Letecká záchranka na Ústecku se zdá úřadu levná. Zdržení je už kritické

Vrtulník firmy DSA

Vrtulník firmy DSA Zdroj: ctk

Armáda bude hledat náhradu i za záchranářské vrtulníky Sokol
Tragédie na Slovensku. Zřítil se záchranný vrtulník. Nikdo nepřežil.
Své vrtulníky v Praze servisují i slovenští záchranáři
Zdravotníci zasahovali o prázdninovém víkendu u mnoha případů. Několikrát musel pro zraněné letět i vrtulník.
Záchranářský vrtulník startuje v Plzni a dítě odváží do nemocnice v Praze.
6
Fotogalerie

Ministerstvo zdravotnictví si už kvůli zdržení v tendru na leteckou záchranku chystá variantu B. Pokud antimonopolní úřad nerozhodne včas, budou do Ústeckého kraje létat vrtulníky z Prahy.

Pro ústecké záchranáře, kteří mají od ledna létat s novým provozovatelem, jinými vrtulníky a jinými piloty, je to nepříjemná situace. Ani šest týdnů před "dnem D" nemají jasno. A antimonopolní úřad si zajistil další čas na rozhodnutí. „Nezbývá nám než čekat na jednání vyvolaná ministerstvem zdravotnictví,“ říká mluvčí Zdravotnické záchranné služby Ústeckého kraje Prokop Voleník.

Plnohodnotný provoz letecké záchranné služby v Ústeckém kraji ve stávajícím rozsahu a časové dostupnosti je podle záchranářů od 1. ledna 2017 prakticky vyloučený, pokud ministerstvo zdravotnictví neprodlouží spolupráci se stávajícím provozovatelem, firmou DSA.

Na navázání spolupráce s novým provozovatelem by záchranáři potřebovali několik měsíců. Na nacvičení alespoň základních letů bez použití lanových technik pak několik týdnů. „Abychom mohli provádět činnost tak jako v současnosti, potřebujeme tři až šest měsíců,“ uvádí Voleník. „Je potřeba seznámit se s novým typem vrtulníku, každý typ vrtulníku je jiný,“ vysvětluje.

„Potřebujeme vědět, s kým za šest týdnů sedneme do vrtulníku. Šance, že 1. 1 vůbec budeme moct někoho letět zachránit, se každým dnem snižuje,“ řekla Eva Smržová, vedoucí lékařka záchranky v Ústí nad Labem, internetové letecké televizi Airzone. „Nemůžeme se nechat dotlačit do nepřijatelného rizika,“ dodává.

Poslední zdržení tendru se týká už jen jediného stanoviště, a to v Ústí nad Labem. Na ostatních stanovištích jsou smlouvy na leteckou záchranku od 1. ledna 2017 už podepsané. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže předběžným opatřením zakázal ministerstvu uzavřít smlouvu s vítězem tendru slovenskou ATE, aby mohl soutěž víc prozkoumat.

„U stanoviště Ústí nad Labem vyjádřil ÚOHS pochybnosti o příliš nízké ceně, což je něco, za co se nemusíme stydět. Obhájíme, že cena, kterou jsme vysoutěžili, je cena správná a maximálně ekonomická,“ uvedl náměstek ministra zdravotnictví Tom Philipp.

Ten zároveň připustil, že mělo být výběrové řízení spuštěné dříve. „Dnes už můžeme říct, že jsme měli začít dřív. Je ale také na poskytovatelích, kteří nevyhráli, aby se zamysleli, jestli by nebylo lepší se smířit s výsledkem,“ rýpl si náměstek do dosavadního provozovatele vrtulníků v Ústeckém kraji, firmy DSA. Ta podala proti výsledku námitku, kterou ÚOHS zkoumá. 

Námitku, že vítěz tendru nesplňuje kvalifikační kritéria zakázky, podle Philippa ÚOHS nepřijal. Diskutovaný je typ vrtulníku, se kterým tu slovenská ATE má létat. A také nehody, které v minulosti měla. 

Ministerstvo se připravuje na variantu, že by do konce roku antimonopolní úřad nerozhodl. Jedná proto s policií, která provozuje leteckou záchranku v Praze. „Z Prahy do Ústí nad Labem je to 68 km vzduchem, pro vrtulník je to relativně malá vzdálenost. Toto řešení nebude snižovat kvalitu služby, bylo by to plnohodnotné zajištění letecké záchranné služby,“ popsal náměstek pro ekonomiku a přímo řízené organizace Petr Landa.

Jenže proti stávajícímu stavu by vrtulník přiletěl později. „Celkově by se čas zásahu prodloužil,“ říká Voleník.

Tendr kritizuje řada odborníků z oblasti záchranářství a urgentní medicíny. Hlavně proto, že byl zahájený podle nich pozdě a že byla jediným kritériem cena. „Cena neklesla a zásadně se sníží kvalita a dostupnost. Stát rezignoval na požadavky kvality a na odborné parametry,“ uvádí prezident Asociace zdravotnických záchranných služeb Marek Slabý.