Tendr na opravu mostů D47 začne v únoru

Bezpečně mohou po sjezdu z ostravské D47 jezdit jen osobní auta a dodávky. Potvrdily to 28. listopadu zátěžové zkoušky, které na dálničním přivaděči provedli pracovníci německého certifikačního sdružení TÜV.

Bezpečně mohou po sjezdu z ostravské D47 jezdit jen osobní auta a dodávky. Potvrdily to 28. listopadu zátěžové zkoušky, které na dálničním přivaděči provedli pracovníci německého certifikačního sdružení TÜV. Zdroj: ctk

Opravy zfušované dálnice D47 a jejích přivaděčů začnou po letitých tahanicích letos na jaře. Alespoň taková je představa ministra dopravy Dana Ťoka. Konkrétně jde hlavně o dva mosty na Ostravsku, kterým podle Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) hrozí zřícení.

Věci se daly do pohybu poté, co původní stavitel, společnost Eurovia, odmítl poslední výzvu ŘSD k opravě mostů na vlastní náklady. „Musíme začít na začátku stavební sezony, takže ten tendr chceme vypsat v únoru,“ uvedl Ťok. Silničáři náklady na opravy odhadují na zhruba dvacet milionů korun.

Eurovia odpovědnost za zfušovanou dálnici odmítá. Její ředitel Martin Borovka nedávno v České televizi řekl, že za vady je zodpovědný bobtnající materiál, který si poručilo ŘSD. Takovou argumentaci ale Ťok nepřijímá.

„O pravdě ať rozhodne soud. Ale podle selského rozumu, jak můžete někoho přesvědčit, že jako zhotoviteli se vám zvlní silnice a mosty hrozí pádem, a vy na tom nenesete žádnou vinu. To nemůže nikdo se zdravým rozumem akceptovat,“ řekl ministr. Proti Eurovii podle něj mluví i skutečnost, že firma podala žalobu na svého dodavatele zmíněného materiálu. Ministerstvo chce zároveň předejít obavám, že by opravy mohly zničit důkazy proti Eurovii.

Proto si vedle stavební firmy najme také společnost, která bude průběh prací pečlivě dokumentovat. „Bude dělat podrobnou dokumentaci i těch důkazů, které budeme moci předložit v jakékoli další arbitráži,“ doplnil ministr.

Stát se s Eurovií neshodl ani na závažnosti poruch. Podle stavební firmy se mosty nacházejí v kategorii 3, která znamená možné použití s omezením, podle ŘSD však spadají do kategorie 7, jež znamená havarijní stav. Na sklonku loňského roku proto na nich snížila rychlost na třicet kilometrů v hodině.