Trhákem mezi půjčkami je konsolidace, tempo určuje konkurenční boj

peníze, ilustrační foto

peníze, ilustrační foto Zdroj: Marek Schwarzmann, E15

Trh s půjčováním peněz mění rostoucí obliba konsolidace úvěrů, boj o klienta a oživující se ekonomická situace. Češi refinancují svoje stávající úvěry a půjčují si ještě určitou částku navíc, což vede k prodloužení průměrné doby splácení úvěru a rovněž také ke zvýšení průměrné půjčené částky. Konsolidované úvěry přitom aktuálně představují zhruba polovinu nových prodejů na trhu.

Výrazný, až čtyřicetiprocentní nárůst zájmu o půjčky už v minulém roce zaznamenala například Raiffeisenbank, Česká spořitelna pak loni na nových úvěrech rozpůjčovala přes 24 miliard korun, meziročně o třetinu více. Zvýšení zájem potvrdila také UniCredit Bank. „Lidé zvažují snížení měsíční splátky úvěru a možnost získat dodatečné finanční prostředky, přičemž tuto možnost nakonec volí 57 procent klientů,“ dodal Petr Plocek z UniCredit bank.

Lepší situace v ekonomice

„Za rostoucí poptávkou po úvěrech však může být i odraz měnící se ekonomické situace domácností a také postupně rostoucí ochoty domácností zadlužovat se,“ uvedl Martin Kotek z Komerční banky. Svůj díl na tom podle něj může mít také vyšší aktivita firem v konkurenčním boji. „Na trhu je množství atraktivních nabídek a tedy i vyšší četnost „nákupních“ podnětů,“ dodal Kotek.

„Zákazníci si chtějí půjčit více peněz a hlavně na delší dobu. Velikost průměrné půjčky, kterou jsme poskytli, se za posledních 12 měsíců zvýšila zhruba o 15 procent,“ uvedl generální ředitel Provident financial Russell Johnsen. Provident proto kvůli tomu loni přizpůsobil podmínky svých služeb a představil půjčku na 100 týdnů. „Je to pro nás nová zkušenost,“dodal Johnsen. Provident se zatím pohyboval hlavně v byznysu s krátkodobými půjčkami.

Lidé si vybírají

Silný vliv konkurenčního prostředí potvrdil také aktuální průzkum Sberbank, podle které si zhruba 69 procent lidí podrobně porovnává podmínky půjček u jednotlivých bank. „Klíčová je kredibilita instituce, nabízená úroková sazba a celková částka, kterou přeplatí,“ dodal ředitel retailových produktů Sberbank CZ Roman Knaus. Podle průzkumu je pak až 70 procent klientů ochotno k vyřízení půjčky využít internet.

Konkurenční prostředí s sebou přineslo také další efekt, a to nejrůznější bonusy za „řádné“ splácení půjčky přetavené do slevy na celkové ceně úvěru, která se mnohdy pohybuje kolem dvaceti či třiceti procent. Svůj díl na tomto trendu pak mají nové malé banky, které se v prvních letech svého působení soustředily na získání klientů díky nabídce výhodných podmínek u spořicích účtů, následně se však jejich zájem logicky začal obracet směrem k výnosnému půjčování peněz.