Více než polovině Čechů vadí používání motivu Santa Clause ve vánočních reklamách

Santa Claus

Santa Claus Zdroj: profimedia.cz

ČTK

Využívání motivu Santa Clause ve vánočních reklamách vadí 54 procentům Čechů. Použití křesťanských motivů, jako jsou andělé, jesličky či pasáčci, vadí jen šesti procentům lidí.

Vyplývá to z průzkumu Asociace komunikačních agentur (AKA), realizovaný agenturou Nielsen Admosphere.

Některou z vánočních reklam si vybaví 57 procent dotázaných. Čím je respondent mladší, tím snáze si vánoční reklamu vybaví, ve věku mezi 18 a 35 lety to jsou tři čtvrtiny lidí. Nejčastěji si lidé z vánočních reklam vybaví tu s Kofolou. Spontánní znalost reklam na Kofolu obecně je 53 procent, 28 procent lidí si vybaví reklamu Kofoly se zlatým prasátkem. Stejně je na tom Coca-Cola. Spontánní znalost ostatních vánočních reklam je naproti tomu mizivá.

Kolem 64 procent respondentů přiznává, že je vánoční reklama inspirovala k nákupu. Ženy jsou v tomto ohledu ovlivnitelnější než muži. Reklamu, která nenabízí zboží, ale děkuje či přeje hezký rok, vnímá 84 procent dotázaných. Mírně častěji ji vnímají lidé z malých měst a vesnic (89 procent), než obyvatelé středních a větších sídel (77 procent).

Celkem 65 procent lidí pokládá listopad za měsíc, kdy by se měly rozjet vánoční reklamní kampaně. Pětina mužů by byla spokojená i s prosincem, zatímco pětina žen by přivítala start vánočních nabídek už v říjnu.

"Z tohoto pohledu se dnes zadavatelé chovají racionálněji než před lety, kdy závody o vánočního spotřebitele vypukly málem na konci babího léta," uvedl výkonný předseda AKA Marek Hlavica.

Výroba reklamy prožívá na podzim svoji špičku. Komplexní kampaně se připravují často už během léta. Kampaně v místech prodeje nebo pro prodej na internetu vrcholí v podzimních měsících. Vánoční vrchol tak často nerozhoduje jen o celoročním výsledku podstatné skupiny obchodníků, ale také o profitabilitě reklamního a komunikačního průmyslu.

Asociace komunikačních agentur svou činností navazuje na Asociaci reklamních agentur, která vznikla v roce 1992. Na AKA se přejmenovala v roce 2001. Počet členů se v posledních letech ustálil mezi 65 až 70 agenturami.