Stát nasype z evropských fondů více do staveb než do „chlebíčků“

Stavba železničního koridoru

Stavba železničního koridoru Zdroj: ctk

Ministryně pro místní rozvoj Věra Jourová (ANO) přinesla stavbařům na Fórum českého stavebnictví dobrou zprávu. Stát podle ní má dát co největší díl z 22 miliard eur, které může do roku 2020 získat z evropských fondů, do takzvaných tvrdých projektů. Tedy například do silnic, železnic a dalších staveb namísto různých školení a vzdělávání.

Aby se to však podařilo, bude muset stát zdolat několik překážek. Jedna důležitá se týká Evropské komise, které se nelíbí přístup tuzemských úřadů k posuzování vlivů staveb na životní prostředí. Nelze vyloučit, že by se proud unijních dotací kvůli tomu mohl i zastavit, upozornil týdeník Euro.

„Musíme se ubránit tlakům DG Envi (ředitelství Evropské komise pro životní prostředí – pozn. red.), abychom ze stavebního řízení neudělali neprostupnou zápletku,“ komentovala situaci Jourová.

Volnější dýchání by měly stavbařům umožnit i nové zákony upravující podmínky pro státní investice. Je to zcela nový zákon o veřejných zakázkách a stejně tak zbrusu nový zákon o liniových stavbách. Věcné záměry obou norem má mít kabinet na stole do půlky roku.

Pokud se záměry podaří, může to pro stavební firmy znamenat konec závodů o co nejnižší cenové nabídky. Pro některé to totiž znamená, že nakonec nepokryjí ani náklady. Nová analýza společností CEEC Research a KPMG ČR ukázala, že 60 procent podniků staví na hraně takzvaných bezpečných cen. Tedy za cenu, za niž lze stavbu ještě udělat tak, aby byla v době předání bezproblémová.

„Aktuální počet stavebních firem a celkový objem nabízených kapacit na trhu neodpovídá poptávce. Dnes je na trhu dokonce více firem než v roce 2008, kdy byl sektor na vrcholu,“ uvedl ředitel CEEC Research Jiří Vacek.

Českým stavbám hrozí unijní stopka