Maloobchodní tržby v březnu klesly meziročně o 0,3 procenta

Nákup v supermarketu

Nákup v supermarketu Zdroj: ctk

Maloobchodní tržby v březnu bez sezonního očistění meziročně klesly o 0,3 procenta po únorovém růstu o 1,6 procenta. Výsledek byl ovlivněn nižším počtem pracovních dní a poklesem prodeje automobilů. Růst zaznamenal pouze prodej nepotravinářského zboží, uvedl dnes Český statistický úřad. Tržby za služby v letošním prvním čtvrtletí podle statistiků vzrostly o 0,9 procenta.

„Lidé šetří, kde mohou, a v obchodech je to znát. Cena je pro spotřebitele důležitější než kvalita,“ uvedl analytik společnosti Home Credit Michal Kozub. Maloobchod v březnu přerušil šňůru předchozích pěti měsíců, kdy tržby meziročně rostly. Výsledek však podle ekonoma Patrika Rožumberského z UniCredit Bank přesto překvapil v pozitivním směru, neboť očekávání byla nastavena na ještě hlubší propad.

„Obrat maloobchodu do meziročního poklesu jde hlavně na vrub kalendářním vlivům. Zatímco v lednu a únoru měly tyto vlivy pozitivní dopad na růst tržeb, v březnu tomu bylo vzhledem k meziročně nižšímu počtu pracovních dní naopak,“ podotkl Rožumberský. Nejistý vývoj ekonomiky navíc většinu spotřebitelů stále motivuje opatrně zvažovat své výdaje, a tak růst maloobchodních tržeb letos očekáváme jen minimální, doplnil Pavel Kulhavý ze společnosti PwC Audit. Po očištění o sezonní vlivy se v březnu tržby v maloobchodě včetně prodeje a oprav motorových vozidel v březnu reálně meziměsíčně zvýšily o 0,4 procenta a meziročně očištěné o pracovní dny vzrostly o 1,5 procenta. Tržby za prodej a opravy motorových vozidel se snížily reálně meziměsíčně o 0,9 procenta a meziročně očištěné o pracovní dny vzrostly o 1,4 procenta.

Neočištěné tržby klesly meziročně o 1,7 procenta, v tom za prodej motorových vozidel včetně náhradních dílů o 0,9 procenta a za opravy o 6,2 procenta. Prodej motorových vozidel klesl po osmi měsících nepřetržitého růstu, upozornili statistici. V maloobchodě včetně prodeje pohonných hmot sezonně očištěné tržby vzrostly reálně meziměsíčně o procento a meziročně očištěné o pracovní dny o 1,5 procenta.

Daří se prodeji nepotravinářského zboží

„Jedinou oblastí, které se v letošním roce daří bez ohledu na snahu lidí šetřit, je prodej nepotravinářského zboží,“ konstatoval analytik Kozub. Neočištěné tržby se zvýšily meziročně o 0,3 procenta, v tom za nepotravinářské zboží vzrostly o 2,8 procenta, zatímco za pohonné hmoty a potraviny klesly o 2,3 procenta, respektive o 2,1 procenta. Nejvíce rostly tržby specializovaných prodejen počítačových a komunikačních zařízení o 12,5 procenta, oděvů a obuvi o 10,7 procenta a výrobků pro kulturu, sport a rekreaci o 6,3 procenta. Dařilo se i prodejcům výrobků pro domácnost, prodeji přes internet či prostřednictvím zásilkové služby a farmaceutickému i kosmetickému zboží. Naopak tržby klesly za potraviny, a to o 2,1 procenta, respektive o 1,8 procenta.

Tržby za služby v letošním prvním čtvrtletí podle ČSÚ meziročně v Česku vzrostly o 0,9 procenta. Největší růst zaznamenaly administrativní a podpůrné činnosti. V prvním čtvrtletí vzrostly sezonně očištěné tržby ve službách proti posledním třem měsícům loňského roku reálně o 1,4 procenta a meziročně po očištění o vliv pracovních dní byly vyšší o 0,6 procenta.

V odvětví administrativních a podpůrných činností se tržby meziročně zvýšily o 4,2 procenta. Růst zaznamenaly všechny skupiny s výjimkou bezpečnostních a pátracích činností, které klesly o 5,3 procenta. Nejvíce vzrostly tržby pracovním agenturám (o 16,4 procenta) a firmám zabývajícím se administrativními a kancelářskými činnostmi, a to o 7,4 procenta.