Praha se chystá na zavedení nízkoemisní zóny, vyhlásit jí chce příští rok

Vláda chystá sérii opatření, která by podpořila obnovu tuzemského zastaralého vozového parku. Uvažuje například o omezení vjezdu neekologických vozidel do center měst nebo rozšíření ekologického poplatku na vozidla plnící normu Euro 3.

Vláda chystá sérii opatření, která by podpořila obnovu tuzemského zastaralého vozového parku. Uvažuje například o omezení vjezdu neekologických vozidel do center měst nebo rozšíření ekologického poplatku na vozidla plnící normu Euro 3. Zdroj: Petr Topic, Sedmicka

Hlavní město připravuje omezení vjezdu osobních automobilů do centra, nízkoemisní zónu má v plánu vyhlásit v roce 2014. V současnosti město zpracovává studii proveditelnosti. Už nyní metropole omezuje v centru pohyb nákladních automobilů. Platí pro ně dvě zóny zákazu vjezdu, a od letošního roku byly pro obě zóny zpřísněny podmínky pro udělení výjimky.

Praha zavedení nízkoemisní zóny slibuje již od roku 2009, zatím však zůstávalo pouze u slibů. Úplnou regulaci radní dlouho odkládali. Teď ale získává reálnější obrysy. Radní pro dopravu Josef Nosek chce první koncept předložit již na začátku června. Od podzimu pak vedení města ve zkušebním provozu začne s omezováním vjezdu do centra metropole. „Možnosti podpory nízkoemisních technologií zahrneme do dlouhodobé strategie dopravy,“ řekl ČTK Nosek.

Metropole se, stejně jako další zatížené regiony, potýká s častým překračováním imisních limitů polétavého prachu (suspendovanch částic PM10) či benzo(a)pyrenu, automobily vytvářejí v Praze emise tuhých látek ze 70 procent.

Mapka emisního znečištění v PrazeMapka emisního znečištění v Praze

Zavedení nízkoemisní zóny dlouhodobě podporuje i náměstek primátora Tomáš Hudeček. Jedním z řešení snížení emisí by podle něj mohlo být zevedení okružních linek elektrominibusů. „Z pohledu rozvoje města má omezování dopravy v centru jednoznačně smysl. Centrum historicky vždy sloužilo především jako místo setkávání. Podobná opatření v řadě západních metropolí dokázala účinně přeměnit centra měst plná aut v centra plná lidí. Navzdory obavám to mělo vždy pozitivní dopad na rozvoj obchodu, což místní krámky, kavárny, butiky a další subjekty dokládají zvýšením obratu,“ sdělil Hudeček.

Ve chvíli, kdy Praha nízkoemisní zóny vyhlásí, bude podle vedoucího oddělení ochrany ovzduší pražského magistrátu Josefa Janoty podle zákona stanoveno adaptační období nejméně jednoho roku mezi vyhlášením zóny a jejím faktickým spuštěním pro přípravu a přizpůsobení se dotčených subjektů.

Mapka emisního znečištění v PrazeMapka emisního znečištění v Praze

„Praha má již řadu let vytvořeny dvě zóny zákazu vjezdu nákladních automobilů, jednu zónu pro automobily nad 3,5 tuny celkové hmotnosti a další zónu nad 6 tun celkové hmotnosti. Do obou těchto zón jsou vydávány výjimky ze zákazu vjezdu a to na základě prokázání stanovené emisní úrovně vozidel,“ sdělil serveru E15.cz Janota.

Vznik nízkoemisních zón v obcích a městech včera podpořila také vláda. Nařízením zavádí čtyři emisní kategorie pro vozy s naftovými motory, dvě kategorie pro vozy s benzínovými motory a tři emisní kategorie pro motocykly. Elektromobily či vozidla s palivovými články jsou automaticky zařazeny do nejvyšší emisní kategorie. Každé kategorii bude přirazena určitá barva emisní plakety, pro kategorii jedna se vydávat nebude. Plaketa bude muset být umístěna na vozidle, bude nepřenosná a stát by měla 80 korun. Vydávat ji budou obce s rozšířenou působností a ministerstvo životního prostředí.

Nízkoemisní zóny zavedla řada evropských metropolí, přistoupil k nim německý Mnichov, Berlín či Kolín nad Rýnem. Daší zóny jsou v Anglii, Dánsku nebo Švédsku a na jejich zavedení se chystá i Francie a Rakousko.