvolnila armáda ze své výzbroje. Zahraničního zájemce se dosud podařilo nalézt pro pět přebytečných bitevníků, které byly vyměněny za jeden dopravní letoun CASA. |
Výsledkem má být kompromis – Draken nebude mít jistých všech 28 letounů. A nejde jen o náklady na opravy motorů. Ve hře je také uspokojení irácké poptávky. „Platí, že v první fázi bude dodáno americké firmě 14 strojů a následně bude právo opce nikoli na americké, ale na české straně. Tato změna umožňuje ministerstvu jednat i s Irákem a pokusit se tak uplatnit všechny nepotřebné bitevníky. Navíc se v průběhu vyjednávání s firmou Draken podařilo dosáhnout lepších prodejních podmínek,“ obhajuje stanovisko rezortu obrany jeho mluvčí Jan Pejšek.
Návrh smlouvy s Američany nyní čeká připomínkové řízení a potom projednání ve vládě. „Pokud vše půjde podle plánu, kontrakt by mohl být podepsán v létě. S tímto postupem jsou všechny zúčastněné strany srozuměny,“ dodal Pejšek.