Banky: Na 89 procent klientů s odloženými úvěry se vrátilo ke splácení

Jak předcházet riziku nesplácení spotřebitelského úvěru?

Jak předcházet riziku nesplácení spotřebitelského úvěru? Zdroj: Profimedia

K běžnému splácení úvěrů se po ukončení moratoria vrátilo 89 procent klientů bank. Celkem šlo o 196 000 z 220 000 úvěrů. U zbývajících 24 000 úvěrů se banky s 11 000 klienty v listopadu dohodly na restrukturalizaci. S dalšími 13 000 klienty banky jednají, takže v prosinci počet úvěrů s restrukturalizací po moratoriu dále naroste. Vyplývá to ze statistik České bankovní asociace.

Banky před ukončením moratoria odhadovaly, že budou jednat s deseti až 15 procenty klientů, kteří byli v moratoriu, o dalším odkladu nebo restrukturalizaci. "Výsledných 11 procent úvěrů, které je zapotřebí znovu projednat, ukazuje dobrý odhad. Je vidět, že banky klienty znají. Katastrofické scénáře se nenaplnily," uvedl hlavní poradce ČBA Vladimír Staňura.

Asociace si ještě od bank vyžádala informaci, u kolika úvěrů je zapotřebí řešit jejich situaci se splácením v listopadu, a přitom tito klienti nebyli v moratoriu. V tuto chvíli jsou výsledky nepřesné, nicméně lze podle Staňury předpovědět, že půjde o nízké desítky tisíc případů, tedy něco přes procento z celkového trhu. U těchto případů banky nyní projednávají poskytnutí restrukturalizace, dodal.

Může se stát, že banka žádosti klienta o restrukturalizaci úvěru nevyhoví. V některých případech banka restrukturalizaci provést ani nesmí, protože musí jednat s péčí řádného hospodáře. Vedle toho jsou banky pod dohledem České národní banky, která zakročí, pokud má za to, že banka postupuje příliš benevolentně, uvedla asociace.

Pokud odmítnutý klient s rozhodnutím banky nesouhlasí nebo jejímu odůvodnění nerozumí, může se obrátit na reklamační oddělení banky, případně na ombudsmana. Zároveň je možné obrátit se na Poradnu ve finanční tísni, která umí v takovéto situaci poradit. To učinila za 12 let existence u více než 100 000 případů.

Počet úvěrů, které lze označit od konce října jako úvěry k řešení, se v tuto chvíli pohybuje okolo 50 000. To představuje 1,7 procenta úvěrů bank. Banky s těmito klienty jednají a přesnější čísla lze očekávat v lednu.

Banky slíbily, že se ke klientům, kteří se v souvislosti s koronavirovou pandemií obrátí na banku s žádostí o řešení své situace po skončení zákonného moratoria, budou chovat vstřícně. Klienti u 46 procent úvěrů, jež byly v moratoriu a potřebovaly řešení, získali odklad či restrukturalizaci.

Podle statistik ČNB byl odklad splátek k 31. říjnu poskytnut u 360 000 úvěrů. Už v průběhu moratoria se klienti vrátili ke splácení u 120 000 z nich. V listopadu se tak klienti měli vrátit ke standardnímu splácení u 240 000 úvěrů, což je osm procent z celkového počtu všech bankovních úvěrů.