Auta se spalovacím motorem zakazovat nebudeme, říká expert Pirátů a STAN Farský

Místopředseda STAN Jan Farský

Místopředseda STAN Jan Farský Zdroj: E15 Anna Vacková

Místopředseda STAN Jan Farský
Místopředseda STAN Jan Farský
Místopředseda STAN Jan Farský
4 Fotogalerie
Pavel Otto

Návrhy Evropské komise směřující k uhlíkové neutralitě mohou mít sociální dopady, varuje odborný garant programu Pirátů a STAN pro klima a životní prostředí Jan Farský. I proto bude dvojblok usilovat o pomoc českým firmám, aby se na novou průmyslovou etapu připravily. „Máme v plánu investovat prostředky jak do digitalizace a obnovitelných zdrojů energie, tak do nových technologií a elektromobility,“ říká Farský.

Česko jako předsedající země Rady Evropské unie bude muset příští rok řešit i legislativu kolem klimatického balíčku. Bude to úkol nové vlády, která vzejde z říjnových voleb. Co by Piráti a STAN prosazovali, kdyby byli u moci?

V našem volebním programu se tématu klimatické změny a možnostem, jak ji zpomalit, detailně věnujeme a považujeme to za jedno z klíčových témat následujících let až desetiletí. Vnímám pozitivně ambice Evropské komise i odhodlání, se kterým se chce stát lídrem a vzorem pro zbytek světa. V rámci českého předsednictví EU budeme problematiku změny klimatu a krajiny a nalezení celoevropské shody považovat za jednu z priorit.

Jak by se nová vláda a parlament měly k novému plánu Evropské unie na snižování emisí postavit?

Měli bychom ho vnímat jako příležitost, ale také mít na zřeteli případné sociální dopady. V dnešní době si už asi každý uvědomuje, že je nutné radikálně změnit pohled jak na energetiku, tak na dopravu a celkově ochranu přírody a klimatu. Evropská komise návrhem nové legislativy pouze reaguje na potřeby udržitelnosti pro budoucí generace.

Do roku 2030 má být uhlíková stopa snížena o 55 procent. Nemělo by se Česko v EU alespoň pokusit prosadit využívání jádra jako čistého zdroje?

Jaderná energie má v energetickém mixu České republiky pevné místo. Související technické know-how i věda a výzkum jsou v ČR na velmi vysoké úrovni. Bylo by proto neuvážené tento potenciál nevyužít při přechodu k čisté energetice. Koalice Piráti a Starostové nabízí jasnou vizi, jak jaderný potenciál v Česku využít.

Po odstavení uhlí lze předpokládat, že jádro zůstane v našem energetickém mixu silně zastoupeno, budou se navyšovat obnovitelné zdroje a v mnoha ohledech bude bohužel nezbytné i budovat nové zdroje na zemní plyn. To jsou zájmy, které by Česká republika měla hájit i v rámci celoevropské politiky.

Čeští odboráři varují před růstem nezaměstnanosti. Vnímáte to jako vážné riziko?

O sociálních aspektech a obecně dopadech návrhu Evropské komise určitě otevřeme širší diskuzi. Na trh práce může mít transformace průmyslu pozitivní dopady, pokud ji stát bude vnímat jako příležitost. Nelze možné dopady na zaměstnanost přehlížet, ale naopak využít šanci na přechod od montovny k mozkovně a reflektovat potřebné změny i v oblasti vzdělávání, rekvalifikace a na trhu práce.

A dál?

Budeme usilovat o důkladnější pomoc českým firmám, aby se na novou průmyslovou etapu, která s tím úzce souvisí, připravily. Z toho důvodu máme v plánu investovat prostředky jak do digitalizace, obnovitelných zdrojů energie, tak i do nových technologií a elektromobility.

Co by koalice Pirátů a STAN udělala pro podporu autoprůmyslu, případně pro jeho transformaci?

Co se týká automobilového průmyslu, většina automobilek už sází na elektromobilitu včetně koncernu Volkswagen, takže struktura tohoto odvětví se bude v příštích letech dynamicky měnit a přizpůsobovat novým trendům. Stát by neměl transformaci průmyslu stavět bariéry, ale českým firmám naopak pomoci, aby nezaspaly proměnu zahraničního trhu.

Dokážete si představit, že by elektromobily byly v Česku povinné?

Není možné jít formou restrikcí a zákazů. Čeští občané mají mít možnost volby, zda si chtějí pořídit elektromobil či vůz na spalovací pohon.

Měla by vláda podpořit výstavbu infrastruktury pro elektrovozy?

Trendy v automobilovém průmyslu naznačují skutečně velký boom elektromobility do budoucna. Infrastruktura v naší zemi na to ale vůbec není připravena. Už v tomto volebním období jsme navrhovali, aby se usnadnila byrokracie výstavby malých dobíjecích stanic, protože nesmíme v šedi současných problémů zapomínat na klíčové výzvy budoucnosti.

Bohužel jsme jako Česká republika nebyli schopni ještě dostavět ani páteřní síť dálnic a železnic a dostat vysokorychlostní internet na venkov. Stát by měl prostřednictvím finanční injekce, která v následujících letech přijde z Evropské unie, a v kooperaci s komerční sférou výrazně investovat do potřebné infrastruktury v regionech. Nová vláda by měla využít prostředků, které budou k dispozici, rozhýbat ekonomiku a pomoci k úspěšné transformaci průmyslu.