Záchranáři dál pátrají po černých skříňkách letadla Egyptair

Airbus A330 aerolinek Egypt Air

Airbus A330 aerolinek Egypt Air Zdroj: Konstantin von Wedelstaedt, Wikimedia Commons

trosky z letadla Egyptair
trosky z letadla Egyptair
2
Fotogalerie
Pátrací týmy třetím dnem pokračují v pročesávání oblasti ve Středozemním moři, kde se ve čtvrtek zřítilo letadlo aerolinek Egyptair s 66 lidmi na palubě. Pro vyšetřování bude nyní klíčové najít černé skříňky s údaji o průběhu letu, které by mohly pomoci objasnit příčiny nehody. Další indicií je pro experty to, že letadlo krátce před pádem vyslalo hlášení o kouři na palubě, jak potvrdil francouzský úřad pro bezpečnost civilního letectví (BEA).

Egyptská armáda v pátek našla první hmatatelné důkazy o havárii, když se jí asi 300 kilometrů od přístavního města Alexandrie podařilo objevit části letadla, zavazadla a ostatky cestujících. Oblast pádu airbusu dnes od časného rána opět pročesávají letadla a lodě celkem šesti států, které se na akci vedené Egyptem podílejí. Mluvčí egyptské armády na sociální síti zveřejnil fotografie a videozáběry pozůstatků letadla a osobních věcí cestujících, které se dosud podařilo sesbírat. Na snímcích jsou vidět například části sedadel a kyslíkových masek, dámské kabelky či kusy látek.

Hlavním úkolem pátrací operace bude najít další části vraku a zejména černé skříňky, které odborníkům napoví, co se na palubě letounu před jeho zřícením odehrávalo.

Příčina havárie zatím není jasná a ve hře je řada možných vysvětlení. Strmý pád letadla z výšky přes deset kilometrů mohla způsobit technická závada, chyba či úmysl pilota i teroristický útok. „Prověřujeme všechny hypotézy a žádná zatím nemá přednost,“ řekl dnes šéf francouzské diplomacie Jean-Marc Ayrault.

Letečtí experti v pátek začali rozvíjet spekulace založené na údajích získaných z identifikačního systému letadla ACARS, které ukazují na to, že elektronické detektory před havárií informovaly o kouři na palubě.

Systém ACARS předává prostřednictvím satelitů či radiofrekvencí z letadla na zemi krátká automatická hlášení, která se týkají nesrovnalostí, závad nebo vysazení některého ze systémů. O tom, že data z ACARS havarovaného airbusu hovoří o kouři, informovala s odvoláním na egyptské zdroje například americká televizní stanice CNN nebo odborný portál The Aviation Herald. Dnes zprávy oficiálně potvrdil francouzský úřad BEA.

trosky z letadla Egyptairtrosky z letadla Egyptair | ctk

„BEA potvrzuje, že systém ACARS vyslal krátce před ukončením datových přenosů zprávy hovořící o kouři v kabině… Nevytváříme z toho žádné závěry, jakákoli možná vysvětlení jsou pouze domněnkami,“ řekl mluvčí úřadu Sébastien Barthe. Podle něj však detekce kouře ukazuje na to, že v letadle hořelo.

Německý odborník Tim van Beveren reportérům ze stanice Deutsche Welle řekl, že kouř byl nejprve detekován na jedné z toalet, už o minutu později zřejmě oheň elektronické systémy letadla zcela vyřadil z provozu.

Stroj mířící z Paříže do Káhiry, na jehož palubě bylo 56 cestujících a deset členů posádky, zmizel z obrazovek radarů ve čtvrtek brzy ráno krátce před plánovaným přistáním v egyptském hlavním městě. Nehodu nikdo nepřežil. Mezi oběťmi je 30 Egypťanů, 15 Francouzů a občané dalších zemí.

Se zhruba stovkou rodinných příslušníků francouzských obětí se dnes sešel francouzský ministr zahraničí Ayrault a vyjádřil jim svou soustrast.

Francie vyšetřuje lidi z letiště v Paříži kvůli egyptskému stroji
Francouzské úřady intenzivně vyšetřují stovky pracovníků a dalších osob, které mohly mít na letišti Charlese de Gaullea v Paříži přístup k egyptskému letadlu, jež se ve čtvrtek zřítilo ve východním Středomoří. Zároveň procházejí hodiny záznamů z bezpečnostních kamer. Pád letadla společnosti Egyptair se stal na jeho cestě z Paříže do Káhiry.

Vyšetřování navazuje na přísnější bezpečnostní opatření zavedená po útocích z roku 2015 s cílem zjistit všechny osoby představující bezpečnostní riziko kvůli zradikalizování jejich názorů. Jde zjevně o osoby muslimského vyznání, které mohou vykazovat kontroverzní chování a názory v tamní společnosti.

Po útocích se úřady rozhodly projít pod drobnohledem 86 tisíc lidí s oprávněním k přístupu do neveřejných zón letiště. Mezi lednem 2015 a dubnem 2016 bylo toto povolení zrušeno více než 600 lidem. Z toho 85 osob bylo podle francouzských orgánů podezřelých z „radikalizace“.

Lustrace ale není u konce, protože bezpečnostní složky evidují dalších 400 případů podezření z „alarmující radikalizaci“. Zjišťování toho, zda je člověk může být nebezpečný či nikoli, se dotýká i takových drobností, jako je odmítání muže komunikovat či se podřizovat nadřízené ženě, uvádějí francouzská média.