Tendr na leteckou záchranku zbrzdí námitky. Hrozí kolaps?

Své vrtulníky v Praze servisují i slovenští záchranáři

Své vrtulníky v Praze servisují i slovenští záchranáři Zdroj: Stepan Bruner, E15

Vrtulník firmy DSA
vojenský vrtulník Sokol
Vojenský vrtulník Sokol
Letecká záchranná služba společnosti DSA
záchranářské vrtulníky Sokol
9
Fotogalerie

Tendr na nové provozovatele letecké záchranky se komplikuje. Jeden z uchazečů, firma DSA, serveru E15 potvrdil, že proti němu zítra podá námitky. Pozorovatelé se bojí dalšího zdržení a kvůli němu komplikací na přelomu roku.

Vítězové tendrů na provoz letecké záchranky mají službu převzít od ledna 2017. Dosavadní smlouvu se soukromými provzovateli záchranky kritizoval ministr financí Andrej Babiš, považoval ji za nevýhodnou.

Jeden z dnešních provozovatelů, firma DSA, má podle výběrové komise místo čtyř stanovišť obsluhovat jen dvě. Hlásil se přitom o šest míst. Ve čtyřech soutěžích nad DSA vyhrály na základě nabídnuté ceny rakouská společnost Helikopter Air Transport a slovenská Air Transport Europe.

DSA podá zítra námitky, podrobnosti ale až do jejich vypořádání komentovat nechce. „Námitky podáme v zákonné lhůtě,“ potvrdil E15 místopředseda představenstva DSA Daniel Tuček. Termín uplyne zítra, ve středu 5. října.

Tendr od počátku napjatě sledují záchranáři. Ti potřebují, aby byli k dispozici bezpečné stroje se schopnými letci a aby byl přechod na nového provozovatele plynulý. „Je to další komplikace tendru, který nezačal úplně včas a nebyl nejlépe připraven,“ komentoval informaci o námitkách Marek Slabý, předseda Asociace záchranných služeb. „Čas běží strašně rychle,“ poznamenal.

Kromě námitky k ministerstvu zdravotnictví se uchazeč může obrátit ještě na antimonopolní úřad, kde může řízení trvat až 60 dnů.

Ministerstvo zdravotnictví má na vypořádání námitek deset dní. Podle mluvčího ministerstva zdravotnictví Ladislava Štichy úřad nepochybuje, že se vše stihne. Žádný plán B nechystá. „Pokud vznese námitku jen jedna společnost, nic nám nebrání na ostatní stanoviště smlouvu uzavřít,“ uvádí Šticha.

Výběr slovenské společnosti ATE dříve zpochybnila dopisem ministrovi zdravotnictví i Asociace záchranných služeb a Společnost urgentní medicíny. Upozorňují, že se této společnosti staly za posledních deset let už tři fatální nehody, při kterých zahynulo 11 lidí. Poslední z nich 7. září. Navíc podle informací těchto odborníků nemá pro nabízené vrtulníky slovenská firma certifikaci, která se v tendru požadovala.

„Je to vážný problém. Tato společnost není nejšťastnější volba,“ uvedl také v regionálním Deníku hejtman Ústeckého kraje Oldřich Bubeníček.

Kromě nových provozovatelů ze zahraničí má přijít od ledna další změna. Místo dosavadních dvou regionů má Policie obsluhovat tři, obdobně také armáda.

VÍCE O LETECKÉ ZÁCHRANCE ČTĚTE ZDE

Se změnami v letecké záchrance má potíž i Jihočeský kraj. Tady má létat místo soukromého provozovatele armáda s těžšími vrtulníky. Ta se přesune z nově vybudované základny v Plané u Českých Budějovic do armádního areálu v Bechyni.

„Hodně se zlobím na všechny, kdo pro to na vládě zvedli ruku. Snažíme se, aby se vrtulníky letecké záchranky podařilo co nejdříve vrátit do Plané,“ uvedl v regionálním tisku hejtman Jihočeského kraje Jiří Zimola (ČSSD).

Do budoucna počítá stát se zřízením nového státního provozovatele záchranné letecké služby, která by měla používat vhodnější lehké vrtulníky.

Podle aktuálního tendru nemá stát provoz na šesti stanovištích po čtyři roky více než 1,2 miliardy korun. Dosud soukromníci provozovali za 1,56 miliardy korun osm stanovišť.