Výrobce spotřebičů Gorenje dostal pokutu, určoval prodejcům minimální ceny

Spotřebiče Gorenje

Spotřebiče Gorenje Zdroj: CC BY SA 2.0: Julie Jenson Bennett via Flickr

Výrobce domácích spotřebičů Gorenje dostal od Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) pokutu za kartel. Zaplatit má téměř 14 milionů korun, pokuta je pravomocná. Firma provinění uznala, a ÚOHS jí tak pokutu snížil o pětinu.

Antimonopolní úřad uvedl, že firma porušila jak český zákon o ochraně hospodářské soutěže, tak unijní pravidla. Od února 2012 uzavírala se svými odběrateli zejména prostřednictvím e-mailů dohody o navýšení cen spotřebičů svých značek Gorenje a Mora na úroveň minimálních cen, které sama určila.

Toto provinění, kdy výrobce určuje ceny prodejcům, ÚOHS označuje za vertikální kartel. Zakázané dohody se týkaly trhů varných spotřebičů, odsavačů par, mikrovlnných trub, myček a chladniček, mrazniček, praček a sušiček, malých domácích spotřebičů a topidel.

„Uzavřením dohod došlo ke sjednocování cenové hladiny jednotlivých modelů spotřebičů v rámci značek Mora a Gorenje u prodejců,“ uvedl předseda úřadu Petr Rafaj. Prodejci výrobky nabízeli za minimální maloobchodní ceny, které Gorenje stanovila. „Cílem nikdy nebylo poškodit zákazníky, ale naopak zabránit klamání spotřebitelů a zrazování důvěry všech zákazníků, kteří uvěří lákavé, avšak nereálné nabídce nekorektních e-shopů,“ uvedla Gorenje v prohlášení.

Takové e-shopy, aniž by měly se značkou Gorenje jakýkoli uzavřený obchodní vztah nebo nakoupené či objednané její produkty, prý nabízely produkty Gorenje za nereálně nízké ceny a s vědomím, že je zákazníkům nemohou nikdy dodat. Jediným cílem takového jednání je nalákat na nereálně nízkou cenu na svém e-shopu a posléze nabízet alternativní produkty, tvrdí společnost.

„Dohody o určení cen pro další prodej spadají jak na národní, tak unijní úrovni mezi takzvané dohody s tvrdým jádrem, které představují závažné formy zakázaných dohod. Vertikální dohody o cenách mají ze své podstaty přinejmenším potenciální negativní dopad na hospodářskou soutěž na trhu,“ uvedl Rafaj. Tyto dohody směřují ke stanovení ceny zboží pro jeho další prodej a eliminují tím konkurenční vztah na navazujícím stupni distribuce.