Aktualizováno
Po srážce vlaků v Praze 35 zraněných, jeden ze strojvůdců nadýchal dvě promile

V pražské Libni na trati mezi stanicí Vysočany a hlavním nádražím se ve středu ráno srazily dva osobní vlaky.

V pražské Libni na trati mezi stanicí Vysočany a hlavním nádražím se ve středu ráno srazily dva osobní vlaky. Zdroj: Hasiči Praha

V pražské Libni na trati mezi stanicí Vysočany a hlavním nádražím se ve středu ráno srazily dva osobní vlaky.
2 Fotogalerie
ČTK

Na viaduktu v pražské Libni se dnes ráno srazily dva osobní vlaky, v nichž cestovalo přes 200 lidí. Zdravotníci po srážce ošetřili a převezli do nemocnic 35 převážně lehce zraněných, měli hlavně úrazy hlavy či končetin. Některé zraněné hasiči převáželi z mostu pomocí výškové techniky, ostatní cestující dovezl evakuační vlak do Vysočan. Strojvedoucí vlaku společnosti KŽC před srážkou podle Drážní inspekce minul návěstidlo zakazující jízdu.

Policie uvedla, že byl v zácviku. Strojvůdce druhého vlaku Českých drah (ČD), který srážku zřejmě nezavinil, na místě nadýchal téměř dvě promile. Pokud pití alkoholu prokážou další vyšetření, ČD ho propustí. ČD zahájily i mimořádnou kontrolu strojvedoucích. Škoda podle prvních odhadů přesáhne 31 milionů korun.

Mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal uvedl, že osobní vlak směřující z Čakovic na Masarykovo nádraží dnes v 7:36 na Odbočce Balabenka nedovoleně minul vjezdové návěstidlo s návěstí zakazující jízdu. Poté zezadu narazil do stojícího osobního vlaku ČD na trase Milovice - Praha Masarykovo nádraží. Příčinu a okolnosti mimořádné události vyšetřuje Drážní inspekce

Pražská záchranná služba na místo vyslala několik záchranářských a lékařských posádek i speciální vůz Fénix a vyhlásila traumatologický plán pro mimořádné situace. Zraněné postupně převážela do pražských nemocnic, všichni byli při vědomí a mimo ohrožení života.

Počet zraněných se průběžně měnil, nakonec záchranáři odvezli z místa nehody 25 zraněných. Dalších deset zraněných ošetřili ve Vysočanech, kam dorazil evakuační vlak. Zranění nebyla vážná, převažovaly pohmožděniny, úrazy hlavy a končetin včetně zlomenin, případně nevolnosti. Cestující z havarovaných vlaků mohli využít i služeb psychologů z posttraumatického týmu hasičů.

ČD oznámily, že dechová zkouška u jejich strojvedoucího byla pozitivní. Pokud se alkohol potvrdí, půjde o absolutně neakceptovatelné jednání, pro které neexistuje žádné vysvětlení a omluva, uvedl státní dopravce. Se strojvedoucím v takovém případě ČD okamžitě rozvážou pracovní poměr. Současně zahájily mimořádnou kontrolu zaměřenou na strojvedoucí. „V samotných Českých drahách jsme v roce 2024 za leden až srpen provedli více než 47.000 preventivních kontrol na alkohol a omamné látky. Budeme v nich pokračovat a ještě je zesílíme,“ dodala společnost.

Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) později upřesnil, že strojvedoucí ČD na místě nadýchal 1,96 promile alkoholu. Uvítal, že ČD z toho vyvodí konkrétní důsledky. Mrzí ho, že další nehodu na české železnici zřejmě způsobila lidská chyba i to, že ani kontroly strojvedoucích nedokázaly zabránit „dnešnímu excesu“.

Provoz na trati mezi pražským hlavním nádražím a Vysočany byl po nehodě dočasně zastaven, od 14:00 vlaky opět projížděly bez omezení. Policisté dočasně uzavřeli také provoz v Čuprově ulici pod mostem, což zkomplikovalo dopravu v severní části města.

Podle statistiky Drážní inspekce se letos do konce srpna meziročně zvýšil počet chybně projetých návěstí „stůj“ z 94 na 114. Daleko tragičtější následky než dnešní nehoda v Libni měla červnová srážka osobního a nákladního vlaku v Pardubicích, při které zemřely čtyři ženy. Srážku zavinil strojvedoucí rychlíku RegioJet, který projel návěstí zakazující jízdu. Škody na obou soupravách a na trati přesáhly 110 milionů korun.