Filmové pobídky zvýšíme o 300 milionů, dohodli se Schillerová se Zaorálkem

Ministr zahraničí Lubomír Zaorálek (ČSSD) a ministryně financí Alena Schillerová (za ANO)se dohodli na zvýšení filmových pobídek o 300 milionů korun.

Ministr zahraničí Lubomír Zaorálek (ČSSD) a ministryně financí Alena Schillerová (za ANO)se dohodli na zvýšení filmových pobídek o 300 milionů korun. Zdroj: ČTK/Šimánek Vít

Ministr zahraničí Lubomír Zaorálek (ČSSD) původně žádal o zvýšení pobídek o půl miliardy.
Ministryně financí Alena Schillerová (za ANO) ale byla proti.
Ministr zahraničí Lubomír Zaorálek (ČSSD)
Ministryně financí Alena Schillerová
5
Fotogalerie

Ministryně financí Alena Schillerová (za ANO) a ministr kultury Lubomír Zaorálek (ČSSD) došli ke kompromisu, sjednali zvýšení filmových pobídek pro zahraniční filmové štáby o 300 milionů korun. Celkově tak Státní fond kinematografie může lákat zahraniční filmaře na 1,1 miliardy korun.

„Tři sta milionů korun, o které teď zvyšujeme filmové pobídky z 800 milionů na 1,1 miliardy korun pro rok 2021, se do české ekonomiky mnohonásobně vrátí, a to  téměř devětkrát,“ uvedl Zaorálek na sociálních sítích. Šéf rezortu kultury přitom původně žádal o zvýšení o půl miliardy korun, jak avizoval v dubnovém rozhovoru pro deník E15. „Nicméně už letos bychom potřebovali zvýšení o půl miliardy,“ uvedl před třemi měsíci.

Ministryně Schillerová tak Zaorálkovu požadavku nevyhověla. Ministr kultury přitom nechce zůstat pouze u letošního zvýšení, rád by o další půl miliardu zvýšil filmové pobídky i pro příští rok.

„Dohromady tedy chceme letos a příští rok zvýšit pobídky pro filmové produkce o rovnou miliardu. Pokud o nás má zájem zahraniční kapitál, který navíc zaměstnává velmi kvalifikované pracovní síly s nadprůměrnými výdělky, měli bychom to brát vážně a této příležitosti se chopit,“ vysvětloval Zaorálek.

Zvýšením rozpočtu na filmové pobídky by se Česko mělo vyhnout vyčerpání financí v polovině roku. „Netflix u nás točí rád a firmy s ním spolupracující se k nám rády vracejí. Finančně pro ně však přestáváme být zajímaví,“ uvedl před časem pro deník E15 Michal Prokop ze společnosti MIA Films, která spolupracovala s německým štábem na seriálu Kmeny Evropy.

Filmové pobídky, tedy vratka části peněz utracených při natáčení v dané zemi, lákají převážně produkce streamingových platforem. Ve střední Evropě jsou aktivní zejména Netflix a Amazon. Nejvyšší pobídky nabízí Slovensko, a to 33 procent z utracené částky, následují Maďarsko a Polsko se 30 procenty a Česko, které nabízí 20 procent.

V posledních měsících se v Česku objevilo mnoho zahraničních filmařů. Natáčeli například nejdražší film v historii Netflixu The Gray Man nebo seriál z dílny Amazonu Carnival Row v hlavní roli s hercem Orlandem Bloomem.