15 osobností Česka podle E15: Novátoři, štiky a koumáci

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: E15

Znakem současné doby je neuvěřitelná rychlost změn. Znakem úspěšných lidí je tyto změny předvídat a vytěžit z nich maximum. Znakem těch nejúspěšnějších je schopnost změny vytvářet, tedy nastolovat trendy. Česko jako malá, velmi mladá a postkomunistická země logicky neudává světové trendy v byznyse ani politice. Na lokální úrovni zde ale silní hráči jsou. Deník E15 jich pojmenoval patnáct.

Z jednoznačné jedničky Andreje Babiše se stává neporazitelný mogul, jehož impérium brzy začne svým rozsahem narážet na antimonopolní zákony. Daniel Křetínský ze svého EPH za pár let vybudoval teplárenskou jedničku a silného energetického hráče. V Mall.cz Ondřeje Fryce utrácí řada středoevropanů své peníze. Radima Passera tvrdá realitní krize neporazila, naopak jeho developerskou firmu ještě posílila. Toto jsou opravdové štiky českého byznysu.

Fenomén internetových komunit dokázali famózně využít lidé jako Martin Pomothy s filmovou databází ČSFD, vývojář Robin Raszka s průnikem do takzvané App Economy a překvapivě i ostravský bard s kytarou Jarek Nohavica, který vytvořil svůj vlastní hudební průmysl. To vše jsou čeští novátoři.

Český byznys má i své „koumáky“, hrdiny poněkud záporné. Zde vede Vít Bárta, který přišel se slavným plánem na propojení byznysu a politiky. To se nakonec nepovedlo, každopádně ale na politickou scénu prosadil marketingový fenomén „boje proti korupci“.

Kdyby se měl někam zařadit deník E15, byla by to kategorie novátorů. Za čtyři roky od jeho založení se ukázalo, že sázka na kvalitní ekonomické zpravodajství se vyplatila. A podle všeho poroste cena ekonomických zpráv i dál.

Radim PasserRadim Passer|ctk

Radim Passer (48)

Odvětví: development
Pozice: majitel Passerinvestu
Přínos: Passerinvest se v době finanční krize, která těžce dopadla na realitní sektor, vyšvihl na první příčku mezi developery kancelářských budov v Česku

Developerovi Radimu Passerovi pomáhá při jeho konání Bůh. Neopomene to zdůraznit v žádném rozhovoru, nemluvě o kázáních v Církvi adventistů sedmého dne. Vzhledem k tomu, co v realitním byznyse dokázal, se nelze ani moc divit, že věří v náklonnost a spřažení s vyšší mocí.

Zatímco finanční krize kosí nejednoho jeho konkurenta včetně nadnárodních korporací, skupina Passerinvest o dvacítce zaměstnanců se vypracovala na největšího kancelářského developera v Česku. Na dřív zanedbaných pozemcích kdesi v pražské Michli už Passer zbudoval na 170 tisíc metrů čtverečních moderních kanceláří. Víc než kterákoli jiná firma kdekoli v Česku.
Letošní pronájem zatím poslední budovy Filadelfie bance UniCredit se stal transakcí roku. Podobně dřív Passer přesvědčil managementy Telefóniky, ČEZ nebo Hewlett–Packardu, aby přesunuly sídla firem do jeho BB Centra.

Na nedávném nemovitostním veletrhu Expo Real v Mnichově kontrastovala Passerova spokojená tvář se strhanými rysy šéfů jiných firem, které v obtížné době bojují o přežití. Prodej plně pronajaté Filadelfie některému ze zahraničních investorů na sebe nenechá dlouho čekat. A tak se svérázný developer bez vysokoškolského vzdělání, zato s obchodním talentem od Boha, směle pouští do výstavby další budovy.

Na rozdíl od některých realitních společností, které se teď či v nedávné minulosti pasovaly na lídry trhu, není u Passera pochyb, že byznys skutečně sám řídí. Ve firmě drží 85 procent akcií, pět procent má jeho matka, dvě a půl procenta mladší bratr a zbytek vlastní lidé z managementu.

Po letech divokého kapitalismu a budování vazeb s politickou sférou se Passer snaží vtisknout podnikání řád a osekat nenasytná chapadla komunálních politiků. Relativně otevřeně mluví o korupci a tlačí radnice k uzavírání transparentnějších smluv o finančních částkách, jimiž by developer přispěl na zvelebení veřejného prostoru či občanskou vybavenost.

