Ústecká radnice chce v centru města vybudovat čtyřkilometrový tunel

úsek
silnice I/13 na labském nábřeží v Ústí nad Labem.

úsek silnice I/13 na labském nábřeží v Ústí nad Labem. Zdroj: ctk

ČTK
Vedení Ústí nad Labem chce postavit tunel, který by odvedl tranzitní dopravu z centra a stal by se součástí přivaděče z Děčína k dálnici D8. Radnice by měla zaplatit studii proveditelnosti, řekl primátorův náměstek Martin Hausenblas. Jde o průlomové řešení dopravy, míní náměstek. Ministerstvo dopravy považuje nápad města za ekonomicky neefektivní.

Tunel by měl být dlouhý přes čtyři kilometry. Začínat by měl v Žižkově ulici, která je spojnicí centra s dálnicí D8, a vyústit ve čtvrti Neštěmice. Tam by podle materiálů ústeckého magistrátu navazoval na silnici I/62, která by měla být rozšířena ze dvou na tři jízdní pruhy. Jaké by byly náklady na jeho vybudování a zda jde o reálnou variantu, není zatím jasné. Podle představ města by tunel měl postavit stát.

„Výsledek je neuvěřitelný. Pokud se tento projekt podaří, získá (Ústí nad Labem) nadčasové řešení, které ho zbaví tranzitní dopravy a umožní regulovat dopravu v celém městě. Dopady na život by byly enormní,“ řekl Hausenblas.

Ministerstvo chystá další dvě varianty řešení

Ministerstvo dopravy nepovažuje nápad ústecké radnice za efektivní. Podle mluvčího Tomáše Neřolda se po dokončení dálnice D8 výrazně zklidní na stávající silnici I/62 doprava. Ředitelství silnic a dálnic proto pracuje na dvou variantách, které počítají se zcela jinou trasou.

„Nelze předpokládat, že nastíněný nápad města by mohl být ekonomicky efektivní. Navíc funkce přivaděče I/13 od Jílového je primárně pro dopravu Teplice - Děčín, která nemusí zatěžovat Ústí nad Labem a údolí Labe,“ řekl Neřold. Dvě připravené varianty už podle ministerstva procházejí procesem posouzení vlivu na životní prostředí (EIA) a vybrána z nich bude ta vhodnější.

Děčínská radnice je také opatrná

Zdrženlivě se k nápadu sousedního Ústí staví i děčínská radnice. „To, s čím přišlo Ústí nad Labem, se jeví jako finančně velmi náročné a nemyslíme si, že by tato varianta byla schůdná. Úplně by neřešila potřeby Děčína,“ řekla Lakomá.

Podle plánů ústecké radnice by tunel kromě zklidnění dopravy zajistil i průjezdnost města při případných povodních. Později se počítá s tím, že by se silnice v centru města proměnila v nábřeží s promenádou. Radnice se chce v první fázi připojit ke studii zhotovitelnosti, kterou si nechal zpracovat Děčín. „Studie má dát odpovědi na to, co se stane s regionální a nadregionální dopravou, jaké to bude mít důsledky,“ doplnil Hausenblas. Připojení ke studii by mělo podle jeho odhadů stát maximálně několik set tisíc korun. Cenu tunelu odhaduje na 4,5 až pět miliard korun.

tudie má dát odpovědi na to, co se stane s regionální a nadregionální dopravou, jaké to bude mít důsledky

Náměstek děčínského primátora Jiří Anděl ale odmítl, že se s Ústím tamní radnice takto dohodla. Děčín si nechává zpracovat tři varianty přivaděče, hotové by měly být v polovině července. „Nebylo z naší strany v žádném případě řečeno, že souhlasíme s rozšířením našeho zadání, a už vůbec ne, že bychom snad byli ochotni čekat na dopracování vašeho zadání byť jen o měsíc - jasně jsme řekli, že to nepřipadá v úvahu,“ řekl Anděl. Ústecká radnice si má podle něj zadat studii vlastní.

Odborníci řeší formu připojení k dálnici D8 už od 70. let. Variant je několik. Jako spojku s dálnicí využívají řidiči především silnici I/13, část Děčína a Jílové jsou tam vystaveny nadměrné dopravní zátěži a hluku.