Evropská investiční banka si vyžádala audit stavby metra A | E15.cz

Evropská investiční banka si vyžádala audit stavby metra A

Metro (ilustrační foto)
Metro (ilustrační foto)
• 
ZDROJ: E15

ČTK

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Evropská investiční banka (EIB) si vyžádala interní audit pražského dopravního podniku (DPP), který zkoumal stavbu prodloužení metra na trase A. DPP má od banky dostat ještě 2,5 miliardy z celkem 11 miliard. Audit odhalil některá pochybení v řízení projektu, řekl generální ředitel DPP Jaroslav Ďuriš. Audit však podle něho neprokázal vznik škody, za pochybení podle něho může špatná legislativa. O peníze DPP podle jeho názoru nepřijde. Je možné, že EIB vyplacení zbylých peněz neschválí.

„Výsledky auditní zprávy nepotvrdily tak závažná pochybení, o kterých se v minulosti hovořilo, a zjištěná pochybení nebudou mít dopad na cenu stavby. Poukázaly zejména na chyby v řízení projektu, komunikaci a archivaci dokumentů,“ uvedl Ďuriš. Připustil však, že EIB by mohla mít na výsledky auditu jiný názor. „Mohlo by to půjčku ovlivnit, kdyby EIB došla k závěru, že tam je něco, co jí zásadně vadí, ale z mého pohledu tam nic takového není,“ řekl ČTK.

EIB požádala hlavní město, které je stoprocentním vlastníkem DPP a půjčku schvalovalo, aby jí audit předložilo. Podle informací ČTK zástupci banky v posledních týdnech několikrát jednali kvůli půjčce s magistrátem.

Audit odhalil možný střet se zákonem

Do médií loni v září unikly předběžné výsledky auditu, které upozornily na možný střet se zákonem. Pochybení se podle nich dopustil mimo jiné Inženýring dopravních staveb (IDS), který stavbu organizuje. „Je tam několik výtek a nedostatků směrem k IDS,“ potvrdil Ďuriš. Dopravce bude podle něj řešit, zda vůbec vznikla škoda a kdo ji případně způsobil.

Škoda mohla vzniknout při výběru dodavatele na stavební a technologickou část konáním mandatáře, tedy IDS. Podle Ďuriše v auditu však není žádná konkrétní informace, která by jakoukoliv škodu prokázala.

S vyplacením peněz může být problém

Zdroj ČTK, který je s čerpáním peněz dobře obeznámen, řekl, že reálně hrozí, že vyplacení peněz nemusí být schváleno. Právě kvůli zmíněným pochybením, ale ještě se o ničem nerozhodlo, uvedl zdroj.

Ďuriš řekl, že příčinou některých problémů je protichůdnost zákona o veřejných zakázkách s péčí řádného hospodáře. „Při realizaci tak rozsáhlých projektů je skutečně problematické postupovat ve všech procesech tak, aby se tím zadavatel nevystavoval možnému porušení zákona o veřejných zakázkách. Naši zákonodárci by se měli zamyslet nad současným nastavením legislativy, neboť ta je příčinou neefektivních dopadů,“ uvedl.

Audit začal DPP zpracovávat loni v srpnu. Představenstvo DPP jej projednalo a vzalo na vědomí tento týden, ale neztotožnilo se s ním. Má několik výhrad. Proto přijalo i dodatek, který jej aktualizuje, a schválilo seznam nápravných opatření.

Stavba začala před čtyřmi lety. Úsek je dlouhý asi šest kilometrů a na trase jsou čtyři stanice.

Autor: ČTK

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Video