Nová stanice metra zná svou podobu. Depo Zličín má vyjít na miliardu

Vizualizace budoucí podoby nové stanice metra Depo Zličín.

Vizualizace budoucí podoby nové stanice metra Depo Zličín. Zdroj: PETR STOLÍN ARCHITEKT

Vizualizace budoucí podoby nové stanice metra Depo Zličín.
Vizualizace budoucí podoby nové stanice metra Depo Zličín.
Vizualizace budoucí podoby nové stanice metra Depo Zličín.
4 Fotogalerie
ČTK

Vítězem architektonické soutěže na podobu nové stanice pražského metra Depo Zličín se stal ateliér Petr Stolín Architekt. Za úkol nyní bude mít soutěžní návrh ve spolupráci s pražským dopravním podnikem (DPP) dopracovat a připravit architektonickou studii. Architektonickou soutěž pro pražský dopravní podnik zorganizovaly Czechdesign a Metroprojekt Praha. Depo Zličín bude 62. stanicí pražského metra, stavba by měla začít nejdříve v roce 2026.

Podle Anety Macolové z Czechdesign bylo cílem soutěže najít koncept, který „propojí funkcionalitu a estetický prvek veřejné stavby“. Na druhém místě se v ní umístil Ivan Kroupa architekti a na třetím místě česko-švédský ateliér Lasovsky Johansson Architects.

Depo Zličín bude jednou z mála povrchových stanic pražského metra a bude sloužit jako přestupní bod na linku metra B nejen řidičům parkujícím v novém parkovacím domě P+R, ale také cestujícím z příměstských linek. Kromě toho bude obsluhovat okolní bytovou zástavbu, která se v nejbližších letech rozroste o další bytové domy v ulici Na Radosti.

Projekt zásadní modernizace Masarykova nádraží (video)

Video placeholder
Projekt zásadní modernizace Masarykova nádraží, druhého nejfrekventovanějšího dopravního uzlu v Praze, získal pravomocné územní rozhodnutí. Samotná přestavba by měla začít v roce 2023 a v jejím rámci se rozšíří počet kolejí ze sedmi na devět a vybuduje se nový vestibul. • Správa železnic

Stanice bude podle Macolové částečně zapuštěna do svahu, její střecha bude pochozí a stane se zároveň veřejným prostorem, který bude sloužit k pořádání výstav či dalších akcí. „Jednoduchá forma budovy je doplněná o krajinu stromů a soch. Prostupnost světla a bohatost průhledů je hlavním a asi nejtypičtějším prvkem, který architektura stanice metra nabízí,“ uvedli ke svému návrhu autoři.

Primátorův náměstek a předseda dozorčí rady DPP Adam Scheinherr (Praha Sobě) vyzdvihl, že podoba stanice se prvně v historii pražského metra hledala v mezinárodní architektonické soutěži. „Díky tomu jsme získali řadu návrhů a myšlenek. To je pro město a investora mimořádně důležité,“ uvedl. Náklady jsou podle dřívějších vyjádření DPP odhadovány na 1,4 miliardy korun.

Macolová poznamenala, že vítězné řešení oslovilo porotu svým pavilonovým charakterem, propojením se zelení i provozním aspektem. „Celkově se jedná o velmi kultivovaný návrh s překvapivým programem, který doplňuje dopravní funkci a navazuje na kulturní tradici přítomnosti umění v prostorách metra,“ citovala hodnocení poroty.

Soutěže se účastnila šestice vyzvaných architektonických ateliérů. Vítězi náleží odměna 140 tisíc korun, finanční ocenění dostali i další účastníci.