Andrej BabišAndrej Babiš|E15 Eduard Erben

Andrej Babiš (57)

Odvětví: chemický průmysl, lesnictví, potravinářství, zemědělství
Pozice: majitel Agrofert Holdingu
Přínos: podnikatel, jehož impérium zahrnuje stále větší díl českého byznysu

Potravináři pláčou nad nízkými maržemi a tvrdým přístupem obchodních řetězců, přes něž se v Česku prodávají tři čtvrtiny rychloobrátkového zboží. Andrej Babiš se svým Agrofert Holdingem však dál skupuje potravinářské firmy; jen letos jich koupil pět, včetně jedničky na pekárenském trhu United Bakeries a Mlékárny Hlinsko.

Lesnické firmy žehrají na letošní tendry Lesů ČR, které státnímu podniku přinesou miliardy korun navíc a vítězům zakázky na hranici rentability. Přesto Babiš vstoupil i do této branže, když koupil skupinu Wotan a firmu Uniles a zájem měl či má i o další, třeba o největšího hráče v oboru, skupinu Less Jana Mičánka. Ekonomická krize tak zatím Babišovi svědčí a jeho systém zahrnující firmy na všech stupních řetězce nazývaného „z pole až na vidličku“ se vyplácí.

„Některé jeho kroky, jako vlastnictví a koncentrace výkupů, mohou mít dopady negativní, protože mohou omezit rozhodování zemědělců, například na straně nákupů hnojiv a naopak při prodeji úrody, skladování a podobně,“ řekl deníku E15 předseda Zemědělského svazu Martin Pýcha. Pozitivem však podle něho je, že Agrofert vytváří silnější blok proti tlaku obchodních řetězců na snižování ceny.

Svaz obchodu a cestovního trhu obecně existenci oborových lídrů vítá. Je ale zřejmé, že koncentrované potravinářské podniky mají zejména v případě cenových jednání vyšší vyjednávací sílu. „Díky takové pozici mohou působit například na růst cen potravin,“ řekl šéf svazu Zdeněk Juračka.

Třetímu nejmovitějšímu obyvateli Česka se slovenskými kořeny navíc nedávno došla trpělivost s politickou garniturou. Otevřeně kritizuje vysokou míru korupce, kvůli níž se z ekonomiky ztrácejí miliardy korun. Nechal si proto zaregistrovat název pro případné občanské sdružení, které by mělo stejně jako nedávno založená nadace trojice Karel Janeček, Stanislav Bernard a Jan Kraus proti korupci bojovat.

2853072:normal690:true:true

Daniel Křetínský (36)

Odvětví: energetika
Pozice: spolumajitel EPH
Přínos: největší hráč na energetickém poli

Před šesti lety pro deník Dnes prohlásil, že Česko je pro lidi jako on jednou velkou příležitostí. To mu bylo třicet a byl partnerem finančníků z J&T, což znamenalo, že se podílel na ziscích skupiny. Už v té době nikdo nemohl pochybovat, že přesně ví, o čem mluví. Daniel Křetínský, brněnský rodák a absolvent právnické fakulty Masarykovy univerzity, se brzy stal nejmladším miliardářem v zemi. A hlavně, velkým hybatelem tuzemského energetického trhu. Hvězdný byl pro něj především rok 2009, to se stal vlastníkem dvaceti procent holdingu EPH, který založily dvě silné finanční skupiny – PPF a J&T. Ostatně právě ve službách slovenských finančníků se podílel na řadě objemných a úspěšných investic, to on je nasměroval do energetiky. Jeho postup na úplný vrchol se tak sice může zdát přímo raketový, bezpochyby je však logický a zasloužený.

Energetickému průmyslovému holdingu se mimořádně daří, zvlášť dobrý byl loňský rok. Firma koupila polský uhelný důl Silesia, firmu Elektrizace železnic Praha a kapitálově vstoupila do Pražské teplárenské. EPH naopak prodal 41 procent v Pražské energetice německému koncernu EnBW za 12,4 miliardy korun.

S velkým byznysem začínal Křetínský v éře vlád sociální demokracie, a začátky to nebyly úplně jednoduché. K prohrám, zaviněnýmm spíše politickým povětřím, patří třeba neúspěšný pokus o privatizaci Severočeských dolů. Následná léta už vypadala úplně jinak, nadstandardní vztahy dokázal Křetínský vybudovat jak s polostátním gigantem ČEZ a jeho bývalým šéfem Martinem Romanem, tak i s novou politickou garniturou. Teď některým aktérům jejich přízeň vrací. Energetický průmyslový holding prosadil expremiéra Mirka Topolánka do čela Teplárenského sdružení, letos v říjnu se Topolánek stal i předsedou dozorčí rady společnosti Elektrárny Opatovice. V této funkci nahradil přímo Křetínského.

