Čidla, kamery a vyšší pokuty. Ministerstvo chce zvýšit bezpečnost přejezdů

železniční přejezd

železniční přejezd Zdroj: 7 Marek Podhora

Tragická srážka vlaku Pendolino s kamionem ve Studénce
Tragická srážka vlaku Pendolino s kamionem ve Studénce
Tragická srážka vlaku Pendolino s kamionem ve Studénce
Následky srážky Pendolina s kamionem
Následky srážky Pendolina s kamionem
10
Fotogalerie
Ministerstvo dopravy chce po nedávné nehodě na přejezdu ve Studénce zvýšit pokuty za přejíždění trati v době, kdy na zabezpečovacím zařízení svítí červené světlo. Zároveň spolu se správci kolejí, Správou železniční dopravní cesty (SŽDC), hledá technické prostředky pro zvýšení bezpečnosti na přejezdech.

Pracovní komise má nyní vytipovat na koridoru Praha - Ostrava ta křížení silnic se železnicí, kde bude vhodné vybudovat mimoúrovňová křížení, nebo ty, které by bylo možné zrušit, řekl na dnešním setkání s novináři šéf resortu Dan Ťok.

„Podle současného správního řádu je nejvyšší pokuta dva a půl tisíce, což nám přijde hodně nízké a nemotivující,“ uvedl Ťok. Česko by se podle něj mohlo inspirovat sousedním Slovenskem, kde jsou pokuty trojnásobné. Kromě pokut by kolizím vlaků s auty mohla pomoci čidla nebo kamerový systém, který by prostor mezi závorami sledoval a dokázal rozeznat registrační značky aut.

Správa železniční dopravní cesty v současnosti používá zhruba 3500 kamer. Ty jsou ale umístěny především v nádražních budovách, monitorují například nástup cestujících do vlaku ve stanicích, kde nejsou přímo přítomní výpravčí nebo na koncích stanic, kde kontrolují příjezdy a odjezdy vlaků. Na železničních přejezdech jich je v současnosti minimum, odsazené jsou na nejvýznamnějších zejména koridorových tratích, mimo ně jde spíše o raritu, řekl mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský. Mimo hlavní tratě jsou tak pilotně umístěné na pěti přejezdech v Moravskoslezském kraji.

Nová čidla

Jde ale pouze o dohledová zařízení, které neslouží k represi. záznam z nich se podle Ptačinského uchovává 72 hodin a přestože si jej může policie od správ železnic vyžádat, sama záznamy hříšníků na přejezdech policii neposílá. V případě přestupků navíc nemohou záznamy sloužit jako důkaz, jiné je to v případě páchání trestných činů, například ničení vybavení železnice, kde už se záznamy jako důkazní materiál používají.

Technickou novinkou jsou naopak čidla zaznamenávající překážky na trati. Hromadně se používají v Japonsku, kde jich je na přejezdech instalováno na čtyři tisíce, šest desítek čidel slouží ve Švédsku. Technologii zvažuje dále zavést například Velká Británie, která předpokládá jejich umístění na zhruba 450 přejezdech. V Česku zatím slouží jediné takovéto zařízení v opravárenském železničním depu v Přerově. Jde o zařízení vytvořené tuzemskou společností AŽD Praha, které k detekci překážek na kolejích používá infračervený paprsek a s jeho pomocí hlídá přejezd na veřejně nepřístupném pozemku.

Nehodu ve Studénce nepřežili tři lidé, skoro 20 jich bylo zraněno. Soud minulý pátek poslal do vazby polského řidiče kamionu, který vjel na přejezd, přestože už svítila červená světla. Padesátiletému muži hrozí za obecné ohrožení z nedbalosti tři až deset let vězení.