Smlouva mezi Prahou a Metrostavem platí, firma má dokončit Blanku

Tunel Blanka (ilustrační foto)

Tunel Blanka (ilustrační foto) Zdroj: CC BY-SA 3.0: Honza Groh via Wikimedia

Tunel Blanka
Do pět kilometrů dlouhé prohlídkové trasy lidé vstupovali rampou tunelů v ulici Svatovítská u Vítězného náměstí v Praze 6.
Ražená část trasy končí v Troji a pokračuje přes budovaný Trojský most ke stanicím městské hromadné dopravy v Holešovicích.
Příchozí dostávali mapky prohlídkové trasy, na které mohli sledovat, kde se právě nacházejí. Další informace mohli načerpat z panelů i od ochotných průvodců v přilbách a pracovních uniformách.
Cestou měli návštěvníci jedinečnou možnost si prohlédnout strojovnu vzduchotechniky, nejmodernější tunelářské stroje, obdivovat tuny betonu obklopující je ze všech stran a tu a tam nakouknout do sousedního tubusu.
7
Fotogalerie
Smlouva na stavbu tunelového komplexu Blanka mezi Prahou a Metrostavem, kterou hlavní město zpochybňovalo, je platná. Vyplývá to z předběžného verdiktu rozhodčího soudu, sdělil dnes ČTK mluvčí Metrostavu František Polák.

Náměstek primátora Jiří Nouza (TOP 09) s ním nesouhlasí, platnost smluv podle něj budou soudci ještě řešit. Stavební firma má podle Nouzy v tunelu obnovit práce a Praha za ně musí zaplatit. Podle Poláka ale mají být práce obnoveny jen v omezeném rozsahu.

Samotní arbitři jsou vázáni mlčenlivostí a průběh sporu nechtějí komentovat. Další soudní jednání bude 10. března.

„Soud uložil Metrostavu povinnost pokračovat ve stavbě tak, aby se předcházelo škodám,“ řekl ČTK Nouza. Práce by měly být zahájeny nejpozději do šedesáti dnů. Zároveň Praha musí za provedené práce platit, a to vždy nejpozději do 21 dnů. Řízení o platnosti či neplatnosti smluv ale podle něj trvá. „Výsledek jednání považuji za úspěch,“ doplnil.

Spor se dostal k rozhodčímu soudu poté, co Metrostav 7. prosince stavbu tunelu přerušil. Důvodem jsou především neproplacené faktury za 2,155 miliardy korun. O proplacení této částky zatím soud nerozhodl. Praha podle politiků peníze na tunel má, obává se ale neplatnosti smluv s Metrostavem. Faktury tak prý nemůže zákonnou cestou proplatit.

Blanka, která vyjde Prahu zhruba na 36 miliard korun, měla původně sloužit řidičům už v roce 2011. Termín se později odsunul na jaro 2014, nyní primátor Tomáš Hudeček (TOP 09) mluví o konci léta.

Mapa tunelu BlankaMapa tunelu Blanka | tunelblanka.czMapa tunelu Blanka

„Vítám mezitímní rozhodnutí soudu jako vyšší autority, protože město může spolu s Metrostavem Blanku dokončit bez dalšího napadání a zpochybňování,“ řekl dnes ČTK primátor. „Nechtěl jsem dopustit, aby byla dostavba Blanky zpochybněna. Tribunál udělal rozhodnutí ve velmi krátké době, žádné zablokování stavby se nekoná,“ doplnil.

S tím ale polemizuje opoziční ODS. „Tomáš Hudeček prokázal svou absolutní nekompetenci, když prohlásil na konci minulého roku smlouvu se společností Metrostav za neplatnou,“ uvedl v reakci na rozhodnutí soudu předseda pražské ODS Filip Humplík. „Je to jedna z jeho dalších eskapád, kterou ale odnášejí Pražané tím, že se protáhne dostavba tolik problematického tunelového komplexu,“ tvrdí.

Za právní služby kvůli sporu Praha zaplatí přes 22 milionů korun. Opoziční ODS ale tvrdí, že Prahu nakonec mohou soudní tahanice a náklady spojené se zastavením stavby vyjdou na 100 milionů.

