V poškozeném pendolinu se našla i druhá černá skříňka

Tragická srážka vlaku Pendolino s kamionem ve Studénce

Tragická srážka vlaku Pendolino s kamionem ve Studénce Zdroj: ctk

Odborníci už našli i druhé záznamové zařízení z vlaku Pendolino, který se před týdnem srazil s kamionem na železničním přejezdu u Studénky na Novojičínsku. Nyní se z něj pokoušejí stáhnout data. Podle údajů z první nalezené skříňky byla nárazová rychlost vlaku 142 kilometrů v hodině. Zatím není jasné, zda strojvedoucí brzdil.

V pražském depu se dnes uskutečnila takzvaná komisionální prohlídka vlaku a podle jejího závěru technický stav vlaku nebyl příčinou nehody. Odhadovaná škoda se zatím nemění, zůstává na 152 milionech korun. Řekli to mluvčí Českých drah a Drážní inspekce Kateřina Šubová a Martin Drápal.

Technici a vyšetřovatelé při komisionální prohlídce detailně hodnotili rozsah poškození a technický stav vlaku. „Výsledkem je, že stav vlaku nebyl příčinou nehody,“ uvedla Šubová a doplnila, že výsledky rovněž dostane výrobce a dodavatel pendolina jako podklad pro přípravu návrhu možné opravy vlaku. „Předpokládáme, že tak do dvou měsíců, tedy v září, by nám pak mohl předat nějaký návrh řešení opravy,“ dodala mluvčí.

Už po odtažení vozu ze Studénky do Bohumína se podařilo najít první takzvanou černou skříňku ze zadní části vlaku, data z ní nyní inspektoři analyzují. Druhé zařízení bylo v poničené části soupravy. Z údajů obou skříněk podobně jako v letadle mohou odborníci zjistit informace o „chování“ vlaku i strojvůdce - jakou rychlostí vlak jel, jestli strojvedoucí stihl brzdit a další údaje potřebné pro znalecké zkoumání.

Tři mrtví, dvacet zraněných

Nehodu ve Studénce nepřežili tři lidé, skoro 20 jich bylo zraněno. V Ostravě a Novém Jičíně zůstávají stále hospitalizováni tři pacienti. Soud v pátek poslal do vazby polského řidiče kamionu, který vjel na přejezd, přestože už svítila červená světla. Padesátiletému muži hrozí za obecné ohrožení z nedbalosti tři až deset let vězení.

Ve vlaku cestovalo 150 lidí, zatím 12 požádalo o náhradu škody. Dvě žádosti jsou kvůli hmotné škodě, deset se týká újmy na zdraví či žádosti pozůstalých, informovaly dráhy.

České dráhy vyzývají všechny, kteří při srážce utrpěli zdravotní újmu nebo věcnou škodu, aby se co nejdříve obrátili na společnost. Své nároky na náhradu škody mají posílat právnímu odboru ČD na nábřeží L. Svobody 1222/12, 110 15 Praha 1 nebo na e-mail: gorner@gr.cd.cz.

ČD budou podle evropské legislativy vyplácet poškozeným zálohu odškodného, která bude v případě příbuzných obětí činit minimálně 21 tisíc eur (téměř 570 tisíc korun). U zraněných částka stanovena není, bude ale přiměřená. Dráhy následně budou peníze vymáhat na viníkovi nehody.

Základní údaje o železniční nehodě na přejezdu ve Studénce
- Nehoda se stala 22. července na železničním přejezdu ve Studénce na Novojičínsku v místech, kde přes hlavní železniční koridor vede silnice třetí třídy číslo 46427. V době, kdy už nejméně půl minuty blikala červená výstražná světla, vjel na koleje polský kamion s nákladem hliníkových plechů. V tom okamžiku se ale spustily závory a vůz zůstal na přejezdu zdánlivě uvězněn.
- Zhruba v 07:45 do stojícího kamionu narazilo Pendolino Českých drah, mířící z Ostravy přes Prahu do Františkových Lázní. Vlak jel krátce před nárazem - podle dostupných údajů - rychlostí 160 kilometrů v hodině, strojvedoucí ještě stačil těsně před srážkou snížit jeho rychlost zhruba o 20 kilometrů v hodině. Na reakci měl přitom jen několik málo vteřin, protože přejezd je za táhlou pravotočivou zatáčkou.
- Po srážce tlačil vlak trosky kamionu zhruba 550 metrů, až na konec nástupiště nádraží ve Studénce. Při nárazu se také vznítila nafta z nádrží auta a kolem perónu tak podle svědectví prolétla „ohnivá koule“. Ve vlaku cestovalo 150 lidí, jeden člověk zahynul ihned, druhého záchranáři marně oživovali na místě, třetí člověk zemřel 23. července v nemocnici. Všichni cestovali v prvním vagónu soupravy.
- Dalších 17 lidí pak utrpělo různě vážná zranění, hospitalizováni jsou už jen tři, všichni ve Fakultní nemocnici Ostrava. Mezi nimi je také strojvedoucí vlaku, jeden z nejzkušenějších členů posádek pendolin Českých drah, který při nehodě podle dostupných informací přišel o jednu nohu.
- Hasiči z Bílovce, Nového Jičína a Ostravy byli na místě přibližně v 7:55, tedy do 10 minut od nahlášení nehody. U nehody zasahovalo také několik posádek záchranné služby, nejvážněji zraněné přepravil do nemocnice vrtulník. Vyprošťování čtyř lidí z nejvíce poškozené části vlaku trvalo přes hodinu, posledního člověka zaklíněného v troskách Pendolina se hasičům podařilo dostat ven v 09:07.
- Hmotné škody se podle dosavadních odhadů vyšplhaly ke 160 milionům korun, z toho 150 milionů připadá na poškozený vlak, zbytek na zařízení železnice. Provoz na trati se podařilo plně obnovit po dvou dnech, vlaky jen musely projíždět místem pomaleji. Poškozená souprava byla nejprve odvezena do Bohumína a o uplynulém víkendu ji přesunuli do pražského depa.
- Viníkem nehody je podle všeho polský řidič kamionu, který vjel na přejezd, ačkoli již svítila výstražná světla. Při nárazu seděl v kabině, která byla utržena od podvozku a muž z ní poté nezraněn vystoupil. Padesátiletého muže policie obvinila z obecného ohrožení z nedbalosti a soud na něj 24. července uvalil vazbu; hrozí mu tři až deset let vězení.
- Nehoda je nejtragičtější neštěstí na české železnici za posledních pět let, tři lidé zemřeli naposledy v červenci 2010 při srážce rychlíku s osobním vozem na přejezdu v Mělníce. Jen kilometr a půl dál směrem na Prahu pak v srpnu 2008 narazil vlak EuroCity do spadlé části konstrukce opravovaného mostu, nehoda si vyžádala osm mrtvých a na 70 zraněných.
- Srážka na přejezdu ve Studénce zkomplikovala jednání české vlády, která 22. července mířila z Prahy na výjezdní zasedání do Ostravy. Ministři nakonec museli, podobně jako běžní cestující, využít náhradního autobusu. Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) s ministry vnitra Milanem Chovancem (ČSSD), dopravy Daněm Ťokem (za ANO) a zdravotnictví Svatoplukem Němečkem (ČSSD) ještě předtím navštívili místo neštěstí.