Bezedné volby. Strany do komunálních kampaní lijí desítky milionů, zastiňuje je ANO

Předvolební kampaň 2018

Předvolební kampaň 2018 Zdroj: Michael Tomeš, E15

Hnutí ANO chce „udělat Česko bohatším“. Má mu k tomu pomoci nevídaná 150milionová kampaň snažící se zastínit konkurenty, kteří mají sotva na pětinu této částky. Obzvlášť velkou injekci dostane kampaň v Praze, kde se už nyní lídr hnutí Andrej Babiš obává prohry. Politické strany letos vložily do kampaní před komunálními volbami přes 320 milionů.

Že bude premiérovo hnutí ANO mít zdaleka nejbohatší kampaň, se očekávalo. Vždyť v posledních letech to Andreji Babišovi až na výjimky vyšlo a stabilně udržuje pozici nejsilnější strany v zemi. I odborníci se shodují, že kampaň hnutí je i letos s přehledem nejprofesionálnější a nejkonzistentnější.

Tentokrát ale před Babišem stojí dvě výzvy, kde výhru nemá podle průzkumů zdaleka jistou – senátní volby a komunální volby v Praze. „Nám ten Senát nikdy moc nešel,“ přiznal před časem premiér. V Praze zase musí lídr kandidátky Petr Stuchlík přesvědčit voliče, že nemá nic společného s dosluhující primátorkou Adrianou Krnáčovou (ANO).

Speak Visually. Create a presentation with Visme

Jak oblepit Prahu

Proto zřejmě do Prahy míří z centrály ANO nejvíce peněz, vyčleněno bylo padesát milionů korun. Strana peníze použila na oblepení ulic, marketing na sítích i „sousedské večeře“, kterými chce Stuchlík přilákat voliče na sídlištích.

Ostatní strany do voleb v Praze investují také největší částku ze všech regionů, jedná se ale o jednotky milionů. Piráti, ODS a TOP 09 například počítají na kampaň v hlavním městě se třemi miliony, Praha sobě chce utratit zhruba šest milionů, STAN kolem pěti milionů a lidovci jeden milion. Strany nicméně předpokládají, že další finance dodají jednotlivé stranické buňky.

Celkem za komunální a senátní kampaň zaplatí největší strany zhruba pětinu toho, co hnutí ANO. Sociální demokracie, která měla loni ze všech sněmovních stran nejhorší hospodaření a má i nízké preference, chce utratit 35 milionů korun. V minulosti si strany na volby občas půjčily, letos se k tomu nehlásí nikdo.

„ČSSD o úvěr pro letošní volby nežádala,“ uvedl mluvčí strany Jiří Svěrák. Podobně reagovaly i ostatní partaje, jen hnutí ANO neodpovědělo na žádné otázky redakce. ANO nicméně dlouhodobě dluží statisíce svému předsedovi.

E15

Nejvíce těží marketéři

Nejvíce peněz většinou míří na propagaci. „V rámci celostátního rozpočtu bylo nejvíce vynaloženo na outdoorovou reklamu a na podporovatelskou kampaň,“ říká například mluvčí TOP 09 Lenka Brandtová, jedná se přitom o jednotky milionů.

Pro srovnání, v hnutí ANO zřejmě dosáhnou jednotek milionů jen odměny pro Babišova oblíbeného specialistu na sociální sítě Marka Prchala. Ten si za své služby na komunální a senátní kampani přišel podle transparentních volebních účtů v posledních třech měsících až na 750 tisíc korun.

Dary sobě

Strany svou kampaň financují především ze státních příspěvků na činnost i na jednotlivé funkcionáře a také pomocí darů. Největšími dárci jsou letos samotní kandidáti. Například Petr Stuchlík daroval hnutí ANO tři miliony s tím, že prý nechce být Babišovi nic dlužen.

Stejnou částkou přispěl své straně podnikatel Pavel Sehnal, který se už několik let snaží oživit značku ODA. Kandidát na senátora v Praze 8 lékař Pavel Dungl už poslal TOP 09 1,5 milionu korun. „V české politice je zvykem, že zejména lidé, kteří strany reprezentují ve veřejných funkcích, platí vyšší členské poplatky. Je to svým způsobem odměna za možnost získat tuto funkci, za kariérní postup,“ uvedl politolog Pavel Šaradín, který je nyní poradcem vedení ČSSD.

Mezi dárci všech uskupení je tak mnoho straníků. Média v posledním měsíci také upozornila na praxi hnutí SPD, jehož lídři museli za své prvenství složit do stranické kasy sto tisíc korun. Vysokými dary nicméně přispěly i některé společnosti nebo jednotlivci. Většina stran je podporována drobnými dárci.

Komunální volby nemají limit

Hnutí ANO jde do voleb s vysokým rozpočtem mimo jiné proto, že volební zákon neomezuje financování kampaní do komunálních voleb. Zatímco kandidáti na senátora si musejí své finance hlídat a před prvním kolem neutratit více než dva miliony, respektive dva a půl milionu v případě finalistů, kandidáti do obecních zastupitelstev mají volné ruce. Strany i nezávislí kandidáti si navíc nemusejí pro potřeby komunálek zřizovat transparentní účet, náklady nemusejí ani vykazovat, jen jejich výši uvedou ve výroční zprávě. Kandidáti na senátory naopak musejí podobně jako uchazeči o Hrad vytvořit transparentní účet a tři dny před volbami zveřejnit seznam dárců.

I přesto si většina velkých stran v rámci komunální kampaně zřídila transparentní účty a zveřejňuje seznamy dárců. Komunální volby jsou jediné, na které se nevztahuje finanční limit. Je to i kvůli tomu, že údajně není možné vytvořit jednotná pravidla pro více než šest tisíc obcí, kde volby probíhají. Limity přitom platí i pro krajské volby.

Někde uprostřed tak stojí Praha, která je jako hlavní město krajem, ale volí se do ní jako do obecních zastupitelstev. V boji o magistrát i městské části tak nejsou strany finančně omezené. Člen dohledového úřadu nad hospodařením stran Jan Outlý ale upozorňuje na situace, kdy uchazeč kandiduje v komunálních i senátních volbách zároveň. „Tito kandidáti musejí dávat pozor, aby odlišili náklady na jednotlivé kampaně,“ varuje. Problematické jsou i situace, kdy je kandidát na senátora na billboardu spolu s komunálními kolegy