Trh s realitami: Obýváme už i sklepy a ateliéry

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Michael Tomeš/E15

Najít můžete i nabídky prodeje obyvatelných prostor, které vznikají ze sklepů nebo prádelen. Je ale potřeba si uvědomit, že zákonem je přesně stanoveno, co musí byt splňovat, aby jej bylo možné legálně obývat.

Místnost bez oken, společná kuchyň

I tyto inzeráty najdete. Podle odborníků ale nákup takovýchto prostor za účelem bydlení není vhodný. „Užívání jakéhokoliv nebytového prostoru za účelem bydlení je z právního pohledu problematické. Každý prostor musí být užíván k takovému účelu, jaký schválil stavební úřad. Pokud tedy člověk bydlí například v ateliéru, tak porušuje stavební zákon. Analogicky to platí i pro sklep,“ upozorňuje Lukáš Štrajt, vedoucí právního oddělení M&M Reality. Pokud stavební zákon porušíte, hrozí vám nemalé sankce.

Ateliéry v Praze

Přesto už více než rok je možné některé ateliéry předělat na bytové jednotky. A to ty, které dříve nesplňovaly požadavek proslunění. „V případech, kdy byl požadavek na proslunění jediným důvodem, proč byl daný prostor zkolaudován jako ateliér, by nyní nemělo nic bránit rekolaudaci na bytovou jednotku,“ říká k tomu makléř Jan Martina.

Někteří vlastníci ateliérů tak díky změně zbohatli. Rozdíl mezi cenou ateliéru a bytu v rámci jednoho developerského projektu se totiž obvykle pohybuje až okolo 20 procent.

Většinou ale nejde jen o proslunění

„Požadavků na prostor, který má být zkolaudován na byt, je celá řada. Například minimální velikost pokoje je 8 metrů čtverečních, pokud tvoří byt pouze jedna místnost, pak musí mít minimálně 16 čtverečních metrů. Důležitá je minimální světlá výška, která musí být v bytových domech 2,6 metru, v rodinném domě 2,5 metru, v podkroví pak 2,3 metru. Svá pravidla má také větratelnost či dostupnost prostoru,“ vyjmenovává Lukáš Štrajt.

Slevujeme z nároků

Lidé jsou nuceni hodně slevovat ze svých představ a nároků. Zatím co dříve jsme se do chatařských oblastí stěhovali zcela výjimečně, dnes jde o poměrně častý jev. Už tedy tolik neřešíme dojezdovou vzdálenost.