Ústavní soud zrušil větu z chebské vyhlášky, povyšovala město nad ostatní

Ohňostroj – ilustrační foto

Ohňostroj – ilustrační foto Zdroj: ctk

Ústavní soud (ÚS) dnes zrušil část chebské vyhlášky o veřejném pořádku. Předpis reguluje také ohňostroje, ale městem pořádané akce měly dosud výjimku a nepodléhaly povolovacímu řízení. Ústavní soudci v tom spatřují nerovnost, proto vyhověli návrhu ministerstva vnitra a spornou větu vyškrtli.

Vyhláška z roku 2012 označuje pyrotechnické efekty a ohňostroje na veřejných prostranstvích za činnost, která by mohla narušit pořádek a ohrozit bezpečnost, zdraví i majetek. Proto vyhláška pro podobné aktivity stanovuje povolovací řízení, v němž úředníci zkoumají, zda je konkrétní akce ve veřejném zájmu.

Sporná věta ve vyhlášce uváděla, že se zákaz nepovolených pyrotechnických efektů a ohňostrojů nevztahoval na akce pořádané městem Cheb. Podle vnitra město ve vyhlášce jasně nevysvětlilo, proč ohňostroje pořádané městem - na rozdíl od všech ostatních - nepředstavují ohrožení veřejného pořádku.

Sporných vyhlášek je více

Ústavní soud v nálezu uvedl, že chebská radnice zvolila nerovný přístup k sobě samotné a k ostatním pořadatelům. Cheb ze zákona o obcích mylně vyvozoval, že veškerá činnost města je automaticky ve veřejném zájmu. Zákon konkrétně říká, že obce „při plnění svých úkolů chrání též veřejný zájem“.

Daný paragraf však podle ústavních soudců není „generální aprobací“ všeho, co radnice činí. „S takovým výkladem zákona o obcích se Ústavní soud nemůže ztotožnit. Kromě rozporu se zdravým rozumem by to bylo v rozporu i s ústavním pořádkem České republiky,“ uvedl soudce zpravodaj Vladimír Sládeček.

Dnešní nález sice znamená, že město bude ohňostroje prakticky povolovat samo sobě, ovšem v řízení se budou moci vyjádřit třeba majitelé nemovitostí či podnikatelé. Výsledek pak lze přezkoumat ve správním soudnictví.

Starosta Chebu Pavel Vanoušek (ČSSD) řekl, že rozhodnutí soudu město respektuje. „I když je to tak trochu proti zdravému rozumu, že bude muset město žádat samo sebe o povolení. Navíc vyhláška se vztahuje jen na území chráněné památkové zóny,“ dodal.

Ve výsledku to ale podle Vanouška nebude mít prakticky žádný reálný dopad do života v centru města: „Pokud si vzpomínám, poslední ohňostroj se tu dělal snad někdy v roce 2012.“

Podobných vyhlášek s výjimkami pro radnice je podle Sládečka v Česku více. Nyní záleží na ministerstvu vnitra, jak začne s dnešním nálezem pracovat a zda podá k Ústavnímu soudu další návrhy na zrušení sporných předpisů.