Nová stanice metra zná svou podobu. Depo Zličín má vyjít na miliardu
Vítězem architektonické soutěže na podobu nové stanice pražského metra Depo Zličín se stal ateliér Petr Stolín Architekt. Za úkol nyní bude mít soutěžní návrh ve spolupráci s pražským dopravním podnikem (DPP) dopracovat a připravit architektonickou studii. Architektonickou soutěž pro pražský dopravní podnik zorganizovaly Czechdesign a Metroprojekt Praha. Depo Zličín bude 62. stanicí pražského metra, stavba by měla začít nejdříve v roce 2026.
Podle Anety Macolové z Czechdesign bylo cílem soutěže najít koncept, který „propojí funkcionalitu a estetický prvek veřejné stavby“. Na druhém místě se v ní umístil Ivan Kroupa architekti a na třetím místě česko-švédský ateliér Lasovsky Johansson Architects.
Depo Zličín bude jednou z mála povrchových stanic pražského metra a bude sloužit jako přestupní bod na linku metra B nejen řidičům parkujícím v novém parkovacím domě P+R, ale také cestujícím z příměstských linek. Kromě toho bude obsluhovat okolní bytovou zástavbu, která se v nejbližších letech rozroste o další bytové domy v ulici Na Radosti.
Projekt zásadní modernizace Masarykova nádraží (video)
Stanice bude podle Macolové částečně zapuštěna do svahu, její střecha bude pochozí a stane se zároveň veřejným prostorem, který bude sloužit k pořádání výstav či dalších akcí. „Jednoduchá forma budovy je doplněná o krajinu stromů a soch. Prostupnost světla a bohatost průhledů je hlavním a asi nejtypičtějším prvkem, který architektura stanice metra nabízí,“ uvedli ke svému návrhu autoři.
Primátorův náměstek a předseda dozorčí rady DPP Adam Scheinherr (Praha Sobě) vyzdvihl, že podoba stanice se prvně v historii pražského metra hledala v mezinárodní architektonické soutěži. „Díky tomu jsme získali řadu návrhů a myšlenek. To je pro město a investora mimořádně důležité,“ uvedl. Náklady jsou podle dřívějších vyjádření DPP odhadovány na 1,4 miliardy korun.
Macolová poznamenala, že vítězné řešení oslovilo porotu svým pavilonovým charakterem, propojením se zelení i provozním aspektem. „Celkově se jedná o velmi kultivovaný návrh s překvapivým programem, který doplňuje dopravní funkci a navazuje na kulturní tradici přítomnosti umění v prostorách metra,“ citovala hodnocení poroty.
Soutěže se účastnila šestice vyzvaných architektonických ateliérů. Vítězi náleží odměna 140 tisíc korun, finanční ocenění dostali i další účastníci.