Evropská investiční banka si vyžádala audit stavby metra A

Metro (ilustrační foto)

Metro (ilustrační foto) Zdroj: E15

Evropská investiční banka (EIB) si vyžádala interní audit pražského dopravního podniku (DPP), který zkoumal stavbu prodloužení metra na trase A. DPP má od banky dostat ještě 2,5 miliardy z celkem 11 miliard. Audit odhalil některá pochybení v řízení projektu, řekl generální ředitel DPP Jaroslav Ďuriš. Audit však podle něho neprokázal vznik škody, za pochybení podle něho může špatná legislativa. O peníze DPP podle jeho názoru nepřijde. Je možné, že EIB vyplacení zbylých peněz neschválí.

„Výsledky auditní zprávy nepotvrdily tak závažná pochybení, o kterých se v minulosti hovořilo, a zjištěná pochybení nebudou mít dopad na cenu stavby. Poukázaly zejména na chyby v řízení projektu, komunikaci a archivaci dokumentů,“ uvedl Ďuriš. Připustil však, že EIB by mohla mít na výsledky auditu jiný názor. „Mohlo by to půjčku ovlivnit, kdyby EIB došla k závěru, že tam je něco, co jí zásadně vadí, ale z mého pohledu tam nic takového není,“ řekl ČTK.

EIB požádala hlavní město, které je stoprocentním vlastníkem DPP a půjčku schvalovalo, aby jí audit předložilo. Podle informací ČTK zástupci banky v posledních týdnech několikrát jednali kvůli půjčce s magistrátem.

Audit odhalil možný střet se zákonem

Do médií loni v září unikly předběžné výsledky auditu, které upozornily na možný střet se zákonem. Pochybení se podle nich dopustil mimo jiné Inženýring dopravních staveb (IDS), který stavbu organizuje. „Je tam několik výtek a nedostatků směrem k IDS,“ potvrdil Ďuriš. Dopravce bude podle něj řešit, zda vůbec vznikla škoda a kdo ji případně způsobil.

Škoda mohla vzniknout při výběru dodavatele na stavební a technologickou část konáním mandatáře, tedy IDS. Podle Ďuriše v auditu však není žádná konkrétní informace, která by jakoukoliv škodu prokázala.

S vyplacením peněz může být problém

Zdroj ČTK, který je s čerpáním peněz dobře obeznámen, řekl, že reálně hrozí, že vyplacení peněz nemusí být schváleno. Právě kvůli zmíněným pochybením, ale ještě se o ničem nerozhodlo, uvedl zdroj.

Ďuriš řekl, že příčinou některých problémů je protichůdnost zákona o veřejných zakázkách s péčí řádného hospodáře. „Při realizaci tak rozsáhlých projektů je skutečně problematické postupovat ve všech procesech tak, aby se tím zadavatel nevystavoval možnému porušení zákona o veřejných zakázkách. Naši zákonodárci by se měli zamyslet nad současným nastavením legislativy, neboť ta je příčinou neefektivních dopadů,“ uvedl.

Audit začal DPP zpracovávat loni v srpnu. Představenstvo DPP jej projednalo a vzalo na vědomí tento týden, ale neztotožnilo se s ním. Má několik výhrad. Proto přijalo i dodatek, který jej aktualizuje, a schválilo seznam nápravných opatření.

Stavba začala před čtyřmi lety. Úsek je dlouhý asi šest kilometrů a na trase jsou čtyři stanice.