Martin Roman: Věda o vzdělávání jde dopředu, čeští učitelé se o tom ale nedozvídají

Martin Roman a Michal Orság

Martin Roman a Michal Orság Zdroj: E15 - Adéla Čabanová

Křest knihy Zavádění formativního hodnocení
Kniha zavádění formativního hodnocení
Nový PORG
Martin Roman
Martin Roman, ČEZ
7
Fotogalerie

Martin Roman posiluje svoje aktivity ve školství. Bývalý ředitel ČEZ, zakladatel projektu Čtení pomáhá a předseda správní rady gymnázia a základní školy Nový PORG, založil neziskové nakladatelství. V rozhovoru pro E15 uvádí, že tak jako lékaři, i učitelé by měli sledovat poznatky moderní vědy.

Vydávat chce knihy pro učitele, které pomohou zlepšit pegagogiku. První z nich, překlad Zavádění formativního hodnocení od Dylana Wiliama a Siobhán Leahyové, dnes slavnostně pokřtil.

Spolu s partnerskou neziskovou organizací EDULAB ji zdarma distribuuje do 500 škol, i pro ostatní má mít dostupnou cenu. 

Metoda formativního hodnocení, o které je publikace, přináší zlepšení zpětné vazby pro žáky a studenty a spolupráci s nimi, aby se skutečně více naučili.

"Chtěl bych, aby v češtině vycházelo více knih, které budou učitele seznamovat s výsledky vědy výzkumu ve vzdělávání a pomohou jim zlepšit, i ulehčit jejich práci," uvedl Roman. Školstvím se zabývá několik let, o jiném tématu se prakticky od odchodu z ČEZ veřejně bavit ani nechce. V posledních letech studoval v Británii efektivitu výuky.

Ohlasy na novou knihu jsou podle ředitele EDULAB Michala Orsága pozitivní. "Ze škol se nám ozývají, že ji chtějí mít nejen ve školní knihovně, ale chtějí další výtisky sami pro sebe," uvedl Orság. 

 

Roman: Věda o vzdělávání jde dopředu, čeští učitelé se o tom ale nedozvídají

Křest knihy Zavádění formativního hodnoceníKřest knihy Zavádění formativního hodnocení|E15 - Adéla Čabanová

Tak jako lékaři, i učitelé by měli podle Martina Romana sledovat poznatky moderní vědy.

Co podle vás chybí českým učitelům?

 Je spousta úplně skvělých učitelů. Možná jim ale chybí přístup k výsledkům výzkumu ve vzdělávání. Stejně jako třeba v medicíně, i ve vzdělávání se vyvíjí věda a výzkum. Existuje spousta nových poznatků, jak učit efektivněji, a mnohdy i s menší námahou. Většina z nich se na český trh zatím nedostala.

Co je to pro vás efektivita výuky?

Efektivita udává, kolik získá dítě za čas, který vzdělávání věnuje, ať ve škole, nebo doma, nových znalostí, dovedností, ale i sociálních kompetencí. Správná škola by neměla předávat jen znalosti.

Dá se to jednoznačně změřit, jak jsou jednotlivé přístupy efektivní?

Určitě. Existuje k tomu spousta vědeckých studií a metastudií. Například kniha Johna Hattieho Visible learning uvádí u každé vzdělávací metody její efektivitu. Dnes skutečně můžeme říct, které metody vzdělávání jsou efektivnější a co má smysl dělat, aby byli učitelé efektivnější.

 V čem spočívá nejefektivnější metoda?

Jedna ze dvou metod, o kterých je silný nízor, že posunují děti dopředu, je právě formativní hodnocení, o kterém vydáváme knihu. To zdůrazňuje zpětnou vazbu. Druhá oblast je metakognice, tedy zaměření na to, naučit děti se učit.

Jak české veřejné školství přijímá tyto poznatky?

Nejsme na tom příliš dobře, když se podíváme na výsledky vzdělávání měřeno například mezinárodním hodnocením PISA. Tyto moderní přístupy se na pedagogických fakultách neučí a nevychází u nás ani žádné knihy o nich. Tipl bych si proto, že jsou u nás méně často aplikováno než třeba v Británii, kde vláda proškolila na tuto metodu všechny stávající učitele.

Jsou podle vás nyní v českém školství investiční příležitosti? Někdy se říká, že rodiče jsou více než dřív ochotni platit i za základní školy?

Obecně trend je, že se rodiče budou více zamýšlet nad tím, do jaké školy pošlou své dítě. Ve Velké Británii věnují rodiče výběru školy nesrovnatelně větší energii než u nás. Děti se tam přihlašují do škol už když se narodí, ve školách s nejlepšími výsledky je velký převis poptávky.