Soud zamítl žalobu proti termínu referenda o nádraží v Brně
V případě zastupitelů soud neshledal, že jsou oprávnění žalobu podat. Kotzianova žaloba sice legitimní byla, ale nelze o ní rozhodnout před referendem. Kotzian hodlá podat kasační stížnost.
Kotzian se původně domníval, že nebude mít oprávnění k podání žaloby, a proto žalobu podali i zastupitelé ODS a ČSSD. Soud však situaci zhodnotil naopak. „Soud navrhovatele jako zastupitele obce neshledal aktivně legitimovanými. Z titulu své funkce měli možnost o návrhu místního referenda hlasovat,“ stojí v usnesení soudu, který však nijak nezpochybňuje aktivní legitimaci navrhovatelů jako obyvatel města.
Kotzian sice oprávnění podat žalobu měl, soud se jí ale nezabýval. „Navrhovatel se domáhal zrušení usnesení o vyhlášení referenda, tedy ve věci, ve které není daná pravomoc soudu ve správním soudnictví rozhodovat. Návrh na zrušení vyhlášeného referenda před jeho konáním je nepřípustný,“ zdůvodnila soudkyně Zuzana Bystřická.
Svatá válka proti referendu
Primátorova náměstka Martina Andera (SZ) rozhodnutí soudu potěšilo. „Usnesení zastupitelstva o termínu referenda bylo korektní a v souladu se zákonem a jsem rád, že nám dal soud za pravdu,“ řekl Ander. Navrhovatelům nerozumí. „Vedou svatou válku proti referendu, protože se asi bojí, jak občané rozhodnou,“ dodal Ander.
Kotzian bude ve snaze o zrušení termínu referenda pokračovat. „Uplatním opravný prostředek. Podám kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu a pak je ještě ve hře ústavní stížnost,“ uvedl Kotzian. Ústavní stížnost spolu se sociálními a občanskými demokraty už podal.
Kotzian považuje rozhodnutí zastupitelstva o termínu referenda zároveň s krajskými volbami v roce 2016 za protiprávní. Podle něj se referendum mělo konat do 90 dnů od schválení jeho návrhu, což připadalo na letošní leden.
Otázka modernizace vlakového nádraží se v Brně řeší skoro už sto let. Nejnovější diskuse se vedou deset let. Rozhoduje se mezi dvěma variantami výstavby, u řeky, nebo pod Petrovem. O tom, která z variant je vhodnější, napoví studie proveditelnosti. Provádí ji Správa železniční dopravní cesty. Hotová bude v roce 2016.
Andrea Odoardi: Z pasažérů Hlavního nádraží musíme udělat zákazníky