Pojišťovna zaplatí i škody z drobné nehody. Má to ale podmínky

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Česká spořitelna

dopravní nehoda (ilustrační foto)
.
Bohatství, ilustrační foto
4
Fotogalerie

Počty nenahlášených dopravních nehod skokově narostly mezi lety 2008 a 2009, kdy se změnila hranice pro povinné hlášení škody na 100 tisíc korun. Policejní statistiky od té doby hovoří o snížení počtu nahlášených nehod o více než polovinu. I v těchto případech člověk ale může žádat o pojistné plnění od pojišťovny. Má to však své podmínky.

Účastníci dopravní nehody jsou povinni přivolat policii vždy, když dojde ke zranění nebo usmrcení osoby, dále pokud došlo k poškození nebo zničení pozemní komunikace nebo její součásti jako například dopravního značení, k poškození majetku třetí osoby, anebo je-li narušena plynulost provozu. Policii je třeba přivolat i v situaci, kdy se účastníci nedohodnou na okolnostech vzniku dopravní nehody. Tedy nenajdou-li shodu v tom, kdo je viníkem a ze kterého povinného ručení bude pojistná událost plněna.

Tip: Jak na povinné ručení?

„Doporučuji proto volat policii vždy, když je havárie většího rozsahu, tedy nešlo pouze o drcnutí na parkovišti u obchodního centra,“ říká analytik neživotního pojištění poradce skupiny Partners Jiří Matusík s tím, že většina řidičů není schopna odhadnout ani výši škody.

„Zápis od policie, kde je jasně popsán viník a poškozený, vše řeší a jistí,“ dodává.

Podle jeho zkušeností se stává, že účastníci dopravní nehody v Záznamu o nehodě něco vynechají nebo nesprávně popíší a při vyřizování žádosti o pojistné plnění dochází k třenicím. Výjimkou nejsou podle něj ani situace, kdy viník nehody později údaje popře s tím, že byl v šoku a zapsané informace nejsou pravdivé.

„Rázem se vše zkomplikuje a s tím se prodlouží i doba vyřízení pojistného plnění,“ upozorňuje Jiří Matusík.

Důležité je najít viníka

K drobnějším nehodám typu odřený a protlačený plech na dveřích, rozbité světlomety nebo poškozený nárazník často dochází na parkovištích obchodních center či na sídlištích, a to bez přítomnosti majitele poškozeného vozidla. I v takových případech ale majitelé vozidel chtějí a mají právo požadovat náhradu škody z povinného ručení viníka. Musejí však vědět, kdo škodu způsobil, což bývá podle zkušeností Jiřího Matusíka velká potíž.

„Bohužel takových gentlemanů zatím moc není, kteří někomu poškodí vozidlo a zanechají na sebe kontakt,“ říká.

Dodává, že čerpání pojistného plnění z povinného ručení viníkovi sníží bonusy za pojistnou událost a tím pádem mu také pojišťovna zvedne částku pojistného na další období.

„A to je velmi silný argument a motiv pro viníka z místa činu ujet,“ říká.

Taková situace je pak řešitelná svědectvím jiné osoby, která potvrdí značku vozidla, které havarovalo. Další možností je využít kamerový záznam. Na sídlištních parkovištích i jiných veřejných místech jsou dnes totiž běžně instalovány kamerové systémy. Ty dokáží pachatele nehody snadno usvědčit.

Policii může jako důkaz posloužit například kamerový záznam provozovatele parkoviště. Bez důkazů ale nemůže policie pachatele najít, a poškozený tedy nemůže požadovat ani náhradu škody z povinného ručení viníka. 

Pojistné plnění z havarijního pojištění

Vzniklou škodu je pak možné uhradit jedině z havarijního pojištění poškozeného vozidla.  Nevýhodou v takovém případě je určitá výše spoluúčasti při jeho čerpání. Jiří Matusík upozorňuje, že u čerpání plnění z havarijního pojištění se pojistné plnění čerpá z rizika havárie, nikoliv z rizika vandalismu.

„Jen těžko se dá totiž prokázat, že vozidlo viník poškodil úmyslně,“ říká s tím, že většina klientů má uzavřenou takzvanou formu minirisk. To z důvodu nižších nákladů na pojištění, ve kterém ale chybí právě riziko havárie. Pak už nezbývá, než uhradit opravu vozidla ze svých peněz, anebo jezdit s odřeným či jinak poškozeným autem. Pokud to nijak neohrožuje účastníky dopravního provozu.

Jak uplatnit pojistné plnění

Pojistné plnění za vzniklou škodu mohou majitelé vozidel čerpat dvěma způsoby. A je pouze na nich, který si zvolí. Pohodlnější a jistější je podle odborníků plnění na fakturu, tedy proplacením nákladů na opravu vozidla až po vystavení faktury z autorizovaného servisu. 

„Klient se nemusí o nic starat a vůz dostane uvedený do stavu, jako byl před nehodou. Rozpočtovou metodu většinou volí klienti starších vozů, kteří mají možnost si nechat vůz opravit u známého, který jim to i díky levnějších neoriginálním dílům opraví levněji, než kolik jim vyplatí pojišťovna,“ vysvětluje Jiří Matusík ze skupiny Partners.

Úhrada pojistného plnění rozpočtovou metodou nákladů může být v praxi sice o něco rychlejší, ale nevýhodou bývá, že předpokládané náklady na opravu nemusí vždy odpovídat realitě a pak za opravu majitel doplatí část i z vlastní kapsy.