Volební priorita ODS. Chce na části dálnic zvýšit rychlost na 150 kilometrů
Dopravní experti jsou k návrhu ODS skeptičtí. Jde podle nich o nebezpečný návrh, který by mohl mít za následek nárůst závažných dopravních nehod.
Podle prorektora pražské ČVUT a experta na dopravu Petra Moose to není dobrý nápad a doufá, že jde jen o typický předvolební slib. Dálniční tělesa jsou podle něj konstruována pro rychlost 130 kilometrů v hodině. Jsou sice úseky, kde by parametry umožňovaly rychlejší jízdu, ale jen za předpokladu ukázněné jízdy. To ale zkušenosti s ukázněností českých řidičů vylučují a navíc je takovýchto míst velmi málo, míní.
Obavy z tragických nehod
Zvyšování rychlosti by navíc bylo nebezpečné i kvůli průměrnému stáří vozidlového parku, který v Česku dosahuje 14 let. Vlastnosti takto starých aut už zdaleka neodpovídají novým vozidlům a zejména mladší nezkušení řidiči by mohli přecenit nejen své schopnosti, ale i možnosti vozidla, dodal Moos s tím, že se obává, aby povolení rychlejší jízdy nezvýšilo množství dopravních nehod s fatálními následky.
Stejný názor zastává i František Lehovec ze stavební fakulty ČVUT, podle kterého není k navyšování rychlosti důvod. S výjimkou Německa, kde navíc neomezené rychlostní limity platí jen na části dálniční sítě, není v Evropě žádný jiný stát, který by vyšší rychlost než 130 kilometrů v hodině zavedl. Zvýšení rychlosti v Česku by navíc při relativně krátké délce dálniční sítě nepřineslo výraznou časovou úsporu, která by mohla vyvážit možná rizika s tím spojená.