Revoluce parkování. Novela předpisů sníží počty stání. Zlevní tak novostavby i rekonstrukce

Podzemní garáže

Podzemní garáže Zdroj: Profimedia

Podzemní garáže
2
Fotogalerie

Novela Pražských stavebních předpisů uleví investorům. Nově nebudou muset dodržet v rezidenčních a administrativních budovách dosud platný minimální počet parkovacích stání. Jejich množství si budou moci určovat sami. Stejná změna se dotkne i rozsáhlejších rekonstrukcí, které vyžadují stavební povolení. Praha tím chce otevřít cestu ke zlevnění nových i rekonstruovaných bytů. Radou schválený návrh bude nyní po dobu 45 dnů čelit připomínkám.

„Parkovací minima jsme se rozhodli výrazně snížit. V tuto chvíli jde o zbytečnou regulaci, která pouze prodražuje nebo úplně znemožňuje výstavbu. V určitých místech v centrech měst je potřeba postavit i tři podzemní parkovací podlaží s drahými zakladači. My touto změnou umožníme vystavět i byty bez parkovacích stání pro lidi, kteří auto vůbec nepotřebují,“ sdělil hlavní záměr změny radní pro bydlení Adam Zábranský (Piráti).

Počet parkovacích stání nyní stanovuje výpočet Pražských stavebních předpisů (PSP), který byl vytvořen v roce 2015. Ten vychází z počtu bytových jednotek nebo v případě administrativy z počtu pracovníků a návštěvníků budovy. Výsledný počet stání je pak upraven podle regulační mapy Prahy, která zohledňuje dostupnost veřejné dopravy.

„Výpočet jako takový se osvědčil. Cílem změny však je přesněji definovat zóny v mapě na základě přesnějších algoritmů dostupnosti veřejné dopravy i dokončení zásadní modernizace prakticky celé tramvajové sítě od centra dále. Tato změna bude mít pozitivní dopad na ceny nemovitostí i na veřejná prostranství,“ sdělil první náměstek primátora Petr Hlaváček (STAN).

Celková revize předpisů by podle ředitele Institutu plánování a rozvoje Ondřeje Boháče měla přinést snížení počtu povinně vybudovaných stání asi o čtvrtinu. „Dáváme tak možnost investorům a stavebním úřadům se svobodněji rozhodnout, kolik míst postaví neboli pro koho je jejich záměr určen. V historickém centru města může vyjít jedno podzemní parkovací místo až na dva miliony korun a investoři tak z důvodu tohoto požadavku nemusejí mít dostatek financí na rekonstrukci budov,“ přiblížil Boháč.

Úprava požadavků PSP by měla pomoci i budoucí výstavbě městských bytů. „Městské byty jsou určené pro nízkopříjmové domácnosti, které auta vůbec nevyužívají. Touto změnou výrazně snížíme náklady Prahy na městskou výstavbu,“ podotkl Zábranský.

Návrh jde nyní do připomínkového řízení, které potrvá 45 dnů. „Lhůta pro podání připomínek byla prodloužena, aby všichni měli dostatek času na prostudování a podání postřehů,“ dodal Hlaváček. Po zapracování připomínek bude muset finální podobu znovu schválit rada, která už zasedne v novém složení.