Vedle nového úsporného motoru bude mít “engéčko” nižší hmotnost, vyšší dolet, lepší letové výkony a v neposlední řadě novou, moderní avioniku, včetně vybavení kokpitu ve verzi “glass cockpit“ a komunikační a další systémy na úrovni nezbytné pro efektivní výcvik pilotů bojových letounů. “Lepší letové výkony umožní nejen nížší hmotnost, ale i absence nádrží na koncích křídel,” upřesnil Tvrdík.
Vizualizace nové generace Aera L-39 | Vizualizace nové generace Aera L-39
Cílem vodochodské továrny je poskytnout uživatelům cvičný proudový letoun, který bude mít stejné silné stránky jako miliony letových hodin prověřený L-39, ale v moderním “balení”. “NG je přímým nástupcem L-39 a proto bude mít stejné přívětivé letové vlastnosti vhodné i pro základní pilotní výcvik, snadnou údržbu, nízké provozní náklady. A stejně jako původní albatros bude schopné operovat s minimálním logistickým zabezpečením,” dodal Tvrdík.
Poprvé byl nový Albatros v britském Farnborough
Vylepšený L-39 NG byl poprvé k vidění v polovině července na airshow v britském Farnborough. Z komerčního hlediska chce Aero využít prostor, který na trhu vzniká po zastarávajících letounech L-39 a dalších tréninkových strojích. „Strategie firmy je taková, že chceme nadále rozvíjet linii letounu pro základní výcvik a také pro výcvik pokračovací,“ řekl už dříve viceprezident Aera pro vojenský program Petr Kudrna.
Současní i minulí provozovatelé L-39 | Současní i minulí provozovatelé L-39
Podle prezidenta společnosti Ladislava Šimka je L-39 NG průlomovým letounem pro celý český letecký průmysl: „Stroj navazuje na výrobu a prodej 2 960 letadel ve více než třech desítkách zemí po celém světě. Projekt L-39 NG umožní zákazníkům v první fázi vyměnit nejprve motor, který zastarává nejrychleji, a následně i celé letadlo.“ V příštích patnácti letech by podle Šimka mělo dosloužit kolem 60 procent používaných tréninkových proudových letadel.
L-39 Albatros |
---|
Cvičný proudový letoun, který navazuje na svého předchůdce L-29 Delfín. Standardně ho měly ve výzbroji všechny armády členských zemí Varšavského paktu s výjimkou Polska. Albatrosy navíc dodnes používá řada afrických a asijských zemí. Létají na nich i někteří bohatí obchodníci a manažeři ve Spojených státech. Slavný americký závod Reno Air Race - jedna z výjimečných leteckých soutěží světa - speciálně kvůli L-39 zavedl zvláštní kategorii pro proudové letouny. Krátký adrenalinový zážitek z letu v tomto stroji je možné v Česku objednat od 25 tisíc korun. |