Nová stříbrná pamětní mince ČNB nese motiv legendární pražské tramvaje Tatra T3

Stříbrná mince 500 kč Tatra T3

Stříbrná mince 500 kč Tatra T3 Zdroj: ČNB

Jízda tramvají T3 coupé
Aleš Michl při příležitosti představení pamětní mince s tramvají Tatra T3
Sádrový návrh mince s tramvají Tatra T3
Pamětní mince s tramvají Tatra T3
Tramvaje T3 v rámci slavnostní jízdy Prahou v roce 2022
6 Fotogalerie
ČTK

Představitelé České národní banky (ČNB) a Dopravního podniku hlavního města Prahy (DPP) představili pamětní stříbrnou pětisetkorunu s motivem tramvaje ČKD Tatra T3.

Mince zhotovená podle návrhu akademického sochaře Zdeňka Fojtů je v prodeji od úterý, její prodejní cena se ale bude od nominální hodnoty lišit, protože zohledňuje mimo jiné cenu stříbra a náklady na výrobu. Je to první mince vyrobená s využitím tří drahých kovů, kromě stříbra má na sobě prvky ze žlutého a červeného zlata.

Členka bankovní rady ČNB Karina Kubelková označila tramvaj T3 za jeden z legendárních strojů české a československé výroby. „Stala se součástí každodenní reality našich měst. Její design je nezaměnitelný,“ řekla. Stříbrná mince s motivem tramvaje, stejně jako ostatní pamětní pětisetkoruny věnované slavným českým strojům, podle Kubelkové představuje formu ocenění českých konstruktérů a designérů.

Pamětní mince s tramvají Tatra T3Pamětní mince s tramvají Tatra T3 | Zdroj: Profimedia

Tramvaj T3 jako symbol Prahy

Generální ředitel DPP Petr Witowski uvítal vytvoření mince s motivem tramvaje. „T3 je pro Prahu velmi symbolická, jsme rádi, že se dostala i na mince,“ řekl. „Jsem rád, že jste si vybrali na minci druhou nejvyráběnější tramvaj na světě,“ dodal. Tramvají T3 bylo vyrobeno celkem 14 tisíc kusů.

Mince o hmotnosti 25 gramů má průměr 40 milimetrů a tloušťku 2,6 milimetru, vyrobená je ze slitiny stříbra a mědi. Na lícní straně je kompozice bočního a čelního pohledu na tramvaj T3 a v dolní části detail podvozku. Na rubové straně je tramvaj ze šikmého pohledu, včetně troleje a kolejnic. Plášť tramvaje na rubové straně je zdůrazněn žlutým a červeným zlatem, které naznačuje typické barvy tramvaje.

Stříbrné pětisetkoruny se vydávají v emisi 30 tisíc kusů ve dvou provedeních. Mince běžné kvality, kterých je 10 700, mají vroubkovanou hranu. Mince špičkové kvality vyrobené v počtu 19 300 kusů mají hranu hladkou s nápisem ČNB TRAMVAJ T3, mincovní pole je vysoce leštěné.

Tramvaje T3 se veřejnosti poprvé představily v září 1960 na strojírenském veletrhu v Brně. Od června následujícího roku mohli Pražané prototyp spatřit při zkušebních jízdách, do ostrého provozu byly v Praze nasazeny na podzim 1962. Jejich běžný provoz v hlavním městě skončil v roce 2011, dodnes se ale využívají jejich modernizované verze.

Tramvaje T3 v rámci slavnostní jízdy Prahou v roce 2022Tramvaje T3 v rámci slavnostní jízdy Prahou v roce 2022 | Zdroj: Profimedia

Cyklus mincí Slavné dopravní prostředky

Mince s motivem tramvaje ČKD Tatra T3 je součástí cyklu pamětních pětisetkorun, které jsou věnovány slavným dopravním prostředkům. ČNB vydává každý rok jednu minci této série. Loni vydala pětisetkorunu s motivem automobilu Tatra 603, v minulosti byly s parní lokomotivou Škoda 498 Albatros nebo motocyklem Jawa 250. Pro příští rok ČNB plánuje minci s motivem letadla Aero L-39 Albatros.

RokNázevDatum emise
2021Parní lokomotiva Škoda 498 Albatros9. 6. 2021
2022Motocykl Jawa 25015. 6. 2022
2023Osobní automobil Tatra 60314. 6. 2023
2024Tramvaj ČKD Tatra T318. 6. 2024
2025Cvičný letoun Aero L-39 Albatrosčerven 2025

Pamětní mince ČNB v roce 2024

ČNB už letos vydala stříbrnou stokorunu s motivem Nejvyššího státního zastupitelství, stříbrné dvousetkoruny věnované skladatelům Josefu Sukovi a Bedřichu Smetanovi nebo zlatou pětitisícikorunu s motivem Olomouce. Ve druhém pololetí se plánuje emise stříbrných stokorun s motivem Bezpečnostní informační služby, pamětních dvousetkorun věnovaných malíři Karlu Škrétovi a vydání Komenského mapy Moravy nebo zlatých mincí v nominální hodnotě 5 000 korun s motivem Moravské Třebové.

VIDEO: Vyhlídkový vůz T3 Coupé v roce 2018

Video placeholder
Jízda tramvají T3 coupé • Zdroj: Kateřina Kadlecová