Fischer bojuje o peníze za zpustlé boeingy, po státu chce miliardy | E15.cz

Fischer bojuje o peníze za zpustlé boeingy, po státu chce miliardy

mit

Podnikatel a bývalý politik Václav Fischer chce u soudu bojovat o odškodné ze ztráty hodnoty dvou letounů Boeing, která několik let stála na ruzyňském letišti po krachu Fischerovy cestovní kanceláře. Po státu chce 2,6 miliardy, ten však vinu odmítá. Zprávu přinesl server Aktuálně.cz. 

Prosperující cestovní kancelář koupila skrze Fischerovu společnost AMF Boeingy 737-300 v roce 1997, sloužit měly především k charterovým letům do prázdninových letovisek. O šest let později však musel Václav Fischer svoji společnost prodat, v roce 2005 pak sám musel vyhlásit osobní bankrot.

Na podzim toho roku letěly boeingy naposledy, od té doby stály na nevyužívané ranveji 22 bez jakékoliv údržby, čímž rapidně klesala jejich cena. Podle Fischera však letouny vlastněné leasingovou společností AMF zahrnul správce konkurzní podstaty do řízení neoprávněně, čímž společnosti vznikla škoda.

Fischer zahájil proti Česku arbitráž kvůli zadrženým letadlům. Jde o miliardy

O vlastnické nároky se pak hlásila jak společnost AMF, tak letecká společnost Air Charter, rovněž řízená Václavem Fischerem. Výsledkem sporů pak bylo období, kdy letouny stály na ranveji bez toho, aby mohlo dojít například k jejich pronájmu.

Podle Aktuálně.cz začal soud žalobu projednávat ve čtvrtek, Ministerstvo spravedlnosti se však hájí tím, že za konkurzního správce stát neodpovídá.

Fischer dokonce v prosinci vyvolal arbitráž, ve které požaduje další peníze, podle Aktuálně.cz však nevysvětlil, proč chce další peníze za stejnou škodu. Rovněž neuvedl, jak došel ke konečné částce 2,6 miliardy korun.

Fischerův návrat nevyšel ani v Německu, Fischer Reisen po dvou letech končí

Letouny nakonec patřily do konkurzní podstaty přepravní společnosti Air Charter. V roce 2010 dvojici strojů koupila za vyvolávací cenu 2,125 milionu dolarů (50 milionů korun) americký prodejce letadel AerSale. Původní hodnota strojů činila 75 milionů dolarů (1,8 miliardy korun), za nízkou cenu mohl především fakt, že se na letadlech neděla žádná pravidelná údržba nutná k tomu, aby letadla mohla vůbec létat.

Kvůli dlouhodobému odstavení strojů na letišti se stalo jedním z věřitelů také Letiště Praha.

Autor: mit
 

Články odjinud

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!