V souboji o elektromobilitu má Čína navrch před Spojenými státy | E15.cz

Čínští výrobci se derou na trůn světové elektromobility. Amerika zaostává

Anna Křížková

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn

Přestože americká automobilka Tesla stále přitahuje nezanedbatelnou pozornost, Spojené státy za Čínou v rozvoji elektromobility zaostávají. Peking podpořil vznik několika konkurentů Tesly v zemi, která má největší automobilový trh na světě. V případě, že by v USA začala růst poptávka po elektromobilech, Čína by tam patrně rychle dokázala zavést vlastní dodavatelský řetězec.

Pokud by Spojené státy chtěly v budoucnu s Čínou soupeřit v elektromobilech o vedoucí postavení, musely by rychle transformovat svůj automobilový průmysl, uvádí CNBC.

Ameriku a Čínu již více než dva roky sužuje obchodní napětí, týkající se technologií a do určité míry i financí. S tím, jak se svět snaží vymanit z koronavirové pandemie, budoucnost domácího automobilového průmyslu se pro oba státy stává stále důležitějším tématem.

Čína má v oboru elektromobility dobře našlápnuto do budoucna. Prodeje elektromobilů a dalších osobních automobilů s alternativním pohonem tam v září dosáhly rekordu. Ostatně automobilka Tesla loni spustila výrobu v továrně v Šanghaji, ze které chce zásobovat také evropské trhy.

Energii všem těmto vozidlům dodávají elektrické baterie. A na pouhé dvě čínské společnosti, Contemporary Amperex Technology (CATL) a BYD, připadá zhruba třetina světového trhu. A všech šest hlavních světových výrobců, které uvádí zpráva švýcarské finanční společnost UBS, pochází z Asie. „V příštích pěti letech očekáváme, že Čína jako dominující dodavatel elektromobilů prorazí na zámořský trh,“ předpokládá UBS.

„Pokud se bude americký trh s elektromobily rychle rozrůstat, Čína se bude snažit mít ve Spojených státech vlastní dodavatelský řetězec,“ dodává Daniel Yergin, místopředseda výzkumné a informační společnosti IHS Markit a držitel Pulitzerovy ceny za literaturu faktu. Takový vývoj je podle něho neoddělitelnou součástí obchodního napětí mezi dvěma nejdůležitějšími světovými ekonomikami.

To, že se Číně v elektromobilitě globálně daří, se promítá i do růstu akcií některých společností. Například cenné papíry čínské BYD, jejímž investorem je americký miliardář Warren Buffett a jež se obchodují na burze v Hongkongu, stouply během roku o více než 250 procent. Rekordní výše dosáhly po představení nového typu lithiových baterií Blade Battery, které zásadně zvyšují bezpečnost a životnost akumulátorů v elektromobilech.

Také čínské automobilky Li Auto a Xpeng se letos dostaly na burzu ve Spojených státech a hodnota jejich akcií vzrostla o více než 65 procent.  

„Téměř každý významný výrobce automobilů bere elektromobilitu vážně a masivně do ní investuje. Automobilky v příštích pěti až deseti letech vloží do vývoje a výroby elektromobilů 300 miliard dolarů. Je zřejmé, že se téměř polovina těchto investičních výdajů uskuteční v Číně. Jen to dokazuje, že automobilový průmysl tuší, kde bude největší poptávka,“ uvádí zpráva The Commanding Heights of Global Transportation vydaná washingtonskou advokátní skupinou SAFE.  

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Video