Zásadní informace pro řidiče: od října platí v EU jednotné značení pohonných hmot. Písmeno „E“ v kruhu je benzín, čtverec s „B“ uprostřed je nafta. Podrobnosti v článku.
Nejdřív teorie: nejpozději od 12. října se musí krom tradičních názvů diesel nebo Natural 95 objevit na tankovacích stojanech i pistolích nové unifikované euroznačení, které se skládá z geometrického obrazce, ve kterém je u kapalných paliv písmeno symbolizující přimíchanou biosložku a číslo značící její podíl.
Řidiči budou mít konečně #jasnovEU.#mojeEU zvolila INTUITIVNÍ značení, které se URČITĚ nebude plést:
— Hanuš Hybný (@dozor1984) 16. srpna 2018
- pro naftu (diesel, oil, crude, naphtha...) vybrala #EU písmeno B
- Natural 95 bude značen E5
Označení je dle typu biosložky, tedy Ethanolu u Benzínu, Biodieselu u Nafty... pic.twitter.com/5unOWRujlr
V tuto chvíli se tak na většině benzínek setkáte se značením B7 ve čtverci pro naftu a E5 v kruhu pro Natural 95. Plynná paliva jsou značena kosočtvercem a uvnitř je jejich již zavedená zkratka, například LPG nebo CNG.
Bacha na „Béčko“
Písmeno „B“ v označení nafty není v českém prostředí úplně šťastnou volbou, protože může řidičům evokovat slovo „benzín“. Písmena E a B ale nejsou označením benzínu a nafty, nýbrž označují biosložky, které jsou v palivech přimíchány. Jedná se konkrétně o ethanol u benzínu značený písmenem E, a biodiesel u nafty, který zastupuje písmeno B.
Tradiční názvy paliv se ale nemění. Norma, která zavádí nové jednotné symboly, totiž nezakazuje jakékoliv další označení. Názvy diesel nebo Natural 95 tak zůstávají a prodejci paliv samozřejmě i nadále mohou používat jakékoliv další marketingové názvy, jako je tomu například u prémiových paliv.
Výhodou jednotného značení je tak snazší orientace v zahraničí, jelikož místní názvy jsou pro přespolní často matoucí. Pokud se nové symboly naučíte, klesá výrazně pravděpodobnost, že natankujete špatné palivo.
Nové vozy budou mít symbol vhodného paliva uveden pod víčkem nádrže. Označení paliva vhodného pro konkrétní vůz bude současně obsahovat informaci o maximálním množství biosložky. Pokud tedy bude například na nádrži vozu samolepka E10, může zákazník v zemích EU tankovat palivo ze stojanů označených E10, ale i E5
Technická norma pro motorovou naftu dovoluje až 7 procent biosložky, takže její podíl v naftě může být i nižší nebo nulový. Pokud preferujete naftu bez biosložky, označení B0 ve čtverci nenajdete. Veškerá motorová nafta spadá pod B7 a číslovka neudává skutečný objem biosložky, ale její maximální možný podíl.