Sobotka v Japonsku obdivoval rychlovlaky, zemi chce s Českem spojit přímou leteckou linkou

Sobotkova japonská mise: Česká delegace se projela i šinkanzenem

Sobotkova japonská mise: Česká delegace se projela i šinkanzenem Zdroj: Foto Blesk - Jaroslav Šimáček

Sobotkova japonská mise: Česká delegace se projela i šinkanzenem
Sobotkova japonská mise: Česká delegace se projela i šinkanzenem
Japonský vlak Šinkanzen
Rychlovlak v Japonsku, který při testovací jízdě překonal rychlost 500 kilometrů v hodině
Rychlovlak v Japonsku, který při testovací jízdě překonal rychlost 500 kilometrů v hodině
7
Fotogalerie

Střední Evropa o mnoho let zaostává za Japonskem a některými dalšími asijskými zeměmi v cestování po železnici. Prohlásil to premiér Bohuslav Sobotka, který se třetí den své návštěvy Japonska přesunul známým japonským rychlovlakem šinkansenem z Tokia do Kjóta. Třistasedmdesátikilometrovou cestu zvládl šinksansen za dvě hodiny a 19 minut. Podle českého premiéra jsou tyto vlaky silnou motivací pro to, aby se zrychlila příprava projektu rychlé železnice v Česku a aby Evropu více propojili rychlovlaky. Sobotka však také lobboval za přímé letecké spojení mezi Českem a Japonskem.

"Šinkansen je pojem i v Evropě, a když člověk vidí, jak je v Asii běžné cestovat rychlovlaky, tak ho docela mrzí, že ve střední Evropě jsme takhle pozadu," řekl Sobotka během dnešní jízdy.

"Je zřejmé, že potřebujeme rychlé železniční spojení zejména mezi Prahou a Brnem, ale potřebujeme se také napojit na síť rychlé železnice v západní Evropě," uvedl dále předseda české vlády, podle něhož jsou v tomto ohledu na dobré cestě jednání s Německem.

"Teď jsme hodně daleko z hlediska společného projektu rychlého železničního spojení mezi Drážďany a Prahou. Když se povede tenhle společný projekt s Němci a povede se nám posunout přípravu rychlého železničního spojení mezi Prahou s Brnem, tak doufám, že se jednou i Češi dočkají takového rychlého, tichého, pohodlného cestování vlakem a že výrazně zkrátíme čas cesty mezi našimi velkými městy - Prahou, Brnem, Ostravou," dodal.

Průkopníky vysokorychlostní železnice ve světě byli právě Japonci, kteří zprovoznili první trať pro své šinkanseny mezi Tokiem a Ósakou před více než půl stoletím, těsně před zahájením olympijských her v Tokiu. Zatímco první japonský šinkansen byl uveden do provozu 1. října 1964, v České republice doposud žádné rychlovlaky nejezdí.

Letecké spojení

Premiér Bohuslav Sobotka při své návštěvě Japonska také hovořil s tamními představiteli o možném zřízení přímého leteckého spojení mezi ČR a Japonskem. Takové spojení by podpořilo cestovní ruch i ekonomické vztahy, uvedl Sobotka, který v pátek svou cestu do Japonska ukončí.

"Já jsem tu věc zdůraznil i premiérovi (Šinzóovi) Abemu. Naše zkušenost je taková, že od té doby, co se zřídilo přímé spojení mezi Jižní Koreou a Českou republikou, posílilo to příliv korejských turistů. V okamžiku, kdy jsme zřídili tři přímá spojení mezi Čínou a Českou republikou, tak to vedlo také k výraznému nárůstu počtu čínských turistů v Česku," prohlásil Sobotka.

"Nyní se o těch věcech diskutuje, připravujeme mezistátní dohodu o leteckém spojení, tak abychom upravili právní podmínky pro budoucí možné zřízení takovéto přímé letecké linky. Ale bude to potom záviset na japonských a českých leteckých společnostech, jestli pro ně takovýto podnik bude rentabilní," řekl Sobotka.

"Existují-li ale taková přímá spojení s Čínou a Jižní Koreou, není důvod, proč by se toto spojení nemělo vyplatit i s Japonskem. Navíc je v Česku kolem 250 japonských firem, tak už to samo vytváří výrazné ekonomické zázemí, aby ta linka mohla fungovat," dodal.

Český premiér připomněl, že ročně navštíví Japonsko zhruba 10 tisíc Čechů a že tato země má v ČR "dobrý zvuk". Zhruba desetinásobek Japonců navštíví každý rok Česko.