Školské odbory trvají na pětiprocentním zvýšení platů

Učitel - ilustrační foto

Učitel - ilustrační foto Zdroj: Jan Rasch, Euro

Školské odbory po dnešním jednání s ministrem školství Marcelem Chládkem (ČSSD) nadále trvají na požadavku na růst platů učitelů i nepedagogických pracovníků o pět procent. Koalice se zatím shodla na růstu výdělků ve veřejném sektoru od ledna 2016 o tři procenta. Předseda školských odborů František Dobšík věří, že se finanční prostředky pro tento růst podaří najít.

Ministr na dnešním briefingu hovořil o růstu platů v oblasti školství o minimálně tři procenta. To je hranice, která by ve srovnání s letoškem znamenala nárůst výdajů o 1,7 miliardy. Požadavky odborů zůstávají ještě vyšší.

Jedna miliarda se v rozpočtu dá najít

„Lišíme se řádově o jednu miliardu. Jsem optimista a jsem přesvědčen, že s tím tlakem, který se budeme snažit vyvinout, se ta jedna miliarda v rozpočtu dá najít,“ řekl Dobšík. S ministrem budou ještě na toto téma zástupci odborů jednat.

Ministr dnes zopakoval, že požaduje meziroční nárůst výdajů na školství o tři až pět miliardy korun. Ve srovnání s rozpočtovým výhledem, který počítá s meziročním snížením výdajů na tuto kapitolu, to znamená nárůst 8,9 miliardy. Pokud by se mělo vyhovět požadavku odborů na pětiprocentní zvýšení platů, bylo by to 9,9 miliardy.

Chládek: Sobotka je pro

Ministr financí Andrej Babiš (ANO) v úterý tyto požadavky označil za nereálné. Chládek se s ním chce sejít osobně, termín schůzky zatím není známý. Ministr školství ale za klíčové pro jednání o rozpočtu považuje v první řadě stanovisko premiéra Bohuslava Sobotky (ČSSD), který už jeho požadavky podpořil, a celé vlády.

„Pak bude schůzka s panem ministrem financí. Když mu předložím argumenty, tak si myslím, že pan ministr financí to zcela jednoznačně podpoří. Protože je to rozumný muž a ví, že když chce konkurenceschopnou zemi, tak potřebuje konkurenceschopné školství,“ řekl Chládek.

Vedle předsedy školských odborů ho dnes podpořil také předseda Komise Rady Asociace krajů ČR pro školství Martin Havel (ČSSD). Jako zástupce krajů hodnotil pozitivně především snahu o zlepšení financování asistentů pedagoga a jejich zařazení mezi kmenové zaměstnance škol, což je klíčové pro úspěšnou inkluzi dětí se speciálními vzdělávacími potřebami.

Kraje by také uvítaly zvýšení prostředků na sport. Tři miliardy, které ministr požaduje, by totiž měly putovat také malým jednotám v regionech.