Turnikety v metru nebudou, Svoboda projekt smetl ze stolu

Zanikly. Pražské metro
bylo s turnikety postaveno.
V roce 1985 je ale nahradily
označovače lístků

Zanikly. Pražské metro bylo s turnikety postaveno. V roce 1985 je ale nahradily označovače lístků Zdroj: ctk

Za ekonomický hazard dnes označil pražský primátor Bohuslav Svoboda (ODS) plán na zavedení turniketů v metru, které navrhuje pražský dopravní podnik. Projekt tak kvůli nesouhlasu vedení města má jen minimální šanci, že bude realizován. Dopravní podnik si nedávno nechal vypracovat novou studii, podle které by systém turniketů stál zhruba o polovinu méně, než byly původní odhady. Svobodu ale materiál nepřesvědčil.

Podle nové studie by turnikety v pražském metru stály 1,49 miliardy korun, původně se náklady odhadovaly na 3,5 miliardy. Svoboda ale zpochybnil mimo jiné uváděnou předpokládanou návratnost investice.

„Jsem proti. Vnímám to jako ekonomický hazard. Všechny ty studie, které si nechal dopravní podnik udělat, mě nepřesvědčují o tom, že návratnost je tak krátká,“ řekl novinářům Svoboda. Podle něj není černých pasažérů v metru tolik, kolik studie odhadují.

Kdyby dopravní podnik podle primátora zavedl u vstupu do stanic kontrolory, kteří by jízdenky kontrolovali, tak by to vyšlo v období 25 let levněji než turnikety. „A to je v době, kdy musíme uvažovat o každé koruně, rozmařilost,“ dodal Svoboda. Pokud by se podnik přece jenom rozhodl turnikety zavést, bude muset podle primátora nést všechny náklady sám. To je ale prakticky vyloučené.

„Dopravní podnik bez vedení města a bez rady takovýto projekt nikdy nerozjede. Máme smlouvu s dopravním podnikem a já nebudu platit v kompenzaci i turnikety. Moje skepse vůči tomuto projektu ještě nevymizela,“ uvedl náměstek primátora Karel Březina (ČSSD).

Podle Březiny musí město nejprve vyřešit závazky dopravního podniku z minulých let, které se týkají nákupu nových tramvají a autobusů. „Tato věc není na pořadu dne, nejdřív se vypořádejme se závazky z minulých let, a pak se můžeme bavit o nějakých rozvojových projektech,“ dodal Březina.

Zanikly. Pražské metro
bylo s turnikety postaveno.
V roce 1985 je ale nahradily
označovače lístkůZanikly. Pražské metro bylo s turnikety postaveno. V roce 1985 je ale nahradily označovače lístků | ctkPražské metro bylo s turnikety postaveno. V roce 1985 je ale nahradily označovače lístků.

Turnikety by si zřejmě vyžádaly i dodatečné náklady

Hlavním důvodem projektu je podle ředitele pražského dopravního podniku Martina Dvořáka zvýšení výnosů z prodeje jízdného. Podnik si od turniketů také slibuje to, že se v metru sníží počet bezdomovců a „problematických osob“.

Projekt narazil už v magistrátním výboru pro dopravu. Podle opozičních zastupitelů je výpočet nákladů i budoucích výnosů nereálný. Udávaná částka miliarda a půl podle nich nemůže pokrýt i náklady na kompletní výměnu automatů na lístky a označovačů v autobusech a tramvajích, kterou si turnikety vyžádají.

„Další vyhazování peněz za takto nejisté projekty s pochybným zadáním je ekonomický hazard, na který Praha peníze nemá,“ kritizoval záměr zastupitel Tomáš Hudeček (TOP 09).