Stavbu tunelu Blanka schválila Praha už koncem 90. let
Polovina 90. let - Praha se rozhodovala mezi třemi variantami severozápadní části městského dopravního okruhu pod názvy Dana, Hana a Blanka. Přednost nakonec dostala posledně jmenovaná verze, jejíž trasa vede z velké částí pod Stromovkou.
Červen 2001 - Náklady na vybudování severozápadní části vnitřního okruhu Prahy se odhadovaly na 16 miliard korun.
Září 2003 - Město uvažovalo o tom, že zapojí do financování výstavby komplexu Blanka soukromé investory v rámci partnerství veřejného a soukromého sektoru. Radní Radovan Šteiner v této souvislosti odhadl náklady na výstavbu na více než 20 miliard.
Prosinec 2004 - Zpřesněný odhad nákladů na severozápadní část okruhu hovořil o 22 miliardách.
26. září 2006 - Pražští radní vybrali vítěze tendru na výstavbu Blanky. Stala se jím společnost Metrostav, jež nabídla cenu 21,2 miliardy korun s DPH. Další zhruba tři miliardy měly stát technologie nebo sledování případného pohybu domů. Stavební práce měly být hotovy v roce 2011.
Červen 2007 - Na Letné začali dělníci s přípravnými pracemi před hloubením tunelů, už od jara se pracovalo v Troji.
20. května 2008 - V pražské Stromovce se kvůli stavbě tunelu propadla půda, podobná nehoda se v parku stala i o pět měsíců později. Naposledy se rozestavěný tunel propadl v červenci 2010, a to u ministerstva kultury v Praze 6.
19. června 2008 - Tehdejší primátor Pavel Bém (ODS) řekl, že odpracuje 50 hodin ve prospěch sdružení Auto*Mat, pokud bude komplex Blanka stát více než 25,7 miliardy korun. Aktivisté v té době odhadovali, že cena bude vyšší zhruba o 15 miliard.
Listopad 2009 - Společnost IDS, jež řídí pro město výstavbu Blanky, přiznala, že se budování celého komplexu o 13 měsíců zpozdí. Termínem otevření měl být prosinec 2012.
12. ledna 2010 - Byl zcela proražen první tubus tunelu; ražba posledního skončila v červenci 2011.
11. února 2010 - Metrostav informoval, že změna výše DPH prodraží komplex Blanka asi o 700 milionů korun.
Únor 2011 - Nový primátor Bohuslav Svoboda, který přišel do čela magistrátu po volbách na podzim 2010, uvedl, že se Blanka se prodraží asi o deset miliard korun. Navýšení na 37 miliard způsobily dodatečně přidané části stavby (pět miliard), dražší technologie (miliarda) nebo inflační valorizace (3,5 miliardy).
9. srpna 2011 - Náměstek primátora Karel Březina (ČSSD) řekl, že tunel by měl začít fungovat v první polovině roku 2014 (později se objevil termín 1. května 2014). Důvodem odložení byly finanční potíže města.
Říjen 2011 - Vedení Prahy oznámilo, že vyjednalo snížení nákladů na stavbu, město přesto za tunel zaplatí minimálně 36 miliard korun. Podle Březiny se nalezly úspory u dodavatelů i u požadavků například městských částí.
Květen 2012 - Město přestalo Metrostavu proplácet faktury za Blanku. Důvodem bylo výrazné prodražení a obava vedení města z možného konfliktu se zákonem o veřejných zakázkách.
Prosinec 2012 - Pražští radní schválili kategorizaci faktur za Blanku, chtěli se tak vypořádat s rostoucími dluhy. Faktury rozdělili do tří skupin podle závažnosti problému, do letošního léta Praha vyplatila Metrostavu zhruba půl miliardy korun.
17. září 2013 - Objevily se informace, že rozhodnutí radních o kategorizaci prověřují kriminalisté.
20. listopadu 2013 - Metrostav oznámil, že 7. prosince přeruší výstavbu Blanky, protože mu magistrát dluží už přes 2,1 miliardy korun. Primátor Tomáš Hudeček (TOP 09) poté prohlásil, že smlouva s Metrostavem je podle vedení města od začátku neplatná, nikdy ji totiž údajně neprojednala ani rada, ani zastupitelstvo.
29. listopadu 2013 - Společnost Metrostav se s pražským magistrátem nedohodla na řešení problémů spojených s výstavbou Blanky. Firma případ předá k rozhodčímu soudu, u něhož bude chtít docílit proplacení faktur na zhruba 2,1 miliardy korun.
5. prosince 2013 - Metrostav podal k rozhodčímu soudu zalobu na pražský magistrát. Požaduje proplacení faktur za 2,155 miliardy korun. Praha už v mezičase prohlásila, že má dostatek financí na dostavbu celého projektu.

Tomáš Hudeček: Blanku můžeme otevřít podle plánu, i když se soud potáhne