Mladý finančník, jak se zdá, má snad jedinou velkou slabost – pražskou fotbalovou Spartu. Tu mu ovšem místopředseda představenstva finanční skupiny J&T Finance Group a neoficiálně podílník celé skupiny Patrik Tkáč rád odpouští. I když se Spartě nedaří tak, jak si všichni při koupi klubu představovali. Říkává: „Dan fotbalem žije a motivuje ho to i k práci na jiných projektech, protože ví, že na klub musí vydělat jinde.“

Ondřej FrycOndřej Fryc|isifa

Ondřej Fryc (38)

Odvětví: e-commerce
Pozice: spolumajitel Mall.cz
Přínos: spoluzaložil a vybudoval největší středoevropský internetový obchod Mall.cz

Na začátku příběhu současného Mall. cz stála osobní zkušenost Ondřeje Fryce s nákupy na internetu. „Na jaře 2000 jsem si rekonstruoval byt. Pro svou práci jsem používal internet, kde již v té době byly obchody. Chtěl jsem si tedy koupit pračku, avšak žádný obchod nenabízel parametrické hledání – všichni nabízeli jen možnost výrobek vybraný z obchodu zakoupit levněji. Říkal jsem si, že je to obrovská škoda nevyužít plně možností, které internet nabízí, a zaregistroval jsem si doménu bilezbozi.cz,“ vypráví Fryc. O své myšlence přesvědčil dva pozdější spoluzakladatele. „Petr Burcal měl na starosti finance, Honza Menšík technologie a já všechno ostatní. Z Bílého zboží se následně stal Mall.cz,“ popisuje. V roce 2002 přibrali dalšího partnera, Eduarda Míku. Od roku 2005 začal Mall.cz expandovat do zahraničí, vstoupil na Slovensko, do Maďarska a Polska. Také do Německa, této aktivity se však letos zbavil, místo toho chce posilovat na trzích bývalé Jugoslávie. Začal akvizicí menšího podílu ve slovinském obchodníku Mimovrste.si.

Frycovi se pro Mall.cz v roce 2008, kdy vznikla jeho zastřešují holdingová společnost Netretail, podařilo získat i zahraniční kapitál. Významným akcionářem je Intel Capital, který o dva roky později svou pozici v Mall.cz ještě zvýšil. Mall.cz provozuje i několik kamenných poboček, loni dosáhl obratu 3,2 miliardy korun, jeho největšími konkurenty jsou Alza i kamenní obchodníci Tesco či Datart. Fryc má ze zakladatelů v mateřském Netretail Holdingu největší podíl.

Ondřej Fryc říká, že sektor internetového obchodu roste stabilně o deset procent ročně. „Jelikož celkový maloobchodní obrat neroste, je zřejmé, že internet stále více ubírá koláče tradičním prodejním kanálům. V budoucnu ale zřejmě nebudou existovat vyhranění kamenní či internetoví prodejci, protože jde spíše o formu komunikace nabídky směrem k zákazníkovi,“ říká Fryc. Sociální sítě na jeho byznysu ovlivnily hlavně marketing. „Dříve stačilo vzít velký marketingový rozpočet a nalít do zákazníků své sdělení. Dnes musíte mít především kvalitní služby, protože zákazníci spolu své zkušenosti sdílejí – a firmě, která nemá kvalitní produkt, ani sebevětší marketingový rozpočet nepomůže,“ dodává.
Neobává se, že by další krize poškodila jeho byznys. „Lidé budou nakupovat vždy, a přijde-li krize, budou sice nakupovat méně, ale zato více na internetu, kde mohou uspořit,“ předpovídá.

Ondřej HartmanOndřej Hartman|E15 Anna Vackova

Ondřej Hartman (25)

Odvětví: finanční trhy
Pozice: zakladatel portálu fxstreet.cz
Přínos: založil první nezávislý forexový portál v České republice a na Slovensku věnovaný soukromému obchodování a investování na finančních trzích

Na měnovém trhu (forex) začínal téměř od nuly, se skromným kapitálem, ale silnou vůlí „stát se úspěšným a vydělávat tím, co ho baví“. Během dvou let práce začal dosahovat výsledků, které ho definitivně přesvědčily, že tato „hra s čísly“ má velký potenciál do budoucna. Tradingu a investování se intenzivně věnuje sedm let.

Cesta za jeho vizí samozřejmě nebyla bez překážek, obětovat musel například studium na vysoké škole. Raději než do skript totiž investoval do svého dalšího vzdělávání v oblasti finančních trhů a přesvědčil se, že praxe je mnohdy jiná než teorie. Prošel také osobním mentoringem řady zahraničních forexových obchodníků.

Jeho úsilí se mu nicméně bohatě vyplatilo. Postupně se vypracoval mezi přední české specialisty na obchodování s měnovými páry. V polovině roku 2009 se mu povedlo vyplnit mezeru na trhu, když spoluzaložil první nezávislý server o forexovém obchodování na českém trhu fxstreet.cz. Kolem něho vybudoval početnou a stále rostoucí komunitu traderů, kteří jsou jeho potenciálními zákazníky. V rámci tohoto portálu se věnuje zejména vzdělávací činnosti a poradenství. Je autorem několika knih. Kromě toho spravuje soukromý fond pro kvalifikované investory, který dosahuje velmi atraktivní návratnosti.

Mezitím Hartman dál šíří povědomí o forexovém obchodování v tuzemsku a poskytuje české veřejnosti know-how, jak vydělat na tomto největším finančním trhu světa. Inspiraci pro svou práci hledá v zahraničí, kde obchodování s měnami už dávno není jen adrenalinovým kasinem pro pár vyvolených. Stalo se jak oblíbenou formou přivýdělku, tak seriózním byznysem.
Sám k tomu říká: „Jsem přesvědčen, že každý má šanci a možnost uspět v obchodování na finančních trzích.

Petr NedomaPetr Nedoma|ctk

Petr Nedoma (60)

Odvětví: galerijní trh
Pozice: ředitel Galerie Rudolfinum
Přínos: prosadil v Česku koncept Kunsthalle, kterým zaplnil šedé místo na galerijním trhu

Historik umění Petr Nedoma přišel s galerijním konceptem Kunsthalle, který do té doby v Česku nebyl znám. Zvítězil s ním ve výběrovém řízení na ředitele galerie Rudolfinum a od roku 1994 stojí v jejím čele. Kunsthalle pracuje jinak než běžné galerie, především nenakupuje exponáty do sbírek, a galerie tak není tlačená skutečností, že nakoupené předměty musí vystavovat. Díky tomu vzniká velký prostor pro galerijní práci. Nedoma k výstavám pořádá rozsáhlé doprovodné programy a záměrně vybírá takové, které vyvolávají diskuzi a provokují. Dělá spíše dramaturga než klasického ředitele.

Přestože Nedoma neměl s řízením galerie velkou praxi – je vystudovaný teoretik a pouze dva roky působil jako kurátor v galerii v Hodoníně – dokázal z Rudolfina vybudovat uznávanou instituci.

Největší úspěch galerii přinesla loňská výstava Decadence NOW!, jež přilákala 56 tisíc diváků a v průběhu tří měsíců vydělala dva miliony korun.

Nedoma hledá umění ve všech uměleckých technikách, nedělá rozdíly mezi obrazy nebo videoartem, naopak techniku bere jako přidanou hodnotu. Úspěšným počinem byla třeba výstava filmových děl Andyho Warhola v roce 2009. Ředitel nezapomíná ani na české tvůrce a věnuje jim velkorysý prostor. Nedoma dokáže návštěvníky zaujmout, ukazuje publiku méně známé umělce a okrajové směry. Do jisté míry Rudolfinum přebírá místo Národní galerie, o kterou lidé dlouhodobě nejeví zájem. Před třemi lety vzniklo Centrum současného umění DOX, které své základy také staví na konceptu Kunsthalle.

Jaromír NohavicaJaromír Nohavica|ctk

Jaromír Nohavica (58)

Odvětví: hudební průmysl
Pozice: hudebník a vydavatel
Přínos: sám ze sebe vytvořil hudební průmysl

Jen málokdo by v Jaromíru Nohavicovi hledal někoho, kdo v Česku odkryl vizi nového byznysového modelu hudebního průmyslu 21. století. Systému, který vytlačuje tradiční gramofonové či distribuční firmy a využívá moderních komunikačních a distribučních cest spolu s metodou „udělej si sám“. Aneb, jak Nohavica kdesi prohlásil, „být sám sobě hudebním průmyslem“. Přesto je ostravský písničkář prvním z mainstreamových umělců, kteří plně pochopili a dokonale využili možnosti internetu a měnícího se přístupu fanoušků k hudbě.

Již v roce 2006 na web umístil album Pražská pálená, které si stáhlo přes 60 tisíc posluchačů a další desetitisíce je získaly kopírováním. Jistě, Pražská pálená byla zdarma, Nohavica si však ověřil sílu a věrnost své fanouškovské základny.
Chléb se lámal o pár měsíců později, kdy zorganizoval, nahrál a vydal koncert z haly ostravské Karoliny. Kompletu Doma se prodalo přes 35 tisíc kusů (s odesíláním pomohla firma Petarda Production), na Nohavicovo konto tak přiteklo pět až šest milionů korun. Podobně úspěšné bylo i album Ikarus (2008), jehož prodej přesáhl 40 tisíc kusů.

To vše v době, kdy se příjmy nahrávacího průmyslu již několikátý rok propadaly o stamiliony korun ročně. Bard s kytarou se obklopil efektivním týmem, který zajišťuje vystoupení, vydávání desek a fungování jednoho z nejlepších webů populárního umělce. Pro udržování zájmu publika Nohavica vydá čas od času album volně ke stažení (většinou archivní kousky či hudební fejetony). Veškerý zisk pak plyne přímo do muzikantovy kapsy bez srážek zprostředkovatelů včetně gramofirem. Ty využívá pouze jako příjemný doplněk distribuce. Nic z toho by se však Nohavicovi nepovedlo bez kvalitního produktu a dobře vybrané cílové skupiny.

Robin RaszkaRobin Raszka|Robin Raszka

Robin Raszka (25)

Odvětví: informační technologie
Pozice: hlavní designer Tapmates
Přínos: výborný příklad „App Economy“ a toho, jak lze úspěšně podnikat pomocí nových technologií a sítí typu Apple App Store

Vývoj a prodej softwaru byl dlouhou dobu poměrně náročnou disciplínou, pokud jde o distribuci a propagaci. Jakmile se však vyrojily mobilní platformy Apple App Store nebo Android Market, získal každý vývojář možnost vytvářet a prodávat aplikace bez dalšího budování vazeb na distributory a podobně. Takzvaná App Economy zároveň vytvořila silný požadavek na tvůrce aplikací, aby se více než kdy jindy obírali uživatelským rozhraním a designem.

Robin Raszka ze společnosti Tapmates je krásným příkladem toho, jak je možné díky novým technologiím uspět ve světě byznysu. Jako hlavní designér začal dávat mobilním aplikacím na zakázku přívětivý vzhled a také díky tomu stojí Tapmates za tvorbou prohlížeče obrázků pro mobilní aplikaci Facebooku.

V současné době je Raszka jedním z lidí, kteří se podílejí na tvorbě nové mobilní aplikace a sociální sítě Piictu. Tento projekt byl přijat do nejprestižnějšího světového technologického inkubátoru TechStars v New Yorku a získal první investici 750 tisíc dolarů od skupiny investorů. Piictu umožňuje „skládat“ příběhy lidí z celého světa pomocí fotografií a obrázků. Podobný projekt zkoušel vytvořit také Google, nakonec to však právě kvůli slibně rozjetému Piictu vzdal. Robin Raszka se kromě tvorby a prodeje mobilních aplikací také snaží radit a pomáhat dalším českým zájemcům o tuto oblast podnikání.

Martin PomothyMartin Pomothy|E15 Anna Vackova

Martin Pomothy (33)

Odvětví: internetový šoubyznys
Pozice: zakladatel a šéf Česko-Slovenské filmové databáze
Přínos: vytvořil komunitu filmových fanoušků a jeho web se i bez redakčního obsahu stal stabilní součástí českého zábavního průmyslu

Příběh Martina Pomothyho a jeho ČSFD.cz (Česko-Slovenská filmová databáze) patří k těm, jejichž hrdinům se podařilo z ničeho vytvořit něco silného, důležitého, neopominutelného. Na rozdíl od jiných jmen, která se prosadila díky možnostem internetu,
Pomothy nevytváří na svém webu redakční obsah. Místo toho buduje komunitu filmových diváků a nadšenců.

Co zprvu vypadalo jako nevýdělečný server (Pomothy se zkraje fungování serveru živil jako filmový publicista), je dnes finančně soběstačným projektem. Jeho uživatelé (ČSFD.cz má více než 300 tisíc registrovaných kont) si mohou najít profily snímků, které nabízejí detailnější informace o filmu, fotogalerie i trailery. Uživatelé pak mohou filmy hodnotit, psát krátké komentáře a diskutovat o nich. To je zdánlivě vše, co ČSFD.cz nabízí. Klíčová jsou však nejrůznější partnerství a um, s nímž Pomothy využívá veškerého potenciálu webové komunity. K populárním akcím patří speciální předpremiéry distribučních hitů, které ČSFD.cz spolu s distributory pořádá pro uživatele zdarma. „Tím vlastně nabouráváme slogan, že filmy nejsou zdarma. Protože tady jsou zdarma, naprosto legálně, na velkém plátně a ještě před premiérou,“ uvádí Martin Pomothy. Jeho podrobný byznysmodel je však tajemstvím, o něž se nechce dělit.

Přesto jeho příběh ukazuje jednu z cest, jíž se skomírající zábavní průmysl může vydat. Tedy vytvářet specializované komunity a s nimi dál pracovat. Ostatně napodobit se jej snaží některé knižní servery, jež zároveň využívají vydavatelé pro prodej titulů.
O plánech Pomothy hovořit nechce. „Nic vyloženě jiného neplánuji. Co teď dělám, mě naplňuje na maximum. Budu se snažit zvětšovat, zlepšovat, rozšiřovat.“ Napůl žertem dodává: „Propojení s velkým partnerem se nebráním v případě, že to bude Google, Apple nebo Microsoft. Buď půjdu s touto ligou, nebo půjdu sám.“

Miroslav MotejlekMiroslav Motejlek|Miroslav Motejlek

Miroslav Motejlek (42)

Odvětví: internetová média
Pozice: zakladatel motejlek.com
Přínos: první český ekonomický novinář, který sám přitáhl rizikový kapitál

Miroslav Motejlek měl vždy pověst kontroverzního novináře: má výborné kontakty na špičky byznysu a povědomí o tom, co se děje, avšak jeho syrové informace dlouhodobě dráždily lidi kolem mediálního inzertního trhu. Od roku 1997 působil především na šéfovských pozicích v Lidových novinách, Týdnu a v Českém rozhlase, vydává respektovaný žebříček nejbohatších Čechů.

„Po vyhazovu z časopisu Týden – i když to byla dohoda – na podzim 2008 jsem měl spoustu nabídek, ale nakonec se nikomu nechtělo s problémovým Motejlkem dělat. Začátkem října 2008 jsem zadal do Google.com slova‚ jak si udělat internetovou stránku. Takže jsem to na koleně udělal a začal něco psát,“ popisuje Motejlek začátky svého zpravodajského serveru motejlek.com. Čtenářů postupně přibývalo a na jaře 2009 se některé články na motejlek.com uzavřely a pro plné zobrazení tvůrce zavedl nutnost předplatného. „Na tuto myšlenku mě vlastně přivedl později zavražděný slovenský advokát Ernest Valko – napsal mi, že by si rád za moje informace zaplatil. Odepsal jsem, že zatím nic neprodávám. Byl to ale jasný impulz.

Prvními předplatiteli se stali pánové František Heczko a advokát Radek Pokorný,“ říká Motejlek. V té době začal jednat o majetkovém vstupu s investorem Ondřejem Tomkem (ex-Centrum.cz) a trvalo rok, než spolupráce dopadla. „Na podzim Ondřej koupil 25 procent a získal opci na dalších devět. Tu nedávno využil a zvýšil podíl na cílových 34 procent. Letošní fakturace motejlek.com se budou pohybovat kolem pěti milionů korun (bez DPH), možná o něco více,“ říká Motejlek.

Co se budoucnosti médií týče, nestaví Miroslav Motejlek právě růžové vyhlídky. Šance dává komunitně orientovaným webům, které mohou generovat peníze od předplatitelů – tedy podobnému byznysu, jako dělá on. „Na síle získají takzvaní oligarchové, kteří nebudou média provozovat ani tak jako byznys, ale spíš jako vlivovou a nátlakovou páku. Počítám, že velmi aktivní bude zejména Andrej Babiš. Současní vydavatelé se dostanou do potíží – většina nepřežije, případně nějak zmutuje nebo bude převzata, přesunou se na internet. Velkým úkolem bude také postavit se praktikám některých mediálních agentur. Ideálním výsledkem by mělo být jejich odstranění, případně podstatná eliminace jejich vlivu a provizí,“ předpovídá.

Tomáš CikánTomáš Cikán|E15 Anna Vackova

Tomáš Cikán (42)

Odvětví: cestovní ruch
Pozice: ředitel a spolumajitel CK Eso travel
Přínos: naučil Čechy jezdit kolem světa a homosexuálům dal jejich zájezdový katalog

„Tady odsud nemohu vymyslet nic nového, všechno už je dáno. Vždy tvrdím, podívejme se do Švýcarska, Německa, Rakouska nebo Spojených států, jak to funguje,“ zlehčuje ředitel a spolumajitel cestovní kanceláře Eso travel Tomáš Cikán novinky, které přinesl na český trh zájezdů.

Ještě jako majiteli malé cestovky se mu podařilo ve spolupráci s Čedokem v roce 2000 spustit první mezikontinentální charterové lety z České republiky, letadla mířila do Thajska. Od té doby vzrostly tržby Esa několikanásobně na letošních 750 milionů. I další novinky z Cikánovy dílny pramení ze zaměření cestovky na nejbohatší klientelu.

Počátkem loňského roku přišla Eso travel s luxusním katalogem pro gaye a lesby. Šlo o vůbec první katalog tohoto druhu v českých zemích a po německé a anglické variantě teprve třetí katalog z odvětví takzvané růžové turistiky v Evropě. „Klienti si ho vyžádali na základě mého velmi špatného doporučení pro jednu homosexuální dvojici. Osobně jsem je bohužel poslal do báječného hotelu v Thajsku, který byl ale určen pro rodiny s malými dětmi,“ vysvětluje nápad Cikán.

Nabídku PinkGo považuje za velice slibnou do budoucna, i když tržby zatím zůstávají za očekáváním. Naopak od počátku se jako velice úspěšný ukázal průkopnický tah s cestou kolem světa jediným pronajatým letadlem. Nabídka se dostala na trh v červenci, všech šedesát míst v upraveném letadle Travel Servisu je už nyní vyprodáno. Zájemci za výlet zaplatili 600 tisíc korun, na téměř měsíční cestu vyrazí stroj v dubnu. Pro velký zájem zůstane výlet v nabídce i v příštích letech.

Stanislav BernardStanislav Bernard|pivovar Bernard

Stanislav Bernard (56)

Odvětví: pivovarnictví
Pozice: spolumajitel Rodinného pivovaru Bernard
Přínos: naučil Čechy pít ochucené pivo

Rodinný pivovar Bernard nebyl prvním výrobcem ochucených piv, na která se konzervativní čeští pivaři dívali dlouhá léta s nechutí až odporem, ale stal se jedním z nejznámějších. Pomohly tomu i billboardy s holohlavým šéfem pivovaru, jinak obdařeným zrzavou kšticí. Bernardu loni stoupl výstav ovocných nealkoholických piv více než o tři čtvrtiny na 8306 hektolitrů, zatímco u nealkopiv a desítky zaznamenal pokles. Firma tak v pravý čas vystihla trend, kdy se od klasického hořkého piva odvrací generace mladých lidí odkojených sladkými limonádami a coca-colou a hledá alternativu s alkoholem. Sladším pivům také stále více dávají přednost ženy.

Miroslav KalousekMiroslav Kalousek|E15 Eduard Erben

Miroslav Kalousek (50)

Odvětví: politika
Pozice: ministr financí a místopředseda TOP 09
Přínos: architekt nové úspěšné politické strany

Stratég, který jako nikdo jiný na české politické scéně zažil strmé vzestupy a přežil stejně strmé pády. Miroslav Kalousek hlavně poslední dva roky vyvinul velké úsilí, aby se stal stálicí vrcholové politiky. Úspěchy – i mezinárodní – sbíral jako hlídač státní pokladny, založil – spolu s Karlem Schwarzenbergem – „ryze konzervativní“ TOP 09.

Přesně v té době se také rozhodl odstřihnout od problematické minulosti. Po letech mlčení v Hospodářských novinách promluvil Kalouskův přítel Richard Háva, zbrojař spojený s mnoha armádními zakázkami v době, kdy na ministerstvu obrany Kalousek působil. Marketingový tah víceméně zabral, i když účinkování z let 1993 až 1998 se architektovi TOP 09 ze životopisu zcela vymazat nepodařilo. Nečekaně velký úspěch nové strany zato zcela potlačil jinou záležitost. Kalouskův záměr vytvořit vládu KDU-ČSL s ČSSD a s tichou podporou komunistů, kvůli kterému rezignoval na post lidoveckého předsedy. Kalouskova vášeň pro politické hrátky je neutuchající.

Nečasův kabinet jí musí čelit stejně jako v minulosti všichni vládní spojenci lidovců. Na Kalouskův účet se dá připsat březnová krize vlády, vyvolaná kauzou ProMoPro a požadavkem na odchod Alexandra Vondry z ministerské pozice, stejně jako otřes spojený s případem Bátora. Zatím Kalouskovi kryje záda předseda TOP 09 Schwarzenberg. To však nebude trvat věčně. I když, už teď má každý na vybranou: vnímat Kalouska jako odborníka a bdělého ochránce státních financí, strůjce politické strany, která má lví podíl na reformách. Anebo jako destruktivní živel, který je v zájmu krátkodobých zisků ochoten zbořit cokoli.

Radim JančuraRadim Jančura|7 Jiri Slama

Radim Jančura (39)

Odvětví: železniční doprava
Pozice: majitel skupiny Student Agency
Přínos: svým RegioJetem přivedl konkurenci na železnici

Brněnský podnikatel Radim Jančura letos završil pětiletou přípravu a koncem září vypravil na koleje vůbec první soukromý rychlík. „Je to projekt zhruba za miliardu korun. Banky přitom požadovaly, abychom dali skoro 300 milionů z vlastních zdrojů,“ řekl nedávno Jančura pro deník E15. Do vlaků prý investoval všechny dosavadní zisky své společnosti Student Agency.

Zahájení provozu žlutých vlaků na trati Havířov – Ostrava – – Praha se neobešlo bez kontroverzí s Českými drahami, jichž je Jančura dlouholetým kritikem. Dráhy reagovaly snížením cen jízdenek, což vedlo k mediální přestřelce mezi Jančurou a generálním ředitelem Českých drah Petrem Žaludou. Kauza se dostala až k antimonopolnímu úřadu.

První reakce na Jančurovy vlaky byly většinou pozitivní, cestující chválí hlavně levné občerstvení a připojení k internetu. „RegioJet přiměl České dráhy více se snažit,“ říká šéf Svazu cestujících ve veřejné dopravě Miroslav Vyka. Našli se však i kritici, třeba podle bývalého ministra dopravy Víta Bárty vagony skřípou.

Na podnikatelskou dráhu vstoupil Jančura ještě za studií v roce 1993, kdy zajišťoval au-pair pobyty pro studující kolegy. Na železnici se Student Agency a její dcera RegioJet propracovaly přes prodej letenek, zájezdů a expanzi do vnitrostátní autobusové dopravy.

Vít BártaVít Bárta|E15 Robert Zlatohlavek

Vít Bárta (38)

Odvětví: politika
Pozice: politik Věcí veřejných, zakladatel bezpečnostní agentury ABL
Přínos: muž, který propojil politiku a byznys více než kdokoli před ním

Muž s napoleonskou postavou, kterému se podařilo vybudovat jednu z největších bezpečnostních agentur v Česku, snil dlouho o tom, že vstupem do vysoké politiky korunuje své podnikatelské úspěchy. Po jarní úplatkářské aféře se však probudil do kalného rána – vést Věci veřejné jako firmu se neosvědčilo, pojetí byznysu jako výtahu do politiky a politiky jako služky vlastního byznysu nevyšlo. Z politické scény se přesto mozek a motor nejmenší vládní strany odejít nechystá.

Agenturu Bílého lva založil v devatenácti letech, předloni to byla v tuzemsku největší ryze česká bezpečnostní agentura. Deset let trvá jeho pouto s VV, devět let žije s Kateřinou Klasnovou. „Když jsme spolu začali, nenapadlo mě, že se ocitneme ve vysoké politice. Jsme opravdu rarita i z celosvětového pohledu,“ tvrdí Klasnová. Promyšlený marketingový tah – vyhlásit válku korupci a postavit do čela strany televizního moderátora Radka Johna zabral na téměř 11 procent voličů. Jenže euforii vystřídaly dohady o dlouhých prstech ABL. První vážné obvinění přišlo loni v září: ABL sledovala politiky Prahy 11.

Olej do ohně přilila vzápětí Klasnová, a to dopisem vedení VV, kde kritizovala dominantní roli Bárty a jím zavedenou partajní totalitu. Po prohraných komunálních a senátních volbách odstoupil oslabený lídr z funkce volebního manažera. Na jaře pak rezignoval na vládní křeslo.

Kolují spekulace, že by Bárta mohl být jednou z tváří nové strany. Její vznik prý chystá Hrad, s nímž má dobré vztahy. Ve vysoké politice ho stále drží funkce šéfa poslanecké frakce, jímž se stal v červenci. Kompromitujícím nahrávkám, průšvihům a kritice navzdory.