Zákaz cyklistů v centru Prahy vyšel město na čtvrt milionu

značení

značení Zdroj: Michal Tomeš, E15

Zákaz vjezdu cyklistů na některá místa v centru Prahy, který kromě primátorky Adriany Krnáčové řešil také pražský soud, vyšel na čtvrt milionu korun. S odvoláním na Technickou správu komunikací to uvedl twitterový účet StoŠestka. Celkové náklady mohou ještě dále vzrůst, pokud bude TSK muset značení odstranit.

K vytvoření značení omezující vjezd jízdních kol se první městská část v čele se starostou Oldřichem Lomeckým uchýlila v průběhu července. Kromě tradičních dopravních značek radnice přistoupila i k formě vodorovného značení, které umístila například na Václavském náměstí nebo náměstí Republiky. Bílé čáry doplňoval také piktogram jízdního kola a čas omezující vjezd mezi desátou a sedmnáctou hodinou.

Celková částka za práci a materiál dosáhla 254 tisíc korun. Jak uvádí mluvčí TSK Barbora Lišková, nejednalo se pouze o vymezení zákazových zón. V rámci investice došlo rovněž k upravení cyklistického značení v několika dalších lokalitách, například k vytvoření obousměrného provozu v Jungmannově ulici.

 

Poté, co však na podobu značení v polovině července upozornil server E15.cz, se na starostu Lomeckého sesypala kritika jak ze strany veřejnosti, tak z magistrátu. Primátorka Krnáčová hned následující den vyzvala Lomeckého, aby nechal podobu značení upravit, úřad městské části Praha 1 se však odvolával na dodržování norem. I přesto, že značení probíhalo v památkové rezervaci.

Koncem července na popud sdružení AutoMat zrušil omezení vjezdu kol také soud Prahy 1. Argumentoval například tím, že město mělo přistoupit spíše k omezení rychlosti než zakazovat pohyb bicyklů úplně. Později o budoucí podobě omezení pohybu cyklistů v historickém centru jednali se sdružením také zástupci první městské části.

„V současnosti čekáme na vyřešení celé situace a poté přistoupíme k dalším krokům,“ uvedla k případnému odstranění značení z pražských ulic mluvčí TSK Lišková. Pokud by k tomu došlo, dodavatelé by podle Liškové zvolili technologii odstranění vysokotlakým proudem vody, bílé čáry je však možné odstranit také frézováním nebo zakrytím černou barvou. Část značení, například naváděcí pruhy nebo označení objízdných tras, by ale zůstala na svém místě.

Městská část chtěla zákazem dosáhnout větší bezpečnosti chodců v turisticky exponovaných místech během dopoledních a odpoledních hodin, počítala však s objízdnými trasami. V minulosti již Praha 1 ze svých chodníků a náměstí vykázala například elektrická vozítka segway.