Školy se pustily do digitalizace, internet plní učební materiály

počítačová výuka ve škole, ilustrační foto

počítačová výuka ve škole, ilustrační foto Zdroj: Profimedia.cz

České školství pokračuje v modernizaci - alespoň po technické stránce. Učitelé i odborníci v rámci projektu DUM (digitální učební materiály) nyní mohou na internetu sdílet tisíce powerpointových prezentací a příloh, které mají usnadnit a zmodernizovat výuku. Ministerstvo školství program Metodika II, kam DUMy spadají, za tři roky vyčíslilo na téměř 75 milionů korun, 63,6 milionu putovalo z Evropského sociálního fondu, zbytek ze státního rozpočtu

Projekt překonal porodní bolesti a v současnosti je umístěno na Metodickém portálu ministerstva školství rvp.cz 7895 učebních materiálů a dalších 198 recenzenti podle mluvčí Národního ústavu pro vzdělávání Alžběty Polzové právě hodnotí. „Nový učební materiál je vložen průměrně každé tři hodiny a 50 minut,“ sdělila Polzová.

Metodický portál vznikl již v roce 2005, jeho smyslem bylo podle sdružení EDUin nabídnout učitelům webové prostředí, kde se mohli vzdělávat, diskutovat a sdílet informace, zkušenosti či materiály užívané ve výuce. Ministerstvo do portálu investovalo asi 80 milionů korun, převážně z prostředků Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu. V roce 2011 chtělo ministerstvo ukončit příjem příspěvků, ale nakonec k tomu díky kritice nedošlo.

Projekt DUM má pod sebou Národní ústav pro vzdělávání , který přímo řídí ministerstvo školství. V roce 2012 měl podle Polzové metodický portál rvp.cz rozpočet 3,2 milionu korun, pro letošní rok NÚV počítá s částkou dva miliony korun.

Souběžně se stránkami ministerstva fungují i další samostatná úložiště učebních materiálů, zřizovatel jednoho z největších z nich, společnost Boxed, si ale posteskla, že komunikace ohledně vytvoření jednoho společného sběrného místa s úřadem vázne. „Z ministerstva nikdo nereaguje,“ uvedl zástupce firmy Vratislav Kopačka. Boxed podle něj komunikuje s pěti tisíci školami a na jejich stránkách dumy.cz se momentálně nachází více než 55 tisíc učebních materiálů.

Obsah a formu digitálních učebních materiálů podle mluvčí ministerstva školství Jany Holíkové v současnosti neurčuje žádný zákon ani vyhláška. Školy si samy volí, zda je umístí pouze na svých stránkách nebo na větších úložištích.

Projekt odstartoval v roce 2009, oficiálně ukončen byl loni v lednu. Sdílené učební materiály mají rozsah od předškolního, základního a základního uměleckého vzdělávání až po speciální nebo gymnaziální a odborné vzdělávání.

: