Moravské kraje: odklon od těžby, vylidňování a spor o novou nemocnici
Patrně nejproblematičtějším krajem ve východní části České republiky je Moravskoslezský, který dosud zápasí s odklonem od těžby uhlí a s nejvyšší nezaměstnaností. To s sebou nese i sociální problémy a kriminalitu. Některé kraje mají odlehlejší lokality s nevyhovující dopravní infrastrukturou a vylidňují se. Alarmující je zejména odliv mladých mozků, které tam nevidí příležitosti. Ve Zlínském kraji se bude předvolební boj točit kolem kontroverzního záměru vybudovat novou nemocnici.
Vysočina |
Počet obyvatel 509 817 Počet obcí 704 Podíl na HDP země 3,9 procenta Nezaměstnanost 3,16 procenta Průměrná hrubá mzda 31 181 Kč |
Kraj Vysočina, který leží částečně v Čechách a částečně na Moravě, je převážně venkovský, s čímž souvisejí i některé jeho problémy. Řídká hustota zalidnění a velký počet malých obcí vytvářejí tlak zejména na kvalitní infrastrukturu. Region má výhodu, že ho protíná páteřní dálnice D1 i důležitá železniční trať Praha–Brno s návazností na mezinárodní dopravu. Palčivým problémem ale začal v posledních letech být stav zhruba čtyř a půl tisíce kilometrů silnic nižší třídy ve správě kraje. Silně je totiž zatěžuje těžba dřeva v důsledku kůrovcové kalamity. Podle silničářů přepravily kamiony v uplynulém roce skoro pětinásobné množství kulatiny než v roce 2016. Silnice ničí i přeprava materiálu na opravu D1. Kraj nedávno zavedl systém integrované veřejné dopravy a nyní se s obcemi pře o příspěvky na něj. Hospodaření krajských nemocnic je v černých číslech, ačkoli jsou výsledky o něco horší, než byly v roce 2016. Kraj přitom na jejich provoz přispívá, loni pět zařízení takto získalo sto milionů korun.
Krajské volby 2020: Vysočina >>>
Moravskoslezský kraj |
Počet obyvatel 1 198 534 Počet obcí 300 Podíl na HDP země 9,5 procenta Nezaměstnanost 5,56 procenta Průměrná hrubá mzda 30 840 Kč |
Lidnatý kraj s převážně městským obyvatelstvem, tradičně orientovaný na těžbu a těžký průmysl, bojuje především se změnou své ekonomické orientace. Přestože se v regionu už hodně změnilo, útlum těžby uhlí ho ještě stále ovlivňuje a bude patrně nejdůležitějším volebním tématem oblasti. V kraji je nejvyšší nezaměstnanost nejen na Moravě, ale i v rámci celé České republiky a další pracovní místa jsou ze zmíněného důvodu v ohrožení v nejbližších letech. Podle kritických hlasů chybí vedení oblasti odvaha pouštět se do nových projektů. Region by se podle odborníků měl co nejvíce orientovat na tvorbu malých a středních podniků a soustředit se na to, aby tradiční odvětví nebyla nahrazována z tak velké míry příležitostmi v automobilovém průmyslu. K tomu by měla napomoci i lepší spolupráce škol a firem. Zatím v kraji dochází k trvalému úbytku obyvatelstva a po Ústeckém má druhou nejvyšší míru kriminality v zemi. Problémem je i přetrvávající ekologická zátěž daná průmyslovým působením. V regionu se řeší také dostupnost zdravotní péče, kterou by mělo zvýšit budovaní urgentních příjmů v několika nemocnicích.
Olomoucký kraj |
Počet obyvatel 631 836 Počet obcí 402 Podíl na HDP země 4,7 procenta Nezaměstnanost 3,68 procenta Průměrná hrubá mzda 30 469 Kč |
Olomoucký kraj je poměrně nevyvážený. Jeho obyvatelstvo je koncentrováno především v oblasti měst Olomouc, Přerov a Prostějov na jihu, který byl historicky soustředěný především na zemědělství a potravinářství a i nyní představuje hlavní ekonomický potenciál kraje. Zejména Šumpersko a Jesenicko na hornatém severu se potýká s úbytkem obyvatelstva, tento problém však region trápí celkově. Mladí lidé v odlehlejších místech nevidí ve svých rodištích žádnou budoucnost, problematické zůstává i dopravní spojení do velkých měst. Nedostatečná dopravní infrastruktura zároveň brzdí větší rozvoj turistiky v Jeseníkách a okolí. Regionu také dlouho chyběl kvalitní výzkum a vývoj, organizace zaměřené na inovace, problematická byla i úroveň středních škol. Zmíněné odlehlé oblasti se potýkají i s nedostatkem praktických lékařů. Společnost, která provozuje krajské nemocnice v Přerově, Prostějově a Šternberku však loni hospodařila se ziskem. Jedním ze silných témat v regionu je také sucho, v kraji přitom zároveň často dochází k lokálním povodním.
Jihomoravský kraj |
Počet obyvatel 1 192 698 Počet obcí 673 Podíl na HDP země 10,8 procenta Nezaměstnanost 4,20 procenta Průměrná hrubá mzda 32 880 Kč |
Jeden z nejlidnatějších krajů se podílí na hrubém domácím produktu země z desetiny a má velký ekonomický potenciál v průmyslu, zemědělství i ve službách, zejména turistice. Je významným dopravním uzlem s mezinárodním přesahem. Nedokončená přesto zůstává dálnice na Vídeň, tento neúspěch ale nepadá na konto kraje. Problémem je i brněnské letiště, které podobně jako další regionální vzdušné přístavy zápasí s nízkým počtem linek. Region neustále rozšiřuje systém integrované dopravy, přesahující do Rakouska a na Slovensko, což s sebou nese i některé kontroverze. Také Jihomoravský kraj se potýká s nedostatkem zdravotnického personálu ve svých devíti nemocnicích, snaží se ho lákat na studijní stipendia. Celkově nemocnice loni skončily ve ztrátě, což bylo dáno hospodařením zařízení v Ivančicích a ve Vyškově. V rámci vznikající koncepce zdravotnictví by je měla v budoucnu zastřešovat jedna organizace. Kraj také aktuálně investuje do rekonstrukce zdravotnických objektů a výstavby základen záchranářů. V poslední době se mu příliš nedaří stavět domovy pro seniory. Region také podle kritiků zatím dostatečně nereaguje na to, že do středních škol zamíří silné ročníky.
Zlínský kraj |
Počet obyvatel 581 862 Počet obcí 307 Podíl na HDP země 4,7 procenta Nezaměstnanost 3,00 procenta Průměrná hrubá mzda 30 139 Kč |
Záměr hejtmana Jiřího Čunka (KDU-ČSL) postavit novou nemocnice v Malenovicích, tedy na předměstí Zlína, je tak silným předvolebním tématem, že bývá nadcházející krajské hlasování označované za referendum o velké investici. Podle kritiků bude projekt za přinejmenším osm miliard korun pro region příliš velkou zátěží. Opozice prohlašuje, že kraj řeší stavby a rekonstrukce, koncentruje péči do regionální metropole a selhává v jejím zajištění jinde. Kritici tvrdí, že kraj zanedbává i dopravní infrastrukturu, část krajských silnic je v havarijním stavu. Dlouhodobou slabinou odlehlého kraje je nedokončené dálniční spojení, které by mimo jiné odlehčilo přetěžované silnici I/55. Oblasti by k rozvoji pomohla také lepší propojenost se Slovenskem. Kraj se také potýká s neustálým poklesem obyvatelstva, firmy narážejí na nedostatek lidských zdrojů způsobený zejména odlivem mladých mozků do Prahy či Brna. Kraj se přesto v posledních dvou letech umístil vysoko na žebříčku v anketě Místo pro život. Její tvůrci ocenili zejména školství a péči o děti v regionu.