Inzerát musí uvádět mzdu, tvrdí Poláci. Jejich portál tlačí na změnu českých zvyklostí

Důvodů, proč firmy nechtějí zveřejňovat výši mezd, je několik – třeba nepřítomnost transparentně nastaveného systému odměňování nebo obava z konkurence, která lidi zaplatí lépe.

Důvodů, proč firmy nechtějí zveřejňovat výši mezd, je několik – třeba nepřítomnost transparentně nastaveného systému odměňování nebo obava z konkurence, která lidi zaplatí lépe. Zdroj: ProfiMedia

Čtyři z deseti pracovníků v IT se na pracovní nabídku ani nepodívají, pokud v ní neuvidí výši mzdy, plyne z průzkumu středoevropského pracovního portálu No Fluff Jobs, který tento údaj po všech inzerentech požaduje. Navzdory hladu po odbornících velká část českých firem stále nechce zveřejňovat výši finančního ohodnocení. „Pokud firma nechce uvádět mzdy, buď stávající zaměstnance platí méně než nově nabírané kolegy, nebo hůře než lidi na stejných pozicích v jiných firmách – obojí vysílá špatný signál pro uchazeče,“ míní ředitel pro růst NFJ Tomasz Wija.

Víc než devadesát procent odborníků v oblasti IT očekává podle průzkumu pracovního portálu No Fluff Jobs, který se zaměřuje právě na IT, že v pracovní nabídce zjistí výši nabízené mzdy. Více než 75 procent ajťáků uvádí, že chybějící výše finanční odměny je první věc, které si na pracovní nabídce všimnou. „Bavíme se o prvním dojmu, který firma na uchazeče udělá: buď je transparentní, nebo není,“ podotýká Wija.

Jak se připravit na pohovor?

Video placeholde
Jak se připravit na pohovor? • Videohub

Platformě, která vznikla před osmi lety v Polsku, se za dobu existence povedlo změnit standardy trhu práce – zatímco v době jejího vstupu na trh bylo uvádění mezd ojedinělou záležitostí, dnes je to norma i mimo IT branži. „Inzeráty bez mzdy jsou dnes v Polsku považovány za druhou ligu,“ říká. Stejný cíl si platforma vytyčila v Česku. Podobně jako v Polsku nebo Maďarsku chce začít změnou v IT komunitě.

„Ta je na změnu nejpřipravenější. Zčásti je to proto, že je to technický obor s konkrétními nároky na uchazeče, které se dají porovnávat. Po ajťácích je navíc velký hlad, takže firmy jsou nuceny vycházet vstříc jejich požadavkům,“ shrnuje